Mijn kip wordt gepest/gepikt

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Liz
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 jul 2020 22:58
Land: Belgie
M/V: V

Mijn kip wordt gepest/gepikt

Berichtdoor Liz » 15 feb 2021 00:00

Hallo iedereen,
Ik ben ten einde raad. Mijn liefste en ook zwakste kip van de groep van 10 wordt zwaar gepikt en gepest!
Telkens ik ze ga voederen zijn er anderen die haar pikken. Nu durft ze zelfs niet meer eten en loopt ze weg telkens er een andere kip naar haar toe komt. Echt schrijnend. Ik denk zelfs traumatisch. Ik weet echt niet meer wat doe. Ik probeer haar apart te vorderen maar ze is zo vreselijk bang dat ze zelfs van mij wegloopt al. Bij de minste kleinste beweging dat er wordt gemaakt rent ze weg of verstijfd ze helemaal. Ik zit er zoerg mee in. Het was niet zo erg over x aantal tijd, maar de ophokplicht + nu een week heel erge koude waardoor ze allemaal binnen bleven heeft dit echt verergerd....

Iemand tips? Haar wegschenken wil ik niet want ik ben echt gehecht aan mijn kippen. En vooral aan haar omdat ze de zwakste is denk ik.

Liz
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 jul 2020 22:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mijn kip wordt gepest/gepikt

Berichtdoor Liz » 15 feb 2021 00:04

Is het een optie om er twee of drie nieuwe bij te zetten? Misschien laten ze haar dan wat met rust... Ik weet het allesinds niet meer. Echt zielig vind ik het. Mijn dierenhart bloedt ervan.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mijn kip wordt gepest/gepikt

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 feb 2021 10:39

Ik denk niet dat dat helpt...

Ik weet ook niet een wondermiddel om er wat aan te doen. Ik heb het ook al meegemaakt. Alhoewel, niet in die mate dat ze echt zoveel schrik kregen. Ze walsten er dan wat tussendoor. En het eten zoveel mogelijk verspreiden zorgde ervoor dat ze ook hier en daar haar graantje kon meepikken.

Ik ga een paar dingen zeggen, en dan moet jij zien wat je ziet zitten.

Als je de mogelijkheid hebt de ren op te delen zou je kunnen kijken of je haar met 1 vriendinnetje (evt nog eentje dat een beetje uit de groep valt?) apart kan zetten. Dieren die per 2 gehouden worden hebben veel minder kans om gemeen te doen. Ze hebben nl enkel de andere en zijn dan toleranter. Vanaf je ze per 3 houdt kunnen er weer 2 samenspannen tegen de 3e.

Verder zou ik nu al beginnen met haar van stok te halen. 's avonds of' s morgens kies je zelf maar voor haar is 's avonds vast ook aangenamer. Voorzichtig optillen met je arm onder haar borst/buik en op je arm meedragen hé, zodat ze comfortabel zit. Niet met je handen over de vleugels optillen want dat is erg onaangenaam. Je mag gerust rustig tegen haar praten terwijl je haar meeneemt, dat werkt vertrouwenopwekkend.
Haar naar een rustig, verlicht, plekje brengen en eten aanbieden. Ga in het begin maar even uit het zicht en geef haar wat tijd. Ze moet geen ruimte hebben (konijnenkooi is ideaal maar mag ook een rennetje zijn) , zodat je haar ook eenvoudig terug kan vangen (rustig!, sussende geluiden kunnen helpen) om terug te zetten.
Zo kan ze minstens een keer per dag rustig eten. En zo leert ze jou wat meer vertrouwen wat iets extra toesteken overdag ook gemakkelijker maakt. Maar dat gaat tijd vragen he. Maak je niet druk als ze de eerste keren niets wil eten. Geef het een paar dagen. Hopelijk ontdooit ze dan. Je mag gerust onweerstaanbare dingen geven (gemalen kaas vb, niet in een bakje maar op de bodem).
Daarna terug op stok om te slapen.
Zorg dat er drinken verspreid staat in de ren zodat ze daar altijd toegang tot heeft overdag.
Strooi eten ook zoveel mogelijk uit, wie weet pikt ze dan toch nog iets mee.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mijn kip wordt gepest/gepikt

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 feb 2021 10:45

Oh ja, en als je dat nog niet gedaan hebt, geef je kippen terug de ruimte als je dat ziet zitten.

Liz
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 jul 2020 22:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mijn kip wordt gepest/gepikt

Berichtdoor Liz » 16 feb 2021 20:09

Bedankt pearls of passion voor de waardevolle tips.

Ze ze zit ondertussen al twee avonden binnen in de bench.
Gistermamiddag ging ik ze nog wat voederen en ze lag in de legbak te slapen terwijl al de anderen buiten liepen rond te scharrelen. Enkele uren later ben ik nog eens gaan kijken en ze lag er nog steeds, filutloos. Haar ogen opende ze nauwelijks nog. Ik heb ze dan uit de legbak genomen. Ondertussen had ze me ook onder gepoept. Ik heb ze binnen in de warmte gezet in de bench. Ik vermoed dat ze goed ziek is want voor ik ze in de bench wou plaatsen liet ze haar ontlasting weer gaan en het spatte er zo uit. Haar mest heb ik gisteren ook bij de veearts gaan brengen, maar was negatief. Geen parasieten, geen coccidiose. Ik weet dus niet goed wat er scheelt. Dat ze goed ziek is dat is wel duidelijk.

Vanochtend bleef ze liggen, amper gegeten ook gisteren niet.
Zelfs meelwormen wil ze amper waar ze anders zo verzot op is.

Vandaag dan in de namiddag even geprobeerd om haar bij de rest in de tuin te laten. Ganse dag apatisch gedrag, bol staan, rechtop blijven staan. Heel soms eens scharrelen maar bitter weinig.

Ze ligt in de benchnl nu. Drinken doet ze maar eten is helemaal niet zoals het hoort bij een kip.

Ik bel morgen een kennis van mij zijn veearts e praktijk op. Doen enkel vogels. Is wel een heel eind van hier. Meer dan een uur rijden. Maar ik hoop dat die me misschien beter gaan kunnen helpen...

Momenteel heeft ze dus geen last meer van de pestkoppen omdat ze apart zit. Gelukkig. Misschien slaat dit wel op haar darmen en wie weet wat nog. Beestje moet rusten.

Groetjes
Lizzy

Liz
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 jul 2020 22:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mijn kip wordt gepest/gepikt

Berichtdoor Liz » 16 feb 2021 20:12

Ze zeggen me ook, je moet ze binnen houden.
Allemaal goed en wel, maar als dat te lang duurt dan is het totaal geen optie meer om haar nog bij de rest te plaatsen. Die zijn nu al heel erg baas over haar. Laat staan dat ze elkaar enkele dagen niet meer gaan zien, dan zijn ze zeker vreemd en wordt er nog feller op los gepikt. Dat kan ik niet riskeren. Haar kam ziet er niet uit, al de korsten dat daar nu opstaan van het pikken... Zielig!

Liz
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 jul 2020 22:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mijn kip wordt gepest/gepikt

Berichtdoor Liz » 17 feb 2021 01:19

Mijn kipje is net bij de veearts van wacht gehospitaliseerd. Ze was heel erg zwak en heeft een harde krop verstopping zo blijkt.
Ik hoop dat ze erdoor komt mijn lieve julma....
Ze hebben haar koorts ook genomen. En dat was 42graden.zal nu pijn medicatie krijgen en morgen zal er gekeken worden of ze het er kunnen uitmasseren... Maar ze denken dat het chirurgisch zal moeten verwijderd worden. Als ze dat al haalt tenminste want ze is erg zwak

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Mijn kip wordt gepest/gepikt

Berichtdoor danielb » 23 feb 2021 22:16

Liz schreef:Hallo iedereen,
Ik ben ten einde raad. Mijn liefste en ook zwakste kip van de groep van 10 wordt zwaar gepikt en gepest!
Telkens ik ze ga voederen zijn er anderen die haar pikken. Nu durft ze zelfs niet meer eten en loopt ze weg telkens er een andere kip naar haar toe komt. Echt schrijnend. Ik denk zelfs traumatisch. Ik weet echt niet meer wat doe. Ik probeer haar apart te vorderen maar ze is zo vreselijk bang dat ze zelfs van mij wegloopt al. Bij de minste kleinste beweging dat er wordt gemaakt rent ze weg of verstijfd ze helemaal. Ik zit er zoerg mee in. Het was niet zo erg over x aantal tijd, maar de ophokplicht + nu een week heel erge koude waardoor ze allemaal binnen bleven heeft dit echt verergerd....

Iemand tips? Haar wegschenken wil ik niet want ik ben echt gehecht aan mijn kippen. En vooral aan haar omdat ze de zwakste is denk ik.


kippen gewoon terug loslaten zoals tevoren,want de ophokplicht is echt een klucht.
op sommige plaatsen worden tamme ganzen gewoon losgelaten,maar een gewone particulier zou ze dan moeten ophokken.
echt te gek voor woorden.
https://www.hln.be/mechelen/ganzenkoppe ... adf7e52ce/
en als er iemand zou klagen of langskomen...
dan heb je nog altijd 24 uren om ze terug op te hokken.
ik heb ook bijna alles terug losgelaten hoor.

Liz
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 jul 2020 22:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mijn kip wordt gepest/gepikt

Berichtdoor Liz » 03 mar 2021 12:08

Ze lopen hier ook al lange tijd terug vrij rond. Het is idd een klucht en mijn kippen ophokken dat was niet te doen. Er werd gepikt en getreurd. Nu lopen ze vrij alles staat er nog maar wij breken het bijna af

peeren mandarijn
Berichten: 384
Lid geworden op: 16 sep 2020 15:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn kip wordt gepest/gepikt

Berichtdoor peeren mandarijn » 03 mar 2021 15:38

Hoe gaat het nu met haar?
ik hoop dat ze het haalt, heel veel sterkte en beterschap!


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten