Agressieve haan naar vreemden

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Marieke74
Berichten: 198
Lid geworden op: 16 dec 2014 19:31
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Maastricht

Agressieve haan naar vreemden

Berichtdoor Marieke74 » 18 mei 2018 22:14

Ik vraag me af of dit normaal gedrag is of niet. Een vriendin van mij heeft een Zweedse Bloemenhaan (ik heb die thuis uitgebroed met de broedmachine, hij is superlief, tam en knuffelig). Hij loopt samen met 2 andere Zweedse Bloemenkippen en 3 kriel wyandottes. Hij heeft een heel landgoed tot zijn beschikking (weilanden, moestuinen, enz). Voor de vaste verzorgsters is hij nog steeds lief, komt zelfs op schoot. Maar voor mensen die hij niet kent (er komen regelmatig gasten op het landgoed logeren) is hij soms agressief, hij valt ze aan. Is dit normaal of geen normaal gedrag. Indien niet normaal, waar komt dit door? Mijn vriendin wil hem nu naar de slager brengen, maar ik zou dat heel erg vinden!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Agressieve haan naar vreemden

Berichtdoor Kip La La » 18 mei 2018 22:25

Er staat me iets bij dat een oude rot (bij wijze van uitdrukking!) zei dat dat komt omdat hij is grootgebracht door mensen en daardoor een andere verhouding tot mensen heeft dan een niet zo tamme haan.

Marieke74
Berichten: 198
Lid geworden op: 16 dec 2014 19:31
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Maastricht

Re: Agressieve haan naar vreemden

Berichtdoor Marieke74 » 18 mei 2018 22:41

En is hier nog iets aan te doen of is het enige alternatief de slager?

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Agressieve haan naar vreemden

Berichtdoor danielb » 18 mei 2018 22:53

op zich is het normaal in mijn ogen. (sommige mensen vinden van niet)
het is de haan zijn territorium en alles en iedereen die voor de haan onbekend is of mogelijks een bedreiging is in zijn ogen...wil de haan liever niet op zijn erf.
voor sommige mensen is zulks een haan een luxe omdat hij bekend volk toelaat,maar vreemd volk mogelijks op afstand houd.
een haan afleren om bekend volk aan te vallen kan lukken indien veel geduld en de juiste methode,maar vreemd volk niet meer aanvallen gaat enkel als je hem angstig maakt voor elk mens dat langskomt,maar dan zal hij uiteindelijk mogelijks ook angst krijgen van mensen die hij wel kent...
dus veel kun je er niet aan doen,maar op zich kun je deze haan beschouwen als een goede haan die toelaat wie hij kent,maar vreemd volk niet opt erf wil.
zulkse hanen zijn zoals ik al zei een luxe voor sommige mensen omdat vreemd volk minder snel zonder toelating het erf zal betreden.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Agressieve haan naar vreemden

Berichtdoor danielb » 18 mei 2018 22:58

wat je eventueel kunt proberen is om de haan regelmatig vast te nemen ook als er vreemd volk komt en het vreemd volk dat ook laten doen. (indien je bepaalde mensen hebt die daar voor openstaan)
in dit geval heb ik daar geen ervaring mee,maar proberen kun je altijd.
dit moet je uiteraard zoveel mogelijks doen en met zoveel mogelijks verschillende mensen om gewenning te laten optreden.

Marieke74
Berichten: 198
Lid geworden op: 16 dec 2014 19:31
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Maastricht

Re: Agressieve haan naar vreemden

Berichtdoor Marieke74 » 18 mei 2018 23:30

Jeetje.. dus ik begrijp dat het volkomen normaal gedrag is.. en nu moet hij dood :cry:

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Agressieve haan naar vreemden

Berichtdoor danielb » 18 mei 2018 23:41

dood hoeft hij niet ;)
er zijn altijd mensen die geen problemen hebben met een haan die mogelijks aanvalt.
ik had er vorig jaar ook nog eens enen in huis gehaald.
ik kon hem goed gebruiken voor de kweek en aanvallen deed hij na een tijd ook niet meer.(althans mij niet)
bied hem aan als (kweek)haan met karakter ;)
die zweedse bloemenkippen zijn nu ook niet veel in de aanbieding he en kans is groot dat hij ergens anders terecht kan waar niet steeds vreemd volk komt en hij zijn eigen plaats heeft als dat wel zo is...

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Agressieve haan naar vreemden

Berichtdoor Fryske » 19 mei 2018 00:04

Wij hebben er ook eentje, Lio. Hij woont nu bij kennissen met een vijftal hennen. Lio is waanzinnig leuk, tam....Maar hij heeft ook met eigen mensen een prima band, vreemd volk stuurt hij liever weg. Om zijn hennen te beschermen. Territoriumgedrag! Ik denk ook dat dit normaal is. Echt aanvallen doet hij niet maar hij dreigt wel.

Ik zou een goed plekje voor hem zoeken samen met de hennen waar hij gewoon rustig kan lopen. Ik hoop dat je vriendin hier aan mee wil werken.

Marieke74
Berichten: 198
Lid geworden op: 16 dec 2014 19:31
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Maastricht

Re: Agressieve haan naar vreemden

Berichtdoor Marieke74 » 19 mei 2018 13:51

Ja, ik mag hem nu op marktplaats zetten. Hij heeft een paar dagen extra gekregen, want maandag zou hij naar de slager moeten. Hoop dat het lukt om binnen een paar dagen een huis voor 'm te vinden. Bedankt voor de reacties!

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Agressieve haan naar vreemden

Berichtdoor Kip La La » 19 mei 2018 14:58

Is het dan nodig dat de haan in contact komt met de logees terwijl er een heel landgoed ter beschikking staat?
Die dan bang zijn van zo’n haantje zucht. :nuffig:
Enfin je vriendins besluit staat vast begrijp ik.
Ik hoop op een goede afloop.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten