Waar kippen aanschaffen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: Waar kippen aanschaffen?

Berichtdoor Hilda » 01 mei 2021 09:28

Ik kijk op marktplaats binnen een straal van 50 km. Zo heb ik ondertussen een paar vaste adresjes waar ik eerst vraag. Als ik voor het eerst ergens heen ga, bekijk ik hoe iets er uit ziet en besluit dan of ik de kippen koop of niet. Laatst ergens kippen gehaald zag er allemaal heel netjes/schoon uit, maar ik vond de hokken veel te vol, en rare hokken, gemaakt van IBC containers, heb wel een paar kippen gekocht, omdat ze bij mij een beter leven krijgen, maar ik ga daar niet weer naar toe. Je hebt best veel mensen die fokken voor tentoonstellingen en die de niet geselecteerde kippen verkopen omdat ze niet tentoonstellingwaardig zijn, maar er mankeert natuurlijk niks aan deze kipjes, alleen hebben ze een veer met een foutje er op of de staart is niet helemaal in de goede vorm, of de kam hangt een beetje. Ooit een keer een kipje gekocht met een staartje als die van een winterkoninkje. Maar na de eerste rui was het een prachtig kipje met een normale staart.

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Waar kippen aanschaffen?

Berichtdoor dragon » 01 mei 2021 11:01

Ik ben ooit (meer dan 10 jaar) ook begonnen met kippen van Hoogendoorn. Ik wil niet beweren dat het daar slecht is, maar ik zou er nu niet weer voor kiezen. En dan vooral omdat daar zoveel dieren in de verkoop zitten en het verloop zo hoog is, dat ik denk dat ziektes dan makkelijker binnensluipen. Die kipjes zijn niet heel oud geworden, maar dan zal ook zeker te maken hebben gehad met mijn eigen onervarenheid.

Nu haal ik mijn kipjes (kuikens) van marktplaats (maar ééns per 2 jaar ongeveer hoor). Ik mijd echt de verkopers die altijd kippen op voorraad hebben, die meerdere advertenties hebben van allerlei verschillende rassen. Om precies dezelfde reden als ik hierboven aangaf, maar ook omdat ik weet dat zij er niet in zitten vanuit de liefhebberij... Ik houd marktplaats wel ruim van te voren in de gaten, zodat ik een beetje gevoel krijg voor wat er allemaal te koop is, wat de prijzen zijn en welke verkopers vaak opduiken. Is het iemand die kuikens verkoopt om zijn hobby te bekostigen, of iemand die gewoon een paar kuikens over heeft, of een echte vermeerderaar? Ik kijk ook goed naar de foto's. Niet alleen naar de kippen zelf, maar ook naar de omgeving, zitten ze schoon, lopen er andere dieren bij, etc. Dit geeft vaak wel een idee waar je mee te maken hebt.

En uiteindelijk moet je natuurlijk gewoon gaan kijken. Ik ga er nooit met de harde intentie heen om met iets thuis te komen, dit geeft me altijd de ruimte om weer weg te gaan als het me niet bevalt... Ik neem dan wel de tijd, kijk rustig rond, praatje maken inderdaad. En kies de kipjes en heb ze dan altijd even in handen, om ze goed te bekijken.. Zitten ze goed in de veren, geen wondjes, kalkpootjes, viezigheid enzo.. Ogen ze gezond? Zijn ze rustig of juist heel vliegerig....

En dan is de vraag, wil je echte raskippen, die een beetje voldoen aan de rasstandaarden en officiele kleurslagen, Dan is een fokker zeker een goede keuze. Zijn mixjes met allerlei gekke kleurtjes en 'foutjes' (een chabo met hoge pootjes bijv) ook goed?

Je hebt nooit garanties, maar met gezond verstand kom je echt een heel eind...

Gebruikersavatar
Yoeshi
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:00
Land: Belgie
M/V: M

Re: Waar kippen aanschaffen?

Berichtdoor Yoeshi » 01 mei 2021 11:29

tuff cookie schreef:Als je helemaal niemand kent die met je mee kan gaan dan is de keus van de fokkers club waarschijnlijk het veiligste.

Dat is natuurlijk ook een optie .... Maar daar gaan wel weken overheen!
En als dat dan lukt dan moet je hem/haar ook nog kunnen vertrouwen en daar valt of staat alles mee.

@ OzzieOb: Je kan natuurlijk ook net als ik doen dat als je al ergens bent of heen gaat, met of zonder iemand, en het lijkt je goed ga dan een paar keer vaker, niet kopen maar kijken en je ogen en oren goed de kost geven.

Dat lost ook een heleboel op voor jou.

Blijven ze aardig tegen jou, hoe behandelt hij/zij andere klanten, hoe behandelt hij/zij zijn kippen/kuikens, hoe ziet het daar uit wat betreft de behuizing van de kippen .... daar kan je al een heleboel uithalen om daar wel of niet te kopen.

Maar onthou: Kippen kopen is altijd een gok!
Je weet namelijk helemaal niet hoe ze het bij je thuis gaan doen en dat leert de praktijk!

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Waar kippen aanschaffen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 mei 2021 16:12

Euhm ja, bij topicstarter wel ja.
Dus die hoef je idd niet bij een handelaar te halen..

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Waar kippen aanschaffen?

Berichtdoor jantien » 01 mei 2021 17:26

OzzieOxborrow schreef:Ik ken zelf helaas niemand die kippen heeft, behalve mijn opa vroeger maar die is helaas 15 jaar geleden overleden.

Inmiddels wel een reactie gekregen van de wyandotte club dus dat is goed nieuws. Alleen het eerste e-mail adres dat ik probeerde deed het niet meer en van de andere heb ik alleen telefoonnummers dus ik denk dat ik morgen even een bel rondje ga doen.

Helaas is de kippenwereld niet zo digitaal als ik gehoopt had, maar ik geef niet op. Het moet toch lukken om ergens mooie, goede, raskippen te vinden zonder bij een handelaar terecht te komen.


Ik bedoelde ook meer dat er hier op dit forum vast wel een ervaren iemand met je mee wilt kijken die in je buurt woont of tenminste in de buurt woont waar je wilt gaan kijken ;)
Als je nou iets vindt in Arnhem of omstreken, wil ik dat best doen hoor.
En zo zullen er ook nog wel anderen zijn vermoed ik toch :-)

OzzieOxborrow
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 apr 2021 10:17
Land: Nederland
M/V: M

Re: Waar kippen aanschaffen?

Berichtdoor OzzieOxborrow » 03 mei 2021 20:34

Wow hoop reacties, dit weekend geen tijd gehad om te reageren want druk aan het bouwen geweest aan het kippenhok :)

Als ik op marktplaats kijk zie ik alleen maar handelaren in de buurt, dus vandaar dat ik marktplaats niet zo'n goede optie vind. Meeste adressen zijn al snel 100-150km rijden.
Via de Wyandotte club heb ik wel wat namen gekregen en ik heb ook contact gehad met iemand van de lokale 'klein dier vereniging' dus ik heb inmiddels een lijstje met namen en telefoonnummers waar ik contact mee kan op gaan nemen.

Op facebook vond mijn vrouw ook nog de wyandotte groep en daar heeft ze inmiddels ook een of twee mensen van gesproken. Alleen misschien maken we er wel een weekendje weg van als we naar de andere kant van het land moeten. Blijven we daar een of twee nachtjes en dan de laatste dag de kippen ophalen en naar huis ermee.

Ik heb er in ieder geval weer alle vertrouwen in dat het goed komt :)

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Waar kippen aanschaffen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 mei 2021 21:33

Het is nog vroeg op het seizoen he. De liefhebbers die kuikens aanbieden via marktplaats doen dat meestal pas in de zomer.

OzzieOxborrow
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 apr 2021 10:17
Land: Nederland
M/V: M

Re: Waar kippen aanschaffen?

Berichtdoor OzzieOxborrow » 05 mei 2021 13:10

Uiteindelijk hebben we (waarschijnlijk) via Facebook 4 wyandotte krielen bij een fokker vandaan. Alsnog ruim een uur rijden, maar de andere plekken die we konden vinden waren 2+ uur.

We gaan ze waarschijnlijk (als het hok 'af' is) over 3 weken ophalen :) Het zijn gegarandeerd hennetjes dus dat is fijn en de foto's en filmpjes die we gezien hebben van de fokker zien er goed uit.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Waar kippen aanschaffen?

Berichtdoor Kip La La » 05 mei 2021 14:36

Goed nieuws. :duimop:
(En over 4 weken zie je waarschijnlijk de ene na de andere aanbieding voorbij komen. :gutgut: )

OzzieOxborrow
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 apr 2021 10:17
Land: Nederland
M/V: M

Re: Waar kippen aanschaffen?

Berichtdoor OzzieOxborrow » 05 mei 2021 15:25

Ja waarschijnlijk wel, maar is wel fijn als ik zoveel tijd (en geld) in een mooi kippenhok steek dat we dan ook zeker weten kippen hebben over een tijdje :)

Alleen moet het nu weer even lekker weer worden want in de regen kippenhok bouwen is niks aan :(


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten