hanen in zelfde ren

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
SofieB
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2019 15:28
Land: Belgie
M/V: V

hanen in zelfde ren

Berichtdoor SofieB » 16 mar 2020 09:57

We hebben momenteel 1 cream legbar haan en 7 hennen van verschillende rassen (cream legbar, marans amrock, leghorn, araucana...

2 situaties:
1) Als ik er morgen een hanenkuiken grootbreng (bvb marans) en erbij zet samen met enkele marans hennen zodat er zeker genoeg hennen zijn. Zouden de hanen in vrede kunnen leven?

2) ik plaats er een zijdehoen kriel haan en enkele zijdehoen hennen bij.
Zullen de hanen mekaars hennen willen treden als ze overduidelijk bij de ene haan horen?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: hanen in zelfde ren

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 mar 2020 13:38

Ik ken mensen bij wie dat lukt, zeker de 2e situatie. Hier kregen vader en zoon wel ruzie. Er waren wel niet erg veel hennen, en net als er hennen bij kwamen ging de zoon z'n vader aanvallen.

Ik denk dat je het zeker kan proberen maar geen garanties op succes.

Voldoende ruimte is denk ik ook een must.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: hanen in zelfde ren

Berichtdoor Kip La La » 16 mar 2020 15:26

Ik heb het ook wel gezien bij andere mensen maar die hadden dan ook heel veel ruimte.
Ik zou het zelf nooit doen, nooit nooit nooit.
Heb hier een vader en zoon gehad, eerst zat die ouwe nog achter de zoon aan maar denlaatste keer waren de rollen omgedraaid.
De oude werd een schim van zichzelf en is weggekwijnd.
Met andere haantjes ging het wel redelijk, qua loslopen in de tuin dan, een serama bij een grote, twee seramahanen zelfs maar 1 werd dan naar de rand van de tuin verbannen enzo.
Was niet echt leuk.
En hoewel kippen graag per ras bij elkaar lopen gaan die hanen natuurlijk geen onderscheid maken en pakken ze wie ze pakken kunnen.
Ik zou ze nooit bij elkaar in 1 hok stoppen, als het moet dan in verschillende hokken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: hanen in zelfde ren

Berichtdoor tuff cookie » 17 mar 2020 08:25

Volledig eens met Kip la la.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: hanen in zelfde ren

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 mar 2020 09:36

Vrienden van ons hebben krielkruisingen. Vader is wss Serama of kruising van. En daar leven vader en zoon in perfecte harmonie. Heel gek. De zoon is meer van het kukelen en treden, vader is meer de beschermer van de groep waarachter de hennen zich verschuilen bij gevaar en die actief z'n kuikens verdedigt. Er zitten zo'n 6 hennen bij. En ja, heel vreemd maar het gaat al 3 jaar gewoon goed....

Maar ik ben ervan overtuigd dat dat een uitzondering is. En misschien rasgebonden ? Serama's zijn toch heel tolerant, niet?
Ik zou het ook wel niet meer proberen. Of het wat aankijken maar dan ik zou altijd zien dat ik een plan B in handbereik heb. Want hier ging het van niet vechten naar vechten op leven en dood in 2 dagen. En dat wil ik nooit meer meemaken.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: hanen in zelfde ren

Berichtdoor danielb » 20 mar 2020 06:53

SofieB schreef:We hebben momenteel 1 cream legbar haan en 7 hennen van verschillende rassen (cream legbar, marans amrock, leghorn, araucana...

2 situaties:
1) Als ik er morgen een hanenkuiken grootbreng (bvb marans) en erbij zet samen met enkele marans hennen zodat er zeker genoeg hennen zijn. Zouden de hanen in vrede kunnen leven?
dan moet die jonge haan alvast samen zijn opgegroeid met de oude haan door bijvoorbeeld 1 van de al reeds aanwezige hennen de marans eieren te laten uitbroeden,maar ook de grootte van de uitloop en karakter van de hanen zal uiteindelijk bepalend zijn....


2) ik plaats er een zijdehoen kriel haan en enkele zijdehoen hennen bij.
Zullen de hanen mekaars hennen willen treden als ze overduidelijk bij de ene haan horen?

de dominanste haan zal alle hennen willen treden,maar ook de hanen in lagere rang zullen dit proberen,maar hebben minder kans omdat de dominanste haan de andere hanen regelmatig achter de veren zit...

MvB44
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 sep 2017 14:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: hanen in zelfde ren

Berichtdoor MvB44 » 29 mar 2020 16:15

Topic is al een paar weken oud, maar deel ook nog even mijn ervaring :gutgut:

Ik heb 6 zijdehoenders, waarvan 2 haan. Ik had een witte hen aangehouden maar bleek toch een haan te zijn. Inmiddels leeft die al zo'n 4 jaar samen met zijn 'vader' (de oorspronkelijke haan is niet zijn vader, ik haal altijd broedeieren als ik er kippen bij wil) en met 4 hennen.

De 2 heren hebben nooit, maar dan ook nooit, ruzie. Zitten vaak naast elkaar op stok in het nachthok, en afhankelijk van het weer worden ze 2e helft ochtend of in de middag vrijgelaten en hebben ze enorme ruimte ter beschikking. Zij lopen altijd met zijn 6'en in harmonie rond. Of nouja... de dames kibbelen wel eens onderling.

Gaaf om te zien dat het zo goed gaat, maar persoonlijk denk ik wel dat dit een uitzondering is.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: hanen in zelfde ren

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 mar 2020 18:41

Ik ken via een ander forum ook iemand met veel kippen (stuk of 15-20) en daar waren ook 2 hanen bij. Ging prima.
Tot een week of 2 geleden, toen werd het plots vechten. Niet op leven en dood meteen maar toch te veel om het zo te laten.
Jammer hoor dan, dat er dan een haan weg moet of je 2 groepen moet gaan maken. Want hoe beslis je in het tweede geval dan ook welke hennen je met de ene meegeeft, als ze allemaal met de andere meewillen en je zo misschien beste vriendinnen opsplitst. Das niet zo eenvoudig als enkel je ren in 2 delen...


Ik denk dat je het kan proberen. Ik heb vb ook al bij cochinkrielen gezien dat er tiental hanen lopen tussen ongeveer 3x zoveel hennen.
Maar ik denk dat je altijd een goed plan B moet hebben.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: hanen in zelfde ren

Berichtdoor tuff cookie » 29 mar 2020 18:45

Je kan het treffen, ze moeten dan wel samen opgegroeid zijn, maar het is nooit te voorspellen.

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: hanen in zelfde ren

Berichtdoor Raya » 31 mar 2020 11:33

Twee hanenkuikens die samen opgroeien hebben ook een iets grotere kans op slagen, kunnen vaak iets beter samenleven. Maar zoals hierboven al gezegd is, elk individu is anders!
Ik heb zelf een Cochin haan en serama haan uit zelfde nest van twee jaar terug. (Broedeitjes) Gaat nog steeds prima! De serama mag dan wel kleiner zijn, hij heeft duidelijk de leiding over alle dames! Cochin legt zich erbij neer. We hebben wel een ruime ren met veel planten waardoor ze elk kunnen scharrelen zonder elkaar te zien.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten