Welke kippen zijn geschikt om los te lopen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Uneswido
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2021 21:51
Land: Nederland
M/V: M

Welke kippen zijn geschikt om los te lopen

Berichtdoor Uneswido » 29 apr 2021 17:04

Beste mede-kippenvrienden,

Ik zal mij kort voorstellen: mijn naam is Gerwin en voorheen de trotse bezitter van vier witte leghornhennen (Amerikaans).

Helaas zijn de leghorns inmiddels overleden, waarvan de laatste afgelopen winter. Ze hebben allen een heel goed en lang leven gehad, maar helaas leven ook kippen niet eeuwig.

Nu ben ik weer op zoek naar voor ons geschikte kippen en er is zoveel keus met elk hun eigen voor- en nadelen. Aangezien ik ook alleen maar leghorns gewend ben, weet ik ook niet heel veel van de karakters van andere kippen en daarom deze vraag op dit forum.

Wat zoek ik nou eigenlijk:
- grote kippen die prima los kunnen lopen in de tuin (de tuin is circa 2000m2 groot) en geheel omheind met 1 meter hoog gaas. De kippen moeten relatief honkvast zijn; de directe buren hebben er nooit een probleem van gemaakt dat de leghorns ook in hun tuin kwamen (sterker nog, dit vonden de buren zelfs prachtig en werd aangemoedigd door het aanbieden van de restjes van de warme maaltijd aan de dames). De kippen sjouwden af en toe echter ook wel eens verder, maar dit wilde ik zelf niet en lokte ik ze weer naar huis;

- enig gewoel in de tuin en het gras is ook geen probleem; we hebben juist een wat wildere tuin voor het aantrekken van alle andere beesten in de natuur. De leghorns waren altijd erg op hun hoede voor de langvliegende buizerd en havik en eigenlijk is nog nergens een kip bij ons in de buurt daardoor gepakt; maar enige waakzame kippen zijn wel aan te raden;

- we hebben 2 kleine kinderen (1,5 jaar en 3 jaar); de oudste is altijd enigszins terughoudend geweest naar de leghorns, maar de jongste is een stuk driester (als die haar kans ziet, gaat de kip onder de arm mee naar binnen) De kippen hoeven niet te tam/aaibaar te worden, aangezien de kippen in mijn ogen geen speelgoed voor de kinderen zijn;

- we hoeven geen superleggers (met de leghorns was er soms niet tegen te eten), maar een eitje zo nu en dan is natuurlijk altijd prima;

- liever niet danwel nauwelijks broeds (gelet op de kleine kinderen wil ik nu nog geen haan zodat eieren uitbroeden geen optie is);

- tot slot liever geen Brahma of andere kippen met veren aan de poten.

Ik sta open voor alle suggesties van jullie kant.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke kippen zijn geschikt om los te lopen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 apr 2021 18:48

Hihihi, ik dacht net te zeggen, als je wil dat ze je tuin onder controle houden, best geen grote pootbevedering nemen. :-D

Tja, dan zijn de mogelijkheden eigenlijk eindeloos..
Als je wil dat ze niet hoog vliegen ivm naar de buren gaan, neem je best iets zwaarder. Maar leghorns zijn van de lichtste raskippen, dus das eenvoudig. De echt zware rassen zou ik dan weer niet nemen omdat die ook vaak erg rustig zijn, en als ik het zo lees en met je wildere tuin, passen daar wel levendigere kippen in.
Qua minder leggen, leghorns zijn kampioen leggers dus dat is ook niet moeilijk te vinden.

Dus eigenlijk kan zowat elk legras dat je leuk vind. Die leggen allemaal vrij gelijkaardig (meeste minder dan een leghorn dus) en worden vrijwel niet broeds. Sommigen leggen soms in de winter, anderen minder, maar dat is nooit zwart-wit ..
Ik zou eens op de kippen encyclopedie wat rassen aflopen. Foto's bekijken. Of een paar intikken in Google en dan komen er ook suggesties van aanverwante rassen.
Je kan denken aan Welsumer, Marans (beetje veren op de poten maar bijna niets) , Bielefelder, Amrock, Mechelse hoen, New Hampshire, Rhode Island Red, enz... Er is zoveel keuze. Je kan ook voor oudere en zeldzamer erfgoedrassen zoals een Uilebaard, Twentse hoen, Fries hoen enz gaan.
Barnevelders en Australorp zijn erg rustig, misschien minder je ding, misschien wel. Sussex heeft de naam nog wel broeds te worden, vooral de columbia kleurige.

Ik zou in jouw geval, met de roofvogels wel voor schutkleurigere gaan. Patrijs, koekoek (de streepjes werken camouflerend), donkere kleuren... Geen wit, splash, Isabel of Buff of zo. Dan vallen ze toch al een stuk minder op en das al een stuk veiliger.


Niet om je iets op te dringen of zo, maar een haan en kinderen hoeft geen probleem te zijn. Kan wel, dus dan moet je bereid zijn die haan weg te doen als het niet goed gaat.
Maar ik heb 3 kindjes waarvan de jongste 2,5 jaar en dat gaat prima. M'n oude haan bleef op een halve meter afstand en ging opzij, heel rustig, had vertrouwen. M'n nieuwe jonge haan was als puber wat wantrouwig en soms wat opdringerig naar de kinderen toe, maar nu hij volwassen is, is hij vol vertrouwen en rustig. Hij eet uit hun hand, als ik hem laat doen. Hij is nochtans even groot als de jongste (zijn kop komt tot aan het kind zijn neus of zo), maar doet dus echt werkelijk niets, zelfs geen eten uit zijn hand meppen of springen (wat z'n moeder wel doet als ik niet oplet) . Kind loopt er dus ook gewoon bij, vol vertrouwen. Hij mag hem nog net niet aaien...
Ras van de haan zal ook nog wel meespelen maar je moet vooral bereid zijn evt een weg te doen en een andere te halen tot je een lieve gevonden hebt.. Want er zijn erg lieve hanen maar er zitten zeker ook gevaarlijke tussen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Welke kippen zijn geschikt om los te lopen

Berichtdoor tuff cookie » 29 apr 2021 20:02

Twents hoen lijkt mij wel wat. Sterke kippen, erg zelfredzaam, leggen goed ook in de winter maar niet overmatig. Worden zelden broeds.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Welke kippen zijn geschikt om los te lopen

Berichtdoor tuff cookie » 29 apr 2021 20:10

En ze houden van ruimte.

Uneswido
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2021 21:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welke kippen zijn geschikt om los te lopen

Berichtdoor Uneswido » 29 apr 2021 21:56

Dank voor de uitvoerige en duidelijke reacties. Meestal heb ik geen moeite met keuzes maken, maar ik voel me nu net een kind in de snoepwinkel :gulzig:

Ik zal van het weekend eens de opgegeven kippen bekijken en binnenkort een besluit nemen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke kippen zijn geschikt om los te lopen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 apr 2021 22:20

Er zijn nog veel mogelijkheden hoor. Ik noemde maar wat in me opkwam.
Kijk anders eens rond wat er in je buurt te krijgen is?
Of laat idd gewoon je gevoel spreken zoals in een snoepwinkel. Leuk toch? Neem even je tijd, het is nog vroeg in het seizoen voor jonge kippen..

Zolang je in de zuiver legrassen blijft en niet naar de siergrassen gaat (zoals wyandotte vb, die worden veel broeds) zit je wel goed met je wensenlijstje.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Welke kippen zijn geschikt om los te lopen

Berichtdoor tuff cookie » 30 apr 2021 08:37

Toch ook wel letten op de eigenschap van alertheid bij kippen tegen predators. Die vindt je meestal bij de landrassen.

Uneswido
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2021 21:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welke kippen zijn geschikt om los te lopen

Berichtdoor Uneswido » 30 apr 2021 13:03

Inderdaad opletten met predators. De leghorns waren altijd zeer alert en er lopen/vliegen hier nogal wat roofdieren rond (tot nu toe gespot: steenmarters die een nest in de achtertuin hebben, hermelijn, vossen, havik, buizerd, kiekendief, kerk- en ransuil). Tot nu toe heeft niemand in de buurt daar gelukkig last van gehad; iedereen heeft een goed afgesloten hok met het oog daarop.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Welke kippen zijn geschikt om los te lopen

Berichtdoor tuff cookie » 30 apr 2021 16:33

Met zoveel roofdieren is het nog mooi dat het al die tijd goed is gegaan.

Uneswido
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2021 21:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welke kippen zijn geschikt om los te lopen

Berichtdoor Uneswido » 02 mei 2021 15:53

Heeft iemand hier meer informatie over het karakter van Lakenvelders en Vorwerk?

Ik heb verschillende verhalen gelezen hierover variërend van makke kippen tot een lastiger soort om te houden, dus ben ik eigenlijk op zoek naar jullie eigen ervaringen


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten