Straks kriel cochins;waar kan ik op letten.

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
MissDaisy
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 apr 2021 22:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Straks kriel cochins;waar kan ik op letten.

Berichtdoor MissDaisy » 20 apr 2021 19:08

Hoi allemaal,

Dit weekend gaan wij cochin krielkipjes bekijken en eventueel kopen.
Waar kan ik op letten bij het bekijken van de kipjes. Hoe weet ik of ze gezond zijn, gezond gedrag vertonen.

Ons nachthok is al klaar en straks de ren ook. Er ligt vooral zand in, wat keien, struikjes en beschutting van bomen.

Waar kunnen we nog meer aandacht aan besteden wb cochin krielen? Lopen ze een beetje makkelijk een plankje op om in het nachthok te komen? Kunnen ze een beetje goed tegen de kou? Hoelang houden we hun in de ren voor ze los mogen in de tuin?


Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Yoeshi
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: Straks kriel cochins;waar kan ik op letten.

Berichtdoor Yoeshi » 20 apr 2021 22:05

Waar je op moet letten weet ik ook niet maar je zou kunnen je gaan inlezen op ras pagina's wat specifieke raseigenschappen zijn en wat het ras kan of niet kan ... wat je wel moet doen of niet met dat ras ... etc.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Straks kriel cochins;waar kan ik op letten.

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 apr 2021 03:17

Normaal kunnen ze prima een trapje op maar het zal er vanaf hangen of ze het gewend zijn of ze het ook meteen doen.
Wel gaat de pootbevedering daar waarschijnlijk schade van oplopen, tis maar dat je't weet. Maar goed, beetje modder en wat scharrelen doet dat ook wel.

Een Cochin kan super goed tegen de kou. Als ras dan. Ze hebben ontzettend veel dons (meer veer dan wat anders), beveerde poten en kleine kam.
Maar, net als elke kip moeten ze wel de buitentemperaturen gewend zijn en als dat niet is kan je ze best een beetje zachtjes laten wennen indien mogelijk.
Hoe oud zijn ze? Want dat speelt ook nog mee natuurlijk. Kuikens kunnen zich niet altijd goed warm houden.

Qua wennen in de tuin, eens ze een paar dagen zelf op stok gaan om te slapen, kan je ze los laten lopen. Dan weten ze hun hok zijn.

Veel plezier!

MissDaisy
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 apr 2021 22:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Provincie Groningen

Re: Straks kriel cochins;waar kan ik op letten.

Berichtdoor MissDaisy » 21 apr 2021 20:36

Dankjewel voor je uitgebreide reactie, wat lief.

Ik denk dat de kipjes nog jong zullen zijn, zo’n 12 weken? We gaan het meemaken zaterdag.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Straks kriel cochins;waar kan ik op letten.

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 apr 2021 21:44

Op 12 weken kunnen ze wel al wat kou verdragen. Maar als het echt heel koud wordt 's nachts (kan volgens de volkswijsheid nog wel 3 weken aanhouden, dus wie weet wanneer het stopt) is een warmtelampje misschien geen overbodige luxe.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten