Wachten of snel nieuwe kippen erbij na moorddadige marter aanval?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Karstu
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:12
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Westerkwartier Groningen

Wachten of snel nieuwe kippen erbij na moorddadige marter aanval?

Berichtdoor Karstu » 15 aug 2017 04:33

:help: Beste mensen, ik ben nieuw hier en hoop op advies of tips van iemand...
Wij hebben (hadden) een leuk stelletje krielen, 1 haan met 3 hennetjes.
Maar eergisternacht is er een marteraanval in de overdekte nachtren geweest! God zij dank was ik wakker en heb de doodskreten gehoord, ben onmiddellijk naar buiten gerend en zag de marter wegvluchtten, maar ik was te laat om te voorkomen dat twee hennen dood zijn.... eentje lag al dood in het hok toen ik erbij kwam, de andere is later in mijn armen gestorven, vreselijk verdrietig.
De toegetakelde haan en het overgebleven kipje zijn erg geschrokken en bang, maar ze lijken zich nu toch wat te herstellen (slapen vannacht alweer op hun oude stekje ipv in het nesthok). Uiteraard hebben we direct de volgende dag alle kieren en spleten waar dat moordzuchtige beest blijkbaar toch doorheen kon dichtgemaakt!
Maar nu de vraag... Wat is wijsheid: deze twee (haan en enige overgebleven kipje) een poosje de tijd geven weer wat tot rust te komen, of snel twee nieuwe hennen erbij zoeken?
Misschien plak ik mijn eigen schrik en verdrietige gevoelens wel op hen, maar ze lijken zo sneu en alleen met z'n tweetjes...?
Ik hoop dat iemand dit leest en mij advies kan geven, zodat ik niet een haan en kip met een post-traumatisch stress syndroom hier aan overhoud. Mijn eigen herinnering is al erg genoeg!!

Gebruikersavatar
BoerJennes
Gebanned
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 jan 2017 11:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Wachten of snel nieuwe kippen erbij na moorddadige marter aanval?

Berichtdoor BoerJennes » 15 aug 2017 06:53

Welkom op het forum, Karstu, maar de reden is een erg pijnlijke. Mijn medeleven! :roos:

Gelukkig hebben de 2 kippetjes die je over hebt, elkaar nog. Ik zou ze even rust gunnen om te herstellen. Met z'n tweeën kunnen ze de balans weer terug vinden en als dat gebeurd is, zou ik overwegen een paar hennetjes erbij te nemen. Sowieso zit je met een toegetakelde haan, die moet ook lichamelijk nog herstellen.

Ik zou ook als de wiedeweerga ervoor zorgen dat de boommarter in de toekomst geen schade meer kan veroorzaken door je nachthok goed af te sluiten. De boommarter pleegt overigens geen moord, dat doen alleen mensen. Ik snap je gevoelens, dit is verschrikkelijk als het je overkomt, maar je kunt een boommarter of een ander roofdier niet verwijten dat deze een carnivoor is. Je kunt alleen proberen te voorkomen dat een roofdier het op je kippetjes heeft gemunt. Nogmaals sterkte!

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Wachten of snel nieuwe kippen erbij na moorddadige marter aanval?

Berichtdoor José » 15 aug 2017 09:12

Beste Karstu,
Welkom op het forum en daarnaast gecondoleerd met je kipjes. Altijd een vreselijk iets om mee te maken.
Wat Boer Jennes zegt is inderdaad prima, laat ze eerst maar eens herstellen van zowel fysiek als psychisch trauma. Dat gaat bij kippen gelukkig snel! Een tip voor de toekomst is wel: gewoon gaas van de ren vervangen door martergaas. Daar komen ze echt nooit doorheen. Is een investering want niet echt goedkoop, maar dan heb je daarna wel een zorg minder. Dit ter overweging.
Verder sterkte voor allemaal!

Karstu
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:12
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Westerkwartier Groningen

Re: Wachten of snel nieuwe kippen erbij na moorddadige marter aanval?

Berichtdoor Karstu » 15 aug 2017 14:42

Beste Boer Jennes en José,
Wat fijn jullie reacties te lezen, dankjewel!
Ja, als mijn eigen schok wat weggeëbd is, weet ik ook wel dat dieren alleen hun natuur volgen, en geen moordenaars zijn! En eigenlijk is het ook nog wel een prachtig beestje, die marter! Maar, lieve mensen, dit was zo erg, zo in het pikkedonker met een kleine zaklamp al die veren zien,... Nouja, jullie kunnen het je wel voorstellen. Het stomme is ook nog dat we het hok vorig jaar met 1 cm2 gaas helemaal, ook het dak, hermetisch dicht gemaakt hebben op een kleine kier bovenin na.... dat pastte net niet en leuk voor de vogeltjes dachten we toen! Maar dat gaatje was dus ook groot genoeg voor die marter!
Ik hoop van ganser harte dat iedereen die dit leest, hun eigen kippenhok extreem goed dicht gaat maken, want zo'n ervaring wil je echt niet meemaken!
Heel veel dank voor jullie advies, ik zal dan even een poosje wachten tot ze weer hersteld zijn, en dan komen er een paar leuke nieuwe kipjes bij!
En ik ga ook zeker regelmatig dit forum bekijken!!!
Veel dank en groeten, Karin

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wachten of snel nieuwe kippen erbij na moorddadige marter aanval?

Berichtdoor peertje » 15 aug 2017 18:52

he... niet lekker zoiets! :shock:
En vooral ook triest voor de kipjes... :puppydogeyes:
Maar ik zou het hok gewoon zo laten... leuk voor de vogeltjes was een legitieme overweging denk ik.
Zet een automatische hokafsluiter op het nachthok, werkt echt geweldig.
Ik heb zelf al twee keer bezoek mogen ontvangen en dacht na de eerste keer ook dat het niet meer zou gebeuren... maar een hok zit vanaf dat het schemert tot de volgende dag het best gewoon dicht. Of helemaal natuurlijk.
En kippen inderdaad even laten betijen zoals BJ en José ook zeggen... het is geen wedstrijd
En verder toch ook vooral veel plezier hier en van je kippen!

Karstu
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:12
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Westerkwartier Groningen

Re: Wachten of snel nieuwe kippen erbij na moorddadige marter aanval?

Berichtdoor Karstu » 15 aug 2017 20:14

Dank ook voor jouw reactie en goede tip, Peertje!
Wat fijn dat ik op dit forum zulke leuke en begripvolle berichten heb ontvangen! Maar het gaat goed. Ik heb haan&hen vandaag lekker vrij laten lopen en ze zitten nu weer veilig achter het gaas. Ze lijken inderdaad alweer bijna helemaal "normaal" te doen, gelukkig! De hen krijgt nu alle aandacht en wormpjes die de haan opgraaft! Ik laat ze lekker een tijdje met z'n tweetjes scharrelen, maar wil tzt toch wel graag weer een paar andere kipjes erbij. Want nu moet ik nota bene naar de supermarkt voor eieren!??! :-) En het is vast voor meneer rokkenjager Haan ook wel leuk, wat andere dames erbij, hahah!
Maar och, och, wat een akelige ervaring, dit zal hier nooit weer gebeuren als ik het helpen kan!
Jullie heel veel dank voor de berichten, ik heb nog nooit eerder op een forum iets gedaan en ben blij verrast door jullie reacties en begrip!

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Wachten of snel nieuwe kippen erbij na moorddadige marter aanval?

Berichtdoor José » 15 aug 2017 22:38

Dat is hier een kleine moeite hoor, er zijn genoeg fijne leden die advies willen geven en meeleven.
Ik kan me voorstellen dat je binnenkort weer op zoek wilt naar nieuwe kipjes, en dat zou ik ook zeker doen. Want als de haan nog 1 hen tot zijn beschikking heeft heb je behoorlijke kans dat dat arme ding als speerpunt van aandacht wordt platgetreden, als de haan weer zichzelf is na deze traumatische ervaring.
Nou ja, laat het maar even op z'n beloop tot het ergste weer van jullie netvlies af is. Komt goed! :bloem:

Karstu
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:12
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Westerkwartier Groningen

Re: Wachten of snel nieuwe kippen erbij na moorddadige marter aanval?

Berichtdoor Karstu » 15 aug 2017 23:21

Ha, José! Had ik nog helemaal niet aan gedacht! Dat zal ik in de gaten houden, goed dat je me erop wijst. Want dan raakt dat kipje van de regen in de drup, en dat moet ook niet! Meneer de Haan is nou niet bepaald gezegend met een hoog libido dus het zal niet direct zo' n vaart lopen, maar ik ben gewaarschuwd ;-))

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wachten of snel nieuwe kippen erbij na moorddadige marter aanval?

Berichtdoor Trea » 16 aug 2017 00:01

Nog sterkte met alle narigheid. Ook van mij. :roos: :roos:
En succes met het uitzoeken van 2 nieuwe hennen. Je weet dat je wel (bijna) volwassen bij moet plaatsen?

Karstu
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:12
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Westerkwartier Groningen

Re: Wachten of snel nieuwe kippen erbij na moorddadige marter aanval?

Berichtdoor Karstu » 16 aug 2017 01:10

Fijn ook van jou te horen, Trea! Ik wist niet dat het (bijna) volwassen hennetjes moeten zijn, wat maakt dat uit? Of bedoel je dat ze niet teveel in leeftijd moeten schelen met de overgebleven kip? Ik weet niet precies hoe oud deze kip/haan zijn, maar zeker 4-5jaar. Misschien ook wel ouder, ik weet niet hoe je dat kunt zien, behalve afgaan op wat de verkoper zei. Maar ze legden wel ok, met z'n drieën kregen we ca. 10 eieren per week, maar ach, die eieren zijn uiteindelijk "bijvangst", het belangrijkste is hun gezellige aanwezigheid!


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten