Kippen jagen ineens op 1 kip.

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Merelcochin
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2020 18:33
Land: Nederland
M/V: V

Kippen jagen ineens op 1 kip.

Berichtdoor Merelcochin » 22 sep 2020 20:04

Hoi allemaal!

Lees hier al een tijd mee maar nu maar eens een account aangemaakt omdat ik met een probleem zit en ik hoop dat iemand hier de gouden tip heeft. Ik heb gezocht naar een soortgelijk probleem maar vond niet echt deze situatie vandaar een nieuw topic.

Sinds april heb ik 5 cochinetjes. Ik heb ze vanaf een paar dagen oud bij elkaar, ze komen uit een broedmachine en zijn opgegroeid in een groot hok met warmteplaat. Uiteindelijk bleken het 4 kippen en 1 haan te zijn. Prima. Ze hebben een binnen verblijf van zo’n 5 m2 en een ren van 15 m2 maar meestal lopen ze gewoon los in mijn tuin, zo’n 500m2 met veel gras en andere planten. Ze zijn nu ongeveer een half jaar oud en tot vorige week ging het top. De haan had duidelijk een voorkeur voor vrouwtje X, maar vorige week werd vrouwtje X voor het eerst broeds en ging niet meer de hele tijd mee scharrelen over het erf. Dus toen trok hij veel op met de andere 3 vrouwtjes. Ik heb vrouwtje X uiteindelijk van haar nest afgehaald en naar buiten gezet omdat ze er veel te lang op bleef zitten en er lagen helemaal geen eieren. Toen begon het gedoe... de rest viel haar aan toen ze zichzelf bij de groep voegde, en niet zo’n beetje ook. Ik dacht nog, het stopt zo wel, maar ze is weggerend en werd vanaf dat moment heel zenuwachtig als er 1 van de andere kippen kwam. Uiteindelijk is ze weer op haar broedbakje gaan zitten en daar laten ze haar met rust. Maar nu.. steeds als ze er vanaf komt dan grijpen ze haar. Er is hier meeeeer dan genoeg ruimte en ze hebben meerdere eet en drink plaatsen met onbeperkt toegang, dus daar lijkt het mij niet aan te liggen. Van de week had ze een wond boven haar snavel dus heb ik haar even apart gehouden waarbij ze elkaar wel hebben kunnen zien. Nu net in de schemer vlak voordat ze gingen slapen heb ik ze weer samen gezet, maar ze grijpen haar alsnog..

Wat moet ik doen? Ik wil geen gewond kipje, moet ik dit toch even laten gaan of heeft iemand de gouden tip?

Groetjes, Merel.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen jagen ineens op 1 kip.

Berichtdoor danielb » 25 sep 2020 07:04

eerst hen broedsaf maken.
gedrag van de hen zelf zal dan ook terug anders zijn en zullen de kippen normaal gezien ook anders reageren op het hennetje.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten