Behoorlijk pikgedrag door hanenkuiken

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
avissertje
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2021 22:46
Land: Nederland
M/V: M

Behoorlijk pikgedrag door hanenkuiken

Berichtdoor avissertje » 11 mei 2021 08:37

Goedemorgen,

Sinds 5 weken hebben wij twee gladde cochin kriel kuikens. Vorige week hebben we nog twee cochin kriel kuikens met Krul er bij gekocht (de twee Krul kuikens zijn van 28 maart, de twee gladde zijn van 3 april. Krul zijn twee hennetjes, de gladde zijn twee haantjes (althans we zijn er vrij zeker van dat eentje een haan is, de andere twijfelen we een beetje over.

Het viel ons de afgelopen weken voor we de andere kuikens er bij kochten dat de twee gladden onderling veel met elkaar stoeiden. Tegen elkaar omhoog lopen met de borst en ook wel wat pikken. Het leek in mijn ogen ook wel op de pikorde, want het pikken was verder zonder verwondingen e.d. Nu hebben we de Krul en gladde kippen aan elkaar laten wennen door een schot van gaas tussen het hok te maken, zodat ze elkaar de eerste week konden zien en daardoor konden wennen aan elkaar. Toen het schot er uit ging, ging het eigenlijk direct mis. De kip waarvan we vrijwel zeker zijn dat het een haan is pikt er op los (en veren trekken), maar zodanig dat de rest bang is, wegduikt en roerloos blijft staan in een hoekje. De haan distantieerd zich dus van de twee krulkippen en zijn broertje of zusje.

Ik heb de haan een poosje uit het hok gehad en apart gehouden in de hoop dat hij gezelschap zou waarderen ipv wegjagen. Maar zonder resultaat. Als ik hem er weer bij zet is het binnen de kortste keren weer fors pikken en veren trekken.

Wat zou ik kunnen proberen om dit te voorkomen? Hij loopt echt achter de rest aan om goed op ze in te pikken. Het is niet willekeurig even een pik.

Groet,
Alex

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Behoorlijk pikgedrag door hanenkuiken

Berichtdoor jantien » 11 mei 2021 09:11

Hallo Alex, welkom op dit forum :-D

Hoe heb je de cochins gehuisvest?

avissertje
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2021 22:46
Land: Nederland
M/V: M

Re: Behoorlijk pikgedrag door hanenkuiken

Berichtdoor avissertje » 11 mei 2021 09:17

Dankje!

Ze zitten nu in een opfok hok van 150 lang en 1 meter breed. Ik heb ook een buitenhoek van 200 lang en 1 meter breed. Ook in het buitenhok gebeurt het. (Heb ze alleen overdag als het weer het toelaat in het Buitenhok)

Typisch is wel als ik met meelwormen aan kom, ze de grootste vrienden zijn. Zou het iets met verveling te maken kunnen hebben?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Behoorlijk pikgedrag door hanenkuiken

Berichtdoor jantien » 11 mei 2021 09:30

Ja dat zou heel goed kunnen, ruimte is best beperkt.
Aan andere kant...ik breng mijn kuikens groot tot ongeveer 3 maanden op een ruimte van 2 bij 2 m en dat gaat goed.
Cochins zijn sowieso krengen dus kijk er niet echt van op.
Wel van de leeftijd waarop hij dit al gaat doen. Kuikens gaan eigenlijk altijd goed samen.
Ik zou doen als er echt bloed bij komt kijken: de pestkop even apart zetten voor een paar dagen, ook niet in het zicht.
Daarna weer bijvoegen.
Vloeit er geen bloed, zou ik het aankijken en ga er vaak bijzitten en drijf ze veel bij elkaar door met je hand erin te gaan. Ik kan in mijn hok erbij gaan zitten wat heel handig is.

avissertje
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2021 22:46
Land: Nederland
M/V: M

Re: Behoorlijk pikgedrag door hanenkuiken

Berichtdoor avissertje » 11 mei 2021 13:32

jantien schreef:Cochins zijn sowieso krengen dus kijk er niet echt van op.
Wel van de leeftijd waarop hij dit al gaat doen. Kuikens gaan eigenlijk altijd goed samen.
Ik zou doen als er echt bloed bij komt kijken: de pestkop even apart zetten voor een paar dagen, ook niet in het zicht.
Daarna weer bijvoegen.


Ik houd hem een paar dagen apart, geef hem een knuffeltje en kijk dan wel even hoe het gaat idd. Als het niet beter wordt dan zal ik denk ik helaas op zoek moeten naar een goed huisje voor hem. Ik ga hem niet zomaar weg doen maar het moet niet ten koste gaan van de groep (ik ben ook wel bang dat ze uiteindelijk het gedrag gaan overnemen)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Behoorlijk pikgedrag door hanenkuiken

Berichtdoor jantien » 11 mei 2021 14:28

Het gedrag zullen ze niet overnemen, zo werkt dat niet bij kippen dus wees gerust ;)

avissertje
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2021 22:46
Land: Nederland
M/V: M

Re: Behoorlijk pikgedrag door hanenkuiken

Berichtdoor avissertje » 11 mei 2021 20:15

Okee dank je. Dit is de eerste keer dat we kuikens hebben. We hebben ons veel ingelezen maar sommige dingen lees je overal weer anders. Ik zonder de haan een paar dagen af en kijk dan hoe het gaat. Ik zal het nog wel laten weten :gulzig:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Behoorlijk pikgedrag door hanenkuiken

Berichtdoor jantien » 12 mei 2021 15:56

:duimop:

avissertje
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2021 22:46
Land: Nederland
M/V: M

Re: Behoorlijk pikgedrag door hanenkuiken

Berichtdoor avissertje » 13 mei 2021 11:50

jantien schreef::duimop:


Ze hebben nu een aantal dagen apart gezeten. Heb ze vandaag samen in de tuin gedaan. Gewoon op het gras zodat ze alle ruimte hebben. Er wordt door de haan wel gepikt. Hij pikt op iedereen in de nek. Soms 1x, soms direct 2x achter elkaar. Gedrag is in elk geval heel anders dan een aantal dagen terug. Dit gedrag lijkt meer op de pikorde lijkt mij?

avissertje
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2021 22:46
Land: Nederland
M/V: M

Re: Behoorlijk pikgedrag door hanenkuiken

Berichtdoor avissertje » 13 mei 2021 15:29

Valt me wel op dat de hennetjes lekker liggen te zonnebaden. De haan komt er aan en pikt dan regelmatig de hennetjes. Is dat ook pikorde?


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten