Geluidsoverlast

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Ingelise66
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2016 09:18
Land: Nederland
M/V: V

Geluidsoverlast

Berichtdoor Ingelise66 » 19 dec 2017 09:27

Hoi allemaal,
Ik zit met een probleem. Ik ben een aantal maanden terug verhuisd. Er is niet echt een groot verschil met de huizen. In het oude huis had ik een achterplaats afgescheiden van de buren met muren en nu bestaat de afscheiding uit houten schuttingen. Heb al enkele jaren kipjes. Eerst Hollandse kriel en nu heb ik 3 zijdehoentjes. Allen hennen. Nooit problemen. Krijg ik ineens te maken met buren die zeggen geluidsoverlast te hebben van mijn 3 hennetjes. Ze kakelen en 1 van de 3 kan regelmatig een keeltje opzetten met een schel stemmetje. Dat klopt ook allemaal wel. Ze hebben een kippenhok met kleine ren dus gaan ze ook 4 tot 8 uur per dag los in de tuin. Is helemaal afgeschermd en afgesloten. Ik heb het nachthok al extra afgedekt zodat ze niet te vroeg gaan roepen dat ze eruit willen. Wat kan ik hier nog meer aan doen. Zou het erg vinden als ik ze weg moet doen ivm de buren.

Heel graag reacties, suggesties of misschien mensen die dit ook hebben (gehad).

Ingelise

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Geluidsoverlast

Berichtdoor Fryske » 19 dec 2017 13:59

Welkom Ingelise!

Helaas maken kippen geluid. Ook hennetjes! Maar dat mag! Net zo goed als honden, katten, kinderen geluid maken. Je zou eens bij jou gemeente na kunnen kijken wat is toegestaan op dieren gebied. Meestal mag je gewoon kippen houden. Als ze niet s'nachts tekeer gaan, en dat kan ik me niet voorstellen, dan zullen de buren dit gewoon moeten accepteren!

Ik hoop dat je er uit komt! Mensen kunnen soms zo naar zijn!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Geluidsoverlast

Berichtdoor Trea » 20 dec 2017 10:20

Als de hennen hard gaan roepen om los te mogen lopen zou je kunnen overwegen om een automatisch kippenluikje te installeren. Dan zitten de kippen snachts veilig opgesloten en kunnen ze op vaste tijden of als de zon ruim op is naar buiten/de tuin in.
Zelf heb ik zo'n luikje op lichtintensteit afgesteld. En dat bevalt erg goed.

Om het hok erg af te dekken kan problemen geven met ventilatie.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Geluidsoverlast

Berichtdoor Trea » 20 dec 2017 11:03

P.s. De buren mogen blij zijn als je iets doet aan de overlast die zij ervaren. Je bent dat niet verplicht. De kosten van zo'.n luikje zijn ca. 150,- en wat knutseltijd. Vraag de buren eventueel om mee te helpen of bij te dragen in de kosten. Dan is het ook meteen duidelijk of de overlast echt is of dat het zijkerds zijn.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Geluidsoverlast

Berichtdoor Eljeehaa » 23 dec 2017 20:05

Er is last en overlast. Last moet men accepteren, overlast niet. Los van de gemeentelijke regels (in APV) geldt in het algemeen (en dus naast het strafrecht) dat niemand overlast hoeft te nemen. Daar kan en mag men desnoods voor naar de rechter. Niet alles wat niet strafbaar is, is ook toelaatbaar! Maar dat even terzijde...

De tip van het deurtje is prima en flink doortrapt (mijn respekt groeit). :evil:

Het geluid van kippen kan erg storend zijn. Maar uit ervaring in het verleden, weet ik óópk dat wat extra aandacht schenken aan de buren ... ja noem het maar koudweg slijmen .... wil nog wel es helpen de geluidslast te beperken ... en het is echt waar wat ze zeggen, beter een overdreven goede buur ... dan geen kippen .... :gluiplach:

Ingelise66
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2016 09:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Geluidsoverlast

Berichtdoor Ingelise66 » 28 dec 2017 20:08

Sorry voor late reactie. Mijn internet lag er paar dagen uit. Heel erg bedankt voor jullie reacties. Dat luik is prima idee. Ik heb inmiddels de buren weer gesproken en het blijkt dat ze een paar keer per dag de kipjes horen ?! Ik noem dat geen last of overlast maar leefgeluiden. Ik ben bang dat het idd beetje zeuren is. Want ik hoor iedere dag ook de kinderen buiten en de ganzen bij het meertje?!?! De hennetjes zijn nu alweer paar dagen rustig. Dat gaat beetje op en neer. 2 tot 3 weken rustig en dan paar dagen kibbelen. Soort cyclus Maar goed. Ik wil natuurlijk wel goede verstandhouding met mijn buren dus laat ik ze ook iedere keer weten wat ik eraan doe enz. Ik geloof dat het al helpt dat ik ze serieus neem met hun klachten. Ik heb het nachthok afgedekt maar wel met ventielatiespleet hoor. Ik hoop er maar even het beste van.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Geluidsoverlast

Berichtdoor Fryske » 28 dec 2017 20:14

Af en toe wat van die 'kakel' verse eitjes brengen wil ook wel helpen :-D Maar vervelend blijft het dat mensen gewoon zeuren om het zeuren. Zelf denken ze dat niemand hun hoort. :mrnono: Hopelijk lost het zichzelf op! Succes ermee!

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Geluidsoverlast

Berichtdoor Eljeehaa » 28 dec 2017 20:56

Kippen zijn en blijven vrouwtjes .... eens in de maand wat meer kakelen en kibbelen hoortr dus idd. kennelijk bij de cyclus :twisted: ;) :gutgut: ;)
Je bent in elk geval goed bezig. Als je nou nog weet op welke tijden ze last hebben van de dametjes, en het is overdag, zet dan de muziek aan, liefst iets wat de buren graag horen. Overstemd het geluid van de hennetjes en de buren merken er vermoedelijk weinig van.

Henk Brom
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2017 18:20
Land: Nederland
M/V: M

Re: Geluidsoverlast

Berichtdoor Henk Brom » 03 jan 2018 00:31

Mijn drie kippen maken s'morgens flink wat geluid en leggen zeer goed, ik mag mij gelukkig prijzen dat ik goede buren naast mij heb wonen en dat wil ik graag zo houden, kwam ik op een ideetje stond op een ochtend voor de deur met een doos met tien eieren toen de deur open ging gaf ik die aan mijn buurman die het zo leuk van mij vond en na een praatje wist ik dat de buurtjes het geluid van mijn kippen gezellig vonden, sindsdien ben ik hun vaste eierenboer, en hun op hun beurt komen weleens langs met iets lekkers voor ons.

Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: Geluidsoverlast

Berichtdoor Wyan » 05 jan 2018 22:52

Sommige mensen zoeken altijd wat om over te zeuren. Hennetjes maken zo'n natuurlijk geluid dat ik me niet kan voorstellen dat iemand daar last van heeft. Als het niet de kippen zijn dan is het wel wat anders waar ze op- of aanmerkingen over hebben. Een kraaiende haan is wat anders in een buurt. Daar moet je goede afspraken over maken met je buren als je die wilt houden.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jvgchicks en 10 gasten