Haan agressief naar 1 kip

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
walram
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 nov 2010 20:20
Land: nl
M/V: M

Haan agressief naar 1 kip

Berichtdoor walram » 12 apr 2018 14:25

Hallo,
ik heb 1 New Hampshire haan (groot) nu 1 jaar oud, zit al 9 maanden bij 10 kippen ( Brahma, Australorp, Hollandse Blauwe en New Hampshire.
Dit ging vorig jaar zonder problemen, maar de laatste maanden heeft de haan een probleem met een van de New Hampshire hennen, Deze kip durft de stal niet meer uit zit hele dag binnen op stok.
Zodra de haan deze kip ziet vliegt hij er met uitgeklapte vleugels op af en pikt op haar in, de kip vlucht direct naar binnen op de hoogste stok.
S, avonds slapen ze rustig op de zelfde stok, en in de morgen begint het weer opnieuw.
De haan ziet deze kip als andere haan/rivaal. De haan kukelt ook de hele dag, misschien om te laten horen wie de baas is. Naar andere kippen is hij vrij rustig. Ik heb de kip nu in een aparte ren buiten gezet met draad tussen haan en kip, maar de haan loopt als een tijger langs de draad, ik hoop dat hij er aan went en ze later bij elkaar kunnen. Iemand een andere oplossing ( behalve haan of kip weggeven,)
bedankt

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Haan agressief naar 1 kip

Berichtdoor jantien » 12 apr 2018 19:58

Is het wel een hen is mijn eerste gedachte??
Kunne een foto plaatsen van de geplaagde hen?

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: Haan agressief naar 1 kip

Berichtdoor Frankkip » 12 apr 2018 21:57

Was ook mijn eerste gedachte.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Haan agressief naar 1 kip

Berichtdoor danielb » 12 apr 2018 22:13

of het is toch een hen,maar als enigste met een bepaalde kleurslag dan de andere hennen of met een hele grote rode kam....
dan doen sommige hanen ook wel eens dom en raar :gutgut:
heb zo ook wel eens een hen gehad die door meer dan 1 haan geviseerd werd en heel vervelend als je daar dan meer als 1 keer bevruchtte eieren van wilt.(niet hetzelfde jaar)
steeds haan een week of 2 apart gezet en dan pas die bepaalde hen erbij.
eens ik bevruchtte eieren had van die hen of de haan was gewoon aan die hen,dan mocht alles weer terug samen.
bij de 1ste haan dat het gebeurde waren er daarna geen problemen meer.
de 2de haan was blijkbaar soms verward :gutgut:
af en toe eens pikken,maar toch ook treden.
maar die hen heb ik wel steeds een tijd apart moeten zetten met haan zelf om het echt agressieve gedrag naar die hen weg te krijgen...

maar ik ben ook zowiezo benieuwd naar een foto...

walram
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 nov 2010 20:20
Land: nl
M/V: M

Re: Haan agressief naar 1 kip

Berichtdoor walram » 12 apr 2018 23:02

Bedankt voor de reacties, de kip is zeker een hen, tenzij het een eierleggende haan is.
De hen lijkt totaal niet op een haan, is een raszuivere New Hampshire en ziet er uit als de andere hennen.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Haan agressief naar 1 kip

Berichtdoor danielb » 12 apr 2018 23:31

mogelijk om eens een filmpje te plaatsen?

Gebruikersavatar
Ivan
Berichten: 66
Lid geworden op: 15 jan 2016 20:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Haan agressief naar 1 kip

Berichtdoor Ivan » 13 apr 2018 09:26

Ik heb precies hetzelfde probleem met een jonge haan en hen. Ook hier weet ik zeker dat het een hen is, ze heeft vannacht apart gezeten en vanochtend lag er een ei bij. Het is wel de hen met de onverklaarbare gele poten uit het topic over pootkleurvererving. :? De haan gedraagt zich naar de andere hennen heel normaal.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Haan agressief naar 1 kip

Berichtdoor jantien » 13 apr 2018 10:38

Dan zou ik voor de hen een ander huisje zoeken.

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Haan agressief naar 1 kip

Berichtdoor dragon » 13 apr 2018 11:26

Ik heb hier ook al jaren zo'n situatie aan de hand. De haan moet niets van 1 hen hebben, maar als ie de kans krijgt treed ie haar wel. Ook de tip van Daniel al eens geprobeerd, meer helaas.
De hen weet inmiddels heel goed hoe ze de haan moet ontlopen en ik heb in de ren en in het nachthok allerlei uitwijk mogelijkheden gecreëerd, zodat ze elkaar niet constant in de zichtlijn hebben, en er meerdere hoogteniveaus zijn, door balkjes en obstakels te plaatsen . Zo een paar keer per jaar weet ie haar toch goed te pakken te krijgen met een fel bloedende kam tot gevolg. Meestal is de wond veel minder erg dan het er uit ziet.

Inmiddels ben ik verhuisd en met een veel grotere ren en uitloop én sinds een paar maanden een twee keer zo grote toom is het acceptabel voor mij en de hen. Je zou de tip van Daniel kunnen proberen. en daarnaast meer obstakels en meer ruimte creeren voor ze. Als dat echt niet werkt en het wordt ook niet acceptabel, dan zul je een keuze moeten maken.
Voor mij zou de haan dan weg moeten; hij is super lief en tam, maar niet altijd de gentleman naar zijn hennetjes als ik zou willen.

walram
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 nov 2010 20:20
Land: nl
M/V: M

Re: Haan agressief naar 1 kip

Berichtdoor walram » 13 apr 2018 21:20

Ik probeer een filmpje te maken, intussen heb ik 3 New Hampshire's erbij gekocht, maar deze zijn pas 17 weken en met zo'n actieve haan hou deze zeker nog twee maanden in een aparte ren naast de grote ren, kunnen ze wennen en groeien. de toom is dan 1 haan en 12 hennen.
De angstige hen zal ik volgende week bij de jonge proberen te plaatsen en over 2 maanden samen in de grote ren, heeft de hen wat rust, misschien ziet de haan daarna het verschil niet meer.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten