Welke kippenras is geschikt voor mij?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
bur
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor bur » 27 okt 2019 14:51

jantien schreef:Twee in een hok van 1m2 met kleine vaste en dichte ren moet kunnen (dus nooit alleen in nachthok opsluiten maar dat geldt eigenlijk voor alle kippen), als ze daarnaast altijd in de tuin mogen lopen.

Dit is een foto van (een deel van) mijn achtertuin.

Afbeelding

Het is de bedoeling dat de kipjes in eerste instantie in het deel links van het pad komen te wonen. In totaal is dat ongeveer 10,5 m2. Ik wil een deel overdekken tegen de regen (ongeveer de helft, het achterste deel). De vlonders haal ik dan weg, daaronder ligt zand. Natuurlijk moeten eventuele gifitge planten ook weg. De overblijvende planten mogen de kipjes dan slopen.

Later zou ik ze dan door de tuin willen laten scharrelen, maar dat kan niet meteen. De katten hebben nog nooit een kip gezien en ik weet niet wat ze gaan doen.
Een aantal van mijn katten hebben in het verleden samen geleefd met een konijn. Zodra het konijnenhok open ging kropen ze met z'n allen bij het konijn in het hok. Lagen ze echt wang aan wang met het konijn in het hooi. Kan me zomaar voorstellen dat een kip zulk gedrag niet zo tof zou vinden. Zeker niet als ze voor het eerst een kat zien :gulzig:
Een van mijn katten heeft veel moeite met veranderingen. Ze is dan echt een paar weken boos (grommen, slaan). Ik heb geen idee of ze kippen ook een probleem zou vinden, maar ik zou kippen daar wel tegen willen beschermen in eerste instantie.

In eerste instantie zou ik het deel links van het tuinpad dan willen afschermen met zo'n pluimveenet in plaats van een permanente ren. Mijn katten zijn niet van die springers, ik denk dat een net ze wel tegen zou houden, zeker als het een schriknet is. Ik heb toch al schrikdraad in de tuin, dus dat zou makkelijk aansluiten zijn.
Is dat geen goed idee? :?: Je hebt het over een dichte ren. Als ik het zou afzetten met een net is het niet dicht aan de bovenkant.

Mijn idee was om het nachthok 's nachts dicht te doen, zodat ze er veilig zijn. Niet dat ik een roofdier verwacht hier in de stad, maar je weet het nooit. Moet je een nachthok niet afsluiten? :?:

Het nachthok moet voor het tuinhuisje moet komen (onder de nog te bouwen overkapping). Het hok komt op poten, ongeveer 50 cm van de grond en wordt 125 cm breed en 90 cm diep met een schuin dak aflopen naar achteren. Hoogte 90 cm vooraan en 70 cm achteraan (die afmetingen had ik bedacht vanwege de afmetingen van het plaatmateriaal dat ik wil gebruiken). Is dat wel groot genoeg voor 2 Brahma's?

jantien schreef:Mocht je in de buurt van Arnhem komen, altijd welkom om te komen kijken :duimop:

Dat hou ik in gedachten, dank je!

bur

Berichtdoor bur » 27 okt 2019 14:52

jantien schreef:Yep, dat is de brahma columbia :-D

Dat vond ik echt een hele gave kip!

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 okt 2019 15:35

Ik heb Brahma krielen (en sinds kort ook Cochin krielen) . Die (de Brahma kriel) zijn net iets kleiner als een normale legkip.
Mijn katten doen niets aan de kippen, nooit gedaan. Terwijl ze met de konijnen nog wel eens 'tikkertje' durven spelen.
De kippen durven als ze jong zijn nog wel eens vliegen, maar met jouw hoogte van schutting met schrikdraad, denk ik niet dat dat een probleem is..

Als je rustige karakters zoekt denk ik dat je idd bij deze rassen uitkomt. Brahma, orpington, cochin en wyandotte. Allen zijn er in kriel of groothoender. Cochin kriel zijn wel erg klein, een Brahma kriel is ongeveer het dubbele. Geen van allen leggen echt goed (wyandotte nog het beste naar het schijnt), en vooral de cochins worden snel broeds. Het zijn sierkipjes. Cochins zijn erg mensgericht en gemakkelijk tam.
Legrassen zijn doorgaans wat levendiger van karakter. En maken iets meer lawaai.
M'n sierkipjes tokken wel wat af maar dat is zachtjes babbelen. Heel gezellig en zeker niet storend. Sta je 5 meter verder hoor je het al niet meer.

bur

Berichtdoor bur » 27 okt 2019 19:15

Pearlsofpassion schreef:Mijn katten doen niets aan de kippen, nooit gedaan. Terwijl ze met de konijnen nog wel eens 'tikkertje' durven spelen.

Goed om te horen! Die van mij wilden inderdaad ook nog wel eens tikkie proberen met het konijn. Alleen was dat dan snel afgelopen als ze een paar kletsen om de oren kregen van het konijn.

Pearlsofpassion schreef:Als je rustige karakters zoekt denk ik dat je idd bij deze rassen uitkomt. Brahma, orpington, cochin en wyandotte. Allen zijn er in kriel of groothoender.

Is het karakter van de grote en de krieltjes hetzelfde? Bij honden heb ik het idee dat hoe groter, hoe vaker het een lobbes is en hoe kleiner, hoe feller ze kunnen zijn. Geen idee of zoiets ook voor kippen geldt.

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 27 okt 2019 19:17

Ja bij kippen hoe ronder hoe gemoedelijker, de slanke vliegkipjes zijn meestal wat meer ril van aard.

Isabel

Berichtdoor Isabel » 27 okt 2019 19:27

Hier ook: Zus de Cochin is een gezellig vrouwtje dat lekker klept... Miep de Hollandse kriel is een klein hittepetitje.

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 okt 2019 10:27

bur schreef:
Pearlsofpassion schreef:Mijn katten doen niets aan de kippen, nooit gedaan. Terwijl ze met de konijnen nog wel eens 'tikkertje' durven spelen.

Goed om te horen! Die van mij wilden inderdaad ook nog wel eens tikkie proberen met het konijn. Alleen was dat dan snel afgelopen als ze een paar kletsen om de oren kregen van het konijn.

Pearlsofpassion schreef:Als je rustige karakters zoekt denk ik dat je idd bij deze rassen uitkomt. Brahma, orpington, cochin en wyandotte. Allen zijn er in kriel of groothoender.

Is het karakter van de grote en de krieltjes hetzelfde? Bij honden heb ik het idee dat hoe groter, hoe vaker het een lobbes is en hoe kleiner, hoe feller ze kunnen zijn. Geen idee of zoiets ook voor kippen geldt.

Nee, dat geldt zeker niet bij kippen.
Het karakter van de groothoenders is wel nog iets rustiger maar ligt wel in dezelfde lijn als van de dwergversie.
Echt krielrassen (dus die geen grote versie hebben) zijn wat levendiger, vinniger, maar pittig zou ik het niet noemen. Maar rustig zijn ze ook niet, altijd druk in de weer. Wel heel erg leuk en gezellig om naar te kijken en rond je heen te hebben vind ik.

De konijnen gingen hier lopen, vandaar dat ze wss nagejaagd werden. Tegenwoordig zijn de katten 10 jaar, goed gewend dus zelfs als nieuwe konijntjes nog van hen schrikken, gaan ze er niet meer achteraan. Dan wennen de konijnen er ook snel aan. Zelfs m'n halfwildje is eraan gewend geraakt.
En zoals gezegd bij de kippen geen probleem. Heb ooit een haan gehad die erop reageerde maar die was van alles bang, van mij nog het meest... :frons:
Nu moet ik wel zeggen dat mijn katten er echt nul komma nul aandacht aan besteden. Zelf een kuiken keken ze niet naar om (terwijl ze dat nota bene in hun etensbak krijgen en erg graag lusten). Dus ik heb wel watjes van katten. Kuikens zou ik niet bij katten Los laten lopen, maar van zodra kippen een maand of 3 zijn (jongvolwassen dus) zou ik me geen zorgen maken in combi met katten.
Vrienden van ons hebben een boel krieltjes, oa Serama's, dus erg klein, ongeveer als een kleine duif. En ook een kat. Gaat ook prima.

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 okt 2019 10:38

Kip La La schreef:Ja bij kippen hoe ronder hoe gemoedelijker, de slanke vliegkipjes zijn meestal wat meer ril van aard.

Hier zijn de legrassen (hybride en australorp) altijd het pittigst geweest. Intolerant naar nieuwkomers, brutaalst naar mij toe (pikken, eten uit je handen vliegen) , baasmakers en druktemakers. Dat soort karaktertrekken.
Mijn persoonlijke ervaring met krielkipjes vind ik ze op een leukere manier levendig en druk.

Maar dat is enkel mijn ervaring. Ik zie bij anderen dat legkippen ook erg leuke kippen kunnen zijn. En er zullen overal wat ( drama) queens tussen zitten. :mrgreen:

bur

Berichtdoor bur » 28 okt 2019 18:56

Zo blijkt maar weer: iedere kip is anders. Zijn net mensen :gulzig:

Ik ben er nu in ieder geval uit dat de kippen er gaan komen: 2 Orpington of Brahma hennen. Brahma vind ik het mooiste, maar die zijn wel erg groot, dus ik wil er nog een paar in het echt zien om goed te kunnen kiezen. Daar ga ik de komende tijd eens achteraan. Ik kwam op internet een kippenhandel (weet niet of ik namen mag noemen) tegen die beide rassen verkoopt, dus die ga ik eens bellen om te vragen of ze van deze soorten op dit moment ook kippen hebben lopen. Dan kan ik daar eens gaan kijken.

In de tussentijd maar eens materialen aanschaffen voor het hok en voor de ren.

bur

Berichtdoor bur » 07 nov 2019 21:20

Ik ben bij twee kippenhandels geweest om te kijken.

Bij de ene handel hadden ze alleen de Brahma, niet de Orpington. Wat mij verbaasde is dat de grote Brahma die ze hadden lopen, maar een klein beetje groter was dan de kriel Brahma die ze ook hadden. Ze waren ook niet echt groter dan andere grote kippen die er liepen.

Ik heb gevraagd hoe oud ze waren (dacht deze kippen misschien nog jong waren), maar dat wisten ze niet. Volgens de verzorger gingen deze niet groter worden en waren het gewoon "kleine" grote Brahma's. Dat ze niet groter gingen worden baseerde hij op het eelt op de voeten. De kam was ook heel klein, maar eelt gaf de doorslag volgens hem.
Hij zei dat er nogal verschil zat tussen de ene en de andere fokker en waren deze gewoon niet zo groot. Of het was een kruising tussen de kriel en de grote, dat kon ook nog zei hij.

Ik vond het eerlijk gezegd een vreemd verhaal. Ik kan me er nog iets bij voorstellen dat de ene fokker meer op grootte selecteert dan de ander, maar dat ze niet wisten hoe oud de dieren waren die ze verkopen vond ik wel vreemd. Ik vond het ook gek dat ze dus niet wisten of de dieren een kruising waren of niet.
De andere dierenhandel waar ik was, had beide rassen niet, maar die wisten wel exact hoe oud de dieren waren die ze hadden.

De maat die ze hadden lopen vond ik overigens wel een mooie maat.
Kan het zo zijn dat de ene kip van een ras een heel stuk kleiner is dan de andere? Of zijn ze gewoon nog niet volwassen als ze kleiner zijn? En kan ik ergens aan zien of een kip al volwassen is / uitgegroeid is?

Terug naar “Kippen Algemeen”