Haan valt hen aan

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Haan valt hen aan

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 okt 2019 12:40

Mijn Brahma kriel haan is nu 4 jaar (vanaf een half jaar oud bij mij) , heeft 2 Brahma kriel hennen (ouder dan hem), 2 jonge cochin krielen sinds 2 maand en sinds dit voorjaar zit er (eerst 2, nog 1 over) een Australorp hen bij.
Hij blijft die australorp als een jonge haan ipv een hen behandelen. Kan het dat hij zich daarin vergist?
Hij blijft haar fel pikken, vooral tijdens het eten en op stok. Voor de rest tolereert hij haar voornamelijk. Tenzij zij achter 1 van zijn favoriete hennen aangaat, dan durft hij haar ook najagen.

Hij heeft haar dus ook nog nooit getreden en maakt zich altijd groot tov haar. Het is niet echt aanvallen of vechten (zij doet natuurlijk niets terug, maakt zelfs geen lawaai, negeert hem gewoon), enkel pikken en echt vasthouden.

Nu had ik al gemerkt dat hij haar op stok (ze zitten meestal naast elkaar) pikt en dan vooral bovenop haar kop. Die is al een tijd kaal, maar ja hoeveel van het pikken en hoeveel van de rui is...
Alleszinds, nu heeft hij haar vannacht blijkbaar goed te pakken gehad want haar kam bloedt.
Zeker weten dat het van de haan is doe ik natuurlijk niet, maar dat lijkt me wel het meest voor de hand liggend. Ik vind hem tegenwoordig ook erg intolerant naar de andere hennen tijdens het eten. Hij lijkt me nogal nerveus, gestressed.

Wat doe ik nu het best?
De haan even apart zetten zodat haar kam kan genezen en hij een beetje tot rust kan komen? En dan hopen dat hij haar daarna beter gaat accepteren?
Of zal dat toch niet werken?

Kan het eigenlijk dat hij zich geïntimideerd voelt door haar? Ze gedraagt zich niet dominant maar ze is wel zelfzeker, is zo net groot (en een stuk zwaarder) dan hem en ze heeft natuurlijk een grotere kam.
Het valt mij op dat hij eigenlijk bijna alleen de patrijs hennen treedt. De Columbia brahma zelden of nooit en naar de jonge cochin kriel, ook Columbia, pikt hij zelfs nog erg fel (OK, ze is nog jong maar begint toch stillaan geslachtsrijp te worden) terwijl hij het zilverpatrijsje vanaf de eerste minuut aanvaardde en trad.
Zou het kunnen dat dat inprenting is en hij enkel hennen wil zoals degene waarmee hij is opgegroeid? Waar hij vandaan komt waren er enkel meerzomig patrijs en blauwpatrijsjes. Herkent hij de rest niet als potentiële partners? Zou dat beter gaan bij kuikens die hier geboren worden of niet?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Haan valt heb aan

Berichtdoor jantien » 30 okt 2019 13:12

Maak eens een foto dan die australorp?

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan valt heb aan

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 okt 2019 17:53

Waarom? Wat wil je dan precies zien?

Het is zeker een hen ze. Ze legt. :lol:
Ze was trouwens al volwassen en aan leg toen ik haar kocht.
Volgens de meneer waar ze vandaan komt is ze van 2018 maar dat kan ik natuurlijk niet controleren. Ze legt wel zo goed als elke dag een ei dus erg oud kan ze niet zijn.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Haan valt heb aan

Berichtdoor tuff cookie » 30 okt 2019 18:21

Sommige hanen accepteren niet iedere hen. Het kan aan de kleur van de hen liggen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan valt heb aan

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 okt 2019 18:29

tuff cookie schreef:Sommige hanen accepteren niet iedere hen. Het kan aan de kleur van de hen liggen.


Dan accepteert hij alleen patrijsjes goed.
Columbia nog redelijk en dan per toeval de 2 australorpen blauw en zwart niet....
Maar dat is dus niet onmogelijk?

Maar wat kan ik nu het beste doen? Op korte termijn en op langere?
Kan ik ze bij elkaar laten nu haar kam gewond is, en afwachten? Of is dat zowiezo niet mogelijk?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Haan valt heb aan

Berichtdoor jantien » 30 okt 2019 18:34

Je zult niet de eerste zijn die een haan voor een hen aanziet, vandaar mijn vraag.
Maar als ze eieren legt is ze zeker een hen ja ;) :gulzig:
Hmmm raar verder hoor, ik heb dit hier nog nooit zo aan de hand gehad.
Van de kleuren ben ik echt niet van overtuigd, kippen discrimineren niet. Wel hebben ze voor de een meer voorkeur dan voor de ander, net zoals bij mensen.
Ik zou, als het toch niet beter gaat tussen die twee, voor de australorp een ander huisje zoeken.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Haan valt heb aan

Berichtdoor danielb » 30 okt 2019 23:11

heeft deze hen toevallig ook een grote en zeer rode kam???
in ieder geval zowiezo groter dan van de brahmahennen,maar ook groter en opvallender dan die van de cochine hennen???

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan valt heb aan

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 nov 2019 15:21

Ah ja, het is een australorp dus die hebben grotere lellen en kammen. De cochin krielen hebben wel een enkele jam maar toch veel kleiner en fijner. En hun kopje is natuurlijk maar een kwart zo groot.


Als het moet zal ik een andere thuis zoeken maar ik vind het wel jammer. Ik heb net super lang getwijfeld over welk legras ik erbij wou nemen (zocht iets zo rond mogelijk en rustig van karakter) en ze daarna eigenlijk te duur betaald... :roll: Mn eigen fout natuurlijk, maar wel zonde dat ze dan zo slecht overeenkomen.
Met de andere hennen is er trouwens geen probleem en met de haan enkel rond het eten en op stok. De rest van de dag loopt ze gewoon rustig bij de groep... Hij is er niet gek op, maar hij tolereert haar wel.

Is er meer kans van slagen als ik broedeieren van een legras onder een broedse hen leg? Zouden de kuikens die daaruit komen dan beter geaccepteerd worden?

frankip
Berichten: 2955
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Haan valt hen aan

Berichtdoor frankip » 02 nov 2019 19:47

Ik heb een koekoek leghen van mn broer overgenomen, omdat die helemaal kaalgepikt en kapotgemaakt werd door zijn haan.Die haan is in die toom geboren en grootgebracht, maar deze hen had al maanden geen leven meer . De rest van zijn kippen hebben geen probleem. Het is niet zo dat het de favoriete hen was van de haan en dan kaalgetreden. Als ze uit het hok kwam ( ren is 250 m2) Werd ze achtervolgt en aangevallen. Ze heeft een bloederig stompje waar de staart zat, en de kam is helemaal gescheurd.( Ja ik was ook boos dat hij ze zo lang erbij had gelaten.)

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan valt hen aan

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 nov 2019 23:23

Oh nee, dat is hier zeker niet het geval.
Ik vermoed dat dit gebeurd is omdat ze naast hem op stok kruipt en hij dat niet wil. Dan gaat hij haar op de kop pikken. Ik weet ook niet waarom ze naast hem blijft kruipen ( misschien omdat de oudste hen de andere kant zit en ze daar nog meer schrik/respect voor heeft) of hoe ik er iets aan kan veranderen.
Maar hij achtervolgt haar zeker niet in de ren oid. Ze mag zelfs gewoon in zijn buurt zijn, zolang er geen eten in het spel is. En op stok blijkbaar ook niet.

Op zn jonge zoon reageerde hij in het voorjaar hetzelfde. Vandaar dat ik het daarmee vergeleek.
Op een keer kregen ze ruzie en toen was het heel anders uiteraard.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 6 gasten