Schreeuwende kippen + huisvestingsvraag

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Vissert
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2018 07:20
Land: Nederland
M/V: M

Schreeuwende kippen + huisvestingsvraag

Berichtdoor Vissert » 05 jul 2018 08:27

Als eerst Bedankt voor het toelaten en alvast bedankt voor de hulp!

Ik heb een schreeuwende kippen probleem... Ik ga proberen de alles zo goed mogelijk uit te leggen mochten er nog vragen zijn, stel ze! :)

Situatie:
Op dit moment hebben wij 5 kippen waarvan 1 hollandse hoen kriel en 4 wyandotte kriel. Drie van de wyandottes zijn 2 jaar oud en de andere wyandotte + hollandse hoen zijn een jaar ouder. Er zit geen haan tussen het zooitje. Zover ik weet zijn de kippen allemaal gezond. Ze eten en drinken goed en zijn actief bezig. Op dit moment zijn er 2 wyandottes broeds.

De ren is ongeveer 2(,5)m bij 4(,5) meter waarbij ze ook op het dak van het nachthok kunnen en op het dak van een afkapping. Er is genoeg schaduw. De ondergrond bestaat uit zand dus eigenlijk geen vocht problemen en genoeg badder mogelijkheden. 's Avonds gaan ze uit zichzelf het nachthok in en sluit ik ze op. Uiteraard is er ook altijd voldoende legkorrels/water.

Helaas maken de kippen een hard schreeuwend geluid. Het is een heel rauw/schel/schrapend geluid. Behoorlijk irritant. Als ik de kippen niet opsluit beginnen ze in de zomer al vroeg 05:30/06:00 (vroeg licht) en indien ze wel opgesloten zijn dan "pas" 07:00. Nu ben ik door de weeks wel vroeg wakker maar ik word in het weekend liever op mijn eigen gelegenheid wakker. Het geluid is dusdanig dat ik er wakker van word terwijl ze opgesloten zijn en wij de ramen dicht hebben. Helaas worden de buren er ook wakker van en dat maakt het helemaal vervelend. In de winter is het probleem er minder. Zodra ik ze loslaat en te eten geef is het even rustig maar na een minuut of 10 beginnen ze weer. Zoals ik nu kan zien zijn het er meestal 3 die het geluid maken waaronder de hollandse hoen en 2 van de jonge wyandottes. Waarbij het voornamelijk de wyandottes zijn.

Er zit geen haan in het hok en dus ook geen gekraai. Hoewel 1 kip dat soms wel probeert maar dit is verder niet storend/regelmatig. Ze maken wel eens geluid als ze net ei hebben gelegd maar ook dit is niet storend.

Geprobeerd:

We hebben van alles geprobeerd. Ik had ergens gelezen over mogelijke verveling dus we hebben vorige maand de ren verbouwd.
- Meer klimstokken op verschillende hoogtes
- Autoband met een laag heel fijn zand
- Fruitboompjes
- Indeling verandert met een verplaatsing van het nachthok waardoor meer ruimte, schaduw en klimmogelijkheden

Daarnaast probeer ik ze 's ochtends af te leiden door:
- Het omspitten van de bodem zodat ze meer te scharrelen hebben
- Sneetje brood of meelwormen in het hok.

De laatste weken laat ik ze in het weekend maar gewoon los de tuin in. Dit kan echter geen permanente oplossing zijn want het kost mij mijn grasmat en er lopen genoeg katten rond in de wijk. Jammer genoeg begonnen ze dit weekend ook al buiten de ren herrie te schoppen. Het begint dus dusdanig vervelend te worden dat ik al twijfel of ik hier na nog wel kippen neem... En het zou verschrikkelijk zijn als ik deze weg moet doen vanwege overlast voor de buren.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Schreeuwende kippen

Berichtdoor Fryske » 05 jul 2018 08:38

Welkom! Maar wel een vervelende reden om hier terecht te komen.

De ren is iig veel te klein dus daar is ws het probleem ontstaan. Ik ben er natuurlijk niet bij maar dat het probleem nu ook ontstaat in de tuin kan te maken hebben met het feit dat je zo op hun lawaai gefixeerd bent dat je al snel bij ze bent? Met een lekkertje ook nog?

Katten hoef je echt niet druk om te maken. Mocht je gras belangrijk zijn dan denk ik persoonlijk dat je de kippen beter herplaatst.

Anders gewoon los laten s'morgens en bij lawaai laten gaan. Als ze geen respons krijgen zal het uiteindelijk wel weer ophouden denk ik.

Hennen kunnen ook behoorlijk lawaai maken als ze een leggen of net hebben gelegd. Daar kan je niets aan doen. De wereld zal en moet het weten.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Schreeuwende kippen

Berichtdoor Kip La La » 05 jul 2018 14:20

In feite zijn kippen geen dieren die je in een rijtjeshuis-achtertuin kan houden als je wilt dat ze compleet stil zijn.
Er zijn wel stille individuen maar het gros maakt toch geluid.
Altijd opgesloten in een kleine ren zullen ze uit pure verveling ook al eens gaan klagen natuurlijk.
Ik heb ook een hen die dat doet s morgens vroeg, eenmaal uit de ren hoor je haar niet meer.

Vissert
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2018 07:20
Land: Nederland
M/V: M

Re: Schreeuwende kippen

Berichtdoor Vissert » 04 apr 2019 14:58

Excuus voor het nooit reageren op jullie reacties. Ik had helaas wat gedoe in de privesfeer waardoor ik nooit meer aan dit topic heb gedacht. Tot dat ik per toeval net op de site kwam vanwege een vraag over huisvesting.

Gelukkig heb ik merendeel van jullie advies onbedoeld opgevolgd. Doordat ik bezig was met andere dingen dus ook een stuk minder gefocust op de kippen. Daarnaast probeer ik ze nu meer vermaak te bieden door wat "boredom busters" die ik tegenkwam. Dit werkt goed!

Wat betreft mijn vragen over huisvesting. Kan ik deze hier stellen omdat ze nog semi relevant zijn of is het beter om een nieuw topic aan te maken?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Schreeuwende kippen

Berichtdoor Kip La La » 04 apr 2019 15:10

Je kunt het hier doen.
Het is jouw topic en je hebt al veel van de bestaande situatie uitgelegd.

Vissert
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2018 07:20
Land: Nederland
M/V: M

Re: Schreeuwende kippen

Berichtdoor Vissert » 08 apr 2019 18:02

Top! Mocht het nodig zijn dan kan ik altijd een nieuw topic aanmaken.

Binnenkort gaan we verhuizen waarbij de kippen een groter hok krijgen. Wat raden jullie aan qua ruimte? De tuin is 9.5 breed en de ren gaat dus over de hele breedte van de tuin. In een deel staat wel een schuurtje maar daar wil ik een nachthok in maken. Dus opening in de schuur.

Op het plaatje hieronder komt de ren dus tussen de schutting bovenin en de rode lijn. Waarbij ik het tussenstuk bij A tussen schutting en schuur (ongeveer 75cm) wil overdekken. Eventueel kan ik het stuk van "D" er nog bijtrekken. Hoe groot moet het stuk van "B" worden?
Afbeelding

Wat raden jullie aan qua nachthok? Ik lees hier op het forum vooral over betonplek maar is dat nog steeds een must als het hok binnen komt te staan?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Schreeuwende kippen

Berichtdoor Isabel » 08 apr 2019 19:15

Ikzelf heb de schuur als nachthok, maar er staat geen hok in. Ik heb met gaaspanelen een deel van de schuur afgezet. Verder simpel wat stokken bevestigd, plastic bakken als legnesten nee gezet en je hebt een nachthok. En je bent nog goedkoper uit. :mrgreen:

Vissert
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2018 07:20
Land: Nederland
M/V: M

Re: Schreeuwende kippen

Berichtdoor Vissert » 09 apr 2019 09:22

Isabel schreef:Ikzelf heb de schuur als nachthok, maar er staat geen hok in. Ik heb met gaaspanelen een deel van de schuur afgezet. Verder simpel wat stokken bevestigd, plastic bakken als legnesten nee gezet en je hebt een nachthok. En je bent nog goedkoper uit. :mrgreen:


Ook een idee :denk: Vanwege de ramen in het schuurtje ga ik denk ik toch voor een houten nachthok.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Schreeuwende kippen + huisvestingsvraag

Berichtdoor Isabel » 09 apr 2019 13:06

Ik heb ook twee ramen in de schuur en daar tussenin de afscheiding gemaakt. Maar ken jouw situatie niet. :-)
Als je foto's maakt en plaatst, kunnen we wellicht meedenken.

Vissert
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2018 07:20
Land: Nederland
M/V: M

Re: Schreeuwende kippen + huisvestingsvraag

Berichtdoor Vissert » 16 apr 2019 15:36

Isabel schreef:Ik heb ook twee ramen in de schuur en daar tussenin de afscheiding gemaakt. Maar ken jouw situatie niet. :-)
Als je foto's maakt en plaatst, kunnen we wellicht meedenken.


Excuus voor de late reactie. Omdat we er nog niet wonen heb ik nog geen foto's van binnen het schuurtje maar dit geeft wel een beetje beeld van de tuin.

Hoeveel m2 is ongeveer nodig voor 5 kippen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten