Haan valt hen aan

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
danielb
Land: Belgie
M/V: M

Re: Haan valt hen aan

Berichtdoor danielb » 03 nov 2019 14:02

denk dat het is omdat de hen zo een grote kam en lellen heeft.
heb zulks voorval hier ook al gehad.

zet de haan eens een 3 tal dagen apart.
voeg dan na 3 dagen die ene hen toe. (in de dag zodat je het kunt opvolgen)
hij zal haar normaal dan ook als echte hen gaan zien.
als je minstens 3 dagen goed gedrag ziet,dan kun je de toom terug samenvoegen.
3 dagen is wel weinig hoor,maar dan weet je al meer....

na terug samenvoegen van de toom,dan kan het slechte gedrag van de haan eventueel wel terugkeren,maar dat weet je pas als het zover is ;)
als dat zo is,dan moet je ze eens 1 of zelfs eventueel 2 weken apart laten zitten,maar dan wel op voorwaarde als het de 1ste keer al voor verandering zorgde.

wel terug dezelfde volgorde toepassen.
haan eerst 3tal dagen apart en dan pas hen toevoegen.

Pearlsofpassion
M/V: V

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 nov 2019 17:24

En is het dan voldoende om een draadje te zetten en zo de ren op te delen, of mogen ze elkaar niet zien?

Vandaag zag ik de hen zich onderdanig opstellen (hurken) naar hem toen de haan uit het hok kwam. Hij kwam wat groot aangelopen, maar leek mij niet echt agressief. Het was niet echt rennen, wel stevig doorstappen.
Toen ze hurkte ging hij trager lopen en negeerde haar verder.

danielb

Berichtdoor danielb » 03 nov 2019 23:56

denk dat in dit geval een draadje zetten voldoende kan zijn.

frankip
Land: nl

Berichtdoor frankip » 04 nov 2019 07:44

Is de ruimte groot genoeg, zodat ze hem kan ontwijken als het nodig is ?

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 04 nov 2019 09:36

Pearlsofpassion schreef:Vandaag zag ik de hen zich onderdanig opstellen (hurken) naar hem toen de haan uit het hok kwam. Hij kwam wat groot aangelopen, maar leek mij niet echt agressief. Het was niet echt rennen, wel stevig doorstappen.
Toen ze hurkte ging hij trager lopen en negeerde haar verder.

Dit gedrag is goed. Ik zou nu overwegen om haar toch gewoon bij de haan en anderen te laten lopen en de boel gewoon maar in de gaten blijven houden.
Kam is weer hersteld?

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 05 nov 2019 12:29

Ja, je ziet nog wel iets aan de kam, maar hij bloedt niet meer en er is ook geen stuk af oid.
Errond, op haar hoofd, is ze kaal, maar ook verder geen wondjes.

Ik ga het in de gaten houden. En als ik nog iets zie ga ik de haan toch maar even apart zetten. Zou op zich niet slecht zijn als hij eens zou leren dat de andere hennen ook vrouwtjes zijn. Dan worden de patrijsjes hopelijk niet meer helemaal plat en kaalgetreden. :roll:

Ze hebben 56m2 ter beschikking, inclusief hok (ongv 4m2). Er zijn landschapselementen waarachter ze kan schuilen, dus dat is geen probleem. En ze moet dus ook nooit echt meterslang van hem wegvluchten of zo, hij achtervolgt haar niet.

dragon
Land: NL

Berichtdoor dragon » 06 nov 2019 06:54

Ik heb hier ook een haan (chabo) die één van de chabo hennen echt niet kan hebben. Al jaren niet....
Ook al hurkt ze netjes, hij zal haar eerder in de kam pikken dan gaan treden. Hij joeg haar zelfs uit het nest als ie de kans kreeg.. Ook haar heb ik wel eens met een bloedende kam van stok af gehaald. Jeetje wat kan dat bloeden zeg...

Toen we een nieuwe ren gingen bouwen heb ik heel veel objecten in de ren geplaatst; oude autobanden, stokken en planken die een soort circuit vormen in de ren, betonblokken, boompjes, struikjes. Van alles om ze de mogelijkheid te geven om elkaar te kunnen ontwijken. Ook in het nachthok heb ik hoogteverschillen gecreëerd. Dit heeft al veel geholpen. De hen in kwestie weet inmiddels heel goed hoe ze de haan kan ontlopen...
Omdat ik ook meer ruimte had is mijn toom nu uitgebreid van 3 hennen naar 9 hennen (cohins kriel en chabos, allemaal verschillende kleuren) en daar heeft de haan het zo druk mee dat hij veel minder aandacht heeft voor die ene hen. Ik zie ook daar dat hij duidelijke voorkeuren heeft en sommige hennen minder goed accepteert dan anderen, maar het loopt niet meer uit de hand.
Het is heel lastig en jammer dat zoiets gebeurt, maar anders dan de dieren fysiek scheiden of ze heel veel schuilmogelijkheden geven kun je niet zo veel doen.

Ik heb ook de tip van Daniel geprobeerd, maar dit heeft niet veel geholpen, maar je kunt het proberen. Als je de mogelijkheden hebt is er zeker wel mee te werken, maar als het ten koste gaat van een dier, is het soms beter voor alle dieren om te kijken naar herplaatsen...

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 nov 2019 15:52

Ja, dit klinkt dus echt erger dan het hier is.
Als er geen eten in het spel is, staan en liggen ze gewoon rustig naast elkaar. Dan doet hij gewoon normaal naar haar. En ze ontwijkt hem dus ook niet. Is ook niet nodig..
Tijdens het eten is de haan vaak prikkelbaar en nerveus. Dan pikt hij naar bijna alle hennen. Zijn favoriete patrijsjes wel minder (de oudste nooit) en je merkt wel dat hij tov de Australorp minder zelfzeker is en dus dat compenseert door wat meer oproer te maken. Maar de Columbia hennen krijgen ook wel op hun kop als ze 'zijn' eten opeten. Dat is nu erger dan vroeger, zou het de rui zijn?
Maar op zich is de dynamiek tussen de haan en de Australorp tijdens het eten of overdag niet verontrustend. Niet ideaal maar ook niets abnormaals.
Alleen op stok loopt het dus fout, ik weet ook niet waarom hij zoveel ruzie maakt over de stok. Daar is altijd wel kabaal, niet enkel tussen de haan en deze ene hen. De jongste mag nog altijd niet mee op stok, ze durft niet en ik kan het haar niet kwalijk nemen.
Zou hoogteverschil tussen 2 stokken helpen? Ik dacht dat je dat net ten alle tijde moest vermijden omdat er dan conflict komt over de hoogste posities? Of klopt dat niet? Zouden 2 stokken elk aan een andere zijde van het hok helpen? Of breekt dat de groep op? Samen slapen versterkt de groep, toch?

Er zijn nu 5 hennen... Ook niet weinig lijkt me. Oké, eentje is nog jong (nog niet aan de leg), maar dus 3 andere hennen dan de hen in kwestie wel.

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 06 nov 2019 16:53

Het lijkt mij in dit geval wel beter om een lage en een hogere stok te hebben. Door de rangorde conflicten kunnen dan de kippen die niet goed geaccepteerd worden op de lage stok zitten. Tenminste, je kan het uitproberen.

Isabel
Land: Nederland

Berichtdoor Isabel » 06 nov 2019 17:39

Hier geeft dat laatste een hoop rust: heb vier stokken op verschillende hoogtes. Het is even pikken als de hogere een lagere stok nodig heeft om letterlijk en figuurlijk hoger op te komen... :roll: maar als iedereen op haar plek zit, is er rust in de tent. :mrgreen:

Wel even opletten dat de stokken niet onder elkaar zitten. Anders zitten de lagere in rang de volgende dag onder de schijt. :-D

Terug naar “Kippen Algemeen”