Kunnen kippen zichzelf dood broeden?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Kunnen kippen zichzelf dood broeden?

Berichtdoor Joke Kra » 06 jun 2017 23:41

Ik begin een beetje ten einde raad te raken met mijn zeer hardnekkig broedse cochinkriel.
In mei was ze al broeds, maar dat was met 1,5 week over. Toen legde ze nog een week een eitje en werd opnieuw broeds. Dat duurt alweer 2 weken en ik krijg haar maar niet broedsaf!!
Kont/buik in koud water, in een bench op een ovenrooster op een stapeltje bakstenen, niet meer in het nachthok laten (uiteraard), alle tips zijn opgevolgd en niet eentje helpt.

Ze broedt - hoe dan ook - op alles. Op een tuintegel, op het ovenrooster in de bench, op de koude tegels van de wc-vloer, zelfs op het dak van het hok, je kan het zo gek niet verzinnen. En altijd maar kloeken als ik haar het broeden belet. Dat kloeken kost volgens mij ook veel energie!

Ze is intussen 1/3 van haar lichaamsgewicht al kwijt en weegt nog maar 800 gram (was 1200), want ondanks steeds haar 'trance' onderbreken eet ze nauwelijks iets. Wat is nu wijsheid? Als een kip ZO hardnekkig is, dan maar gewoon haar gang laten gaan? Zodat het misschien eerder over is? Want wat ik allemaal doe helpt niet en dus ben ik bang dat ik de broedsheid alleen maar (onnodig) verleng. Ik ben dan bang dat ze een keer het loodje legt.

Het is wel gek, want mijn andere cochin is voor het tweede seizoen nog niet één keer broeds geweest. Is dus per kip sterk verschillend.

Graag een tip wat ik nou nog zou kunnen ondernemen voor zover het al niet vermeld stond bij het topic 'broeds-af maken'. Of dan maar gewoon d'r gang laten gaan?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kunnen kippen zichzelf dood broeden?

Berichtdoor Trea » 07 jun 2017 03:07

Als je haar toch laat broeden. Probeer haar dan een paar bebroede eieren te geven die binnenkort/ al bijna uitkomen.
Natuurlijk zelf ophalen en onderweg warm houden. Bijv. met de broedse hen in een doos met nest en al. Zo blijven de eitjes de hele reis lekker warm.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kunnen kippen zichzelf dood broeden?

Berichtdoor José » 07 jun 2017 04:50

Voor deze periode van broedsheid zou het idee van Trea inderdaad een prima oplossing kunnen zijn, alleen moet je daar maar net aan kunnen komen en de ruimte voor hebben. Maar het principe van bijvoorbeeld 3 eieren er onder werkt prima. Misschien zou je zelfs de afspraak kunnen maken dat de kuikens weer terug kunnen als ze na enkele weken worden verstoten door de kloek. Het is alleen geen oplossing voor de lange termijn, want ze zal ongetwijfeld al snel weer broeds worden. Sommige hennen hebben dat nou eenmaal. En ja, er zijn inderdaad gevallen bekend van hennen die zich hebben doodgebroed.

Als je haar met de kont in koud water hebt gezet (écht heel koud water!) hoe lang deed je dat dan? Want een vluchtige dip van enkele seconden of minuten heeft geen zin. Moet je echt wel een kwartier minimaal volhouden en liefst meerdere keren per dag, waarna ze dan daarna met de koude natte kont in de wind moet worden gezet, vrij van enige vorm van bodem. Dus inderdaad op het ovenrooster of desnoods in een boodschappennet. Maarja, als ook dat allemaal echt niets uithaalt is de oplossing met kuikens een goede. Zo kan ze in ieder geval weer op krachten komen en het is ook nog eens leuk om mee te maken.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kunnen kippen zichzelf dood broeden?

Berichtdoor Fryske » 07 jun 2017 10:14

In een bench, op de juiste manier toepast is het niet mogelijk om te broeden. Zelfs al zou ze op het draadwerk gaat zitten, kan het niet anders op de 'broedzones' koelen af. Zal de tekst eens opzoeken.... :-D

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kunnen kippen zichzelf dood broeden?

Berichtdoor Fryske » 07 jun 2017 10:15

In een hondenbench waar je de bodem uithaalt en dan op zijn kop op vier bakstenen zet. Daar maak je een zitstok is en hangt er voer en water in. Met broedse hen erin :-) zet je de bench op een beschutte plek, bijv. onder een afdakje, als ze maar niet op de tocht staat. s'Avonds afdekken met een stuk zeil oid. Na twee/drie dagen is de hen broedsaf.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kunnen kippen zichzelf dood broeden?

Berichtdoor José » 07 jun 2017 10:43

@ Fryske: Buiten onder een afdakje tegen neerslag kan het nooit tochten. En die koele wind is juist wat haar broedsaf maakt. Het enige waar je voor moet zorgen is dat ze niet én permanent natregent én permanent in koude wind zit. Dus zolang ze droog zit is de wind onder de kont door juist goed!

Maar ook hier is het een kwestie van een lange adem hebben met sommige dames. De meesten zijn met twee, drie dagen wel klaar met broeden, er zijn er ook die stug doorgaan en na een week nog broeds zijn. Als je er zo eentje treft is het krijgen van kuikens een optie.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kunnen kippen zichzelf dood broeden?

Berichtdoor jantien » 07 jun 2017 11:26

Als je haar een paar dagen in een vreemde toom met haan kunt laten logeren is ze zo van haar broedsheid af :duimop:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kunnen kippen zichzelf dood broeden?

Berichtdoor Fryske » 07 jun 2017 11:35

Die snap ik....er staat dan ook; bijvoorbeeld een afdakje...

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: Kunnen kippen zichzelf dood broeden?

Berichtdoor Joke Kra » 07 jun 2017 16:33

Helaas vallen verschillende opties af.

a. bevruchte eieren eronder: goed idee maar geen oplossing op langere termijn
b. onder een afdakje ..... ik heb geen afdak
c. in een vreemde toom zetten .... ik ken hier niemand die kippen heeft met een haan
d. een stok maken in de bench ..... daar is die bench te klein voor

Tot nu toe zette ik de bench 's avonds steeds op de wc. Daar stond ze koel, droog en veilig. Maar misschien moet ik haar dan toch buiten zetten omdat daar tenminste wind is.
Ik heb nu het volgende zitten bedenken: ik heb een aluminium tuintafel met gladde poten en met allemaal van die gaatjes in het tafelblad. Als ik daarop nou eens de bench zou zetten, dan kunnen er in elk geval geen ratten bij (ik woon aan een sloot). Koop ik een stuk zeil tegen de regen bij wijze van afdak. Doe ik niet vanavond al, want het waait nog te hard, maar morgen moet het te doen zijn. Dan maar eens zo proberen.

En ja José, ik heb haar 3 maal daags in ijskoud water gehad, maar dan voor 5 minuten. Maar het leek daarna steeds of het alleen maar erger werd. Ik begreep daar niets van, totdat ik vorige week een artikel las dat mensen met hitte juist niet hun huisdieren moeten koelen met koud water. Door de kou trekken n.l. de bloedvaten samen, waardoor de hitte helemaal niet meer weg kan. Ik ben dus daarom van de koudwater methode af gaan zien.
Maar ik ga het dan nu proberen met 's nachts buiten.

Allemaal welbedankt voor het meedenken, want zo kom je dan toch tot een haalbare oplossing :duimop:

Gebruikersavatar
Kippenvrouwtje25
Berichten: 104
Lid geworden op: 03 mei 2016 16:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kunnen kippen zichzelf dood broeden?

Berichtdoor Kippenvrouwtje25 » 08 jun 2017 22:01

Waarom zouDen bevruchten eieren er onder geen oplossing zijn voor het probleem? Als de kuikens er zin gaat ze vanzelf met hun mee op onderzoek en eten en dan wordt ze vanzelf broeds af ze zal haar moedertaken echt niet verzaken
En ja het gebeurt wel eens dat een kip zich dood broed
Maar als je geen kuikens wil dan zou ik toch gaan voor de kont in de tijd met koud water


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten