Aanvullende informatie.

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Bartjuh55
Land: Nederland
M/V: M

Aanvullende informatie.

Berichtdoor Bartjuh55 » 28 okt 2019 23:24

Hallo iedereen!

Lang getwijfeld om mij eens aan te melden, uiteindelijk toch maar gedaan.

Wij hebben een andere woning gekocht in dec. 2018 en kregen daar 4 serama kippen erbij. Ge-wel-dige beesten. Echter merk ik dt de kennis vwb kippen niet heel hoog is. Zodra ik twijfel, pak ik ze in een reismandje en rijd ik naar de dierenarts toe (vogelarts in Zelhem).

De 1e keer had 1 kip een hoop poep aan de kont, uiteindelijk een antibioticakuur mee gekregen wat in het water gemengd moest worden,
2e keer leek het net of een kip elke keer zat te kokhalzen, dus een ontwormingskuur mee gekregen (wat een leven zat er na deze kuur in de kippen zeg, onvoorstelbaar).

En vandaag 3e keer met de kip naar DA aangezien deze heel stil in een hoekje zit, blijkt dat er een adertje/bloedvat geschuurd is en nou bloed poept. Gaat vanzelf over zegt hij, maar ik betwijfel het.

Nou mijn vragen:

Voor die laatste kip, is het raadzaam om deze even bij de rest weg te halen en bijv even binnen te houden zodat hij/zij het wat warmer heeft en dus minder energie verbruikt? ( kip is best slap op dit moment namelijk).

En wat is sowieso aan te raden met kippen? Bepaalde ontwormingskuren een aantal keer per jaar, extra maatregelen bij het schoonmaken van het hok ( doen we om de 2 maanden) of wat raden jullie aan (preventie bijv.)

Ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar er niet al te veel naar om kijkt en wij zijn het tyoe personen: als je een dier neemt, dan moet je er ook voor gaan. Punt.

Hoor het graag!

Gr Bart

tuff cookie
Land: nederland
M/V: V

Re: Aanvullende informatie.

Berichtdoor tuff cookie » 29 okt 2019 20:18

Welkom op dit forum.
Lijkt mij een goed idee om het Serama kipje warmer te zetten, wel rekening houden met terug zetten om eerst langzaam af te harden. Verder kun je extra versterkende voeding te geven b.v. kuikenmeel en zoetwater garnaaltjes. Kippen hebben relatief weinig bloed dus bij bloedverlies snel vermoeid. Ik hoop dat de diagnose van de dierenarts juist is.
Ontwormen zou ik niet zomaar doen. Je kunt wel als je het niet vertrouwt de mest laten onderzoeken bij de dierenarts op wormen.
Fijn dat je het beste wil doen voor de kipjes.

Isabel
Land: Nederland
M/V: V

Re: Aanvullende informatie.

Berichtdoor Isabel » 02 nov 2019 18:59

Hoe gaat het nu..?

Terug naar “Kippen Algemeen”