Kip komt aanlopen in onze tuin

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
CatharinaH
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jul 2021 22:25
Land: Nederland
M/V: V

Kip komt aanlopen in onze tuin

Berichtdoor CatharinaH » 12 jul 2021 13:45

Hallo, ik ben nieuw hier!
Bij ons in de tuin is een bruine kip aan komen lopen. Bij navraag in de buurt, hebben wij besloten de kip houden. Ze is echt een schatje: na wat wennen, kunnen we haar nu ook aaien en optillen en ze legt bijna elke dag een ei. Maar... nu is zij dus alleen want we hadden geen kippen. We willen er graag een paar kippen bij hebben. Waar moeten we dan op letten? Kunnen alle kippen zomaar bij elkaar? Of is het beter om er kuikens bij te doen? En hoeveel?
Alvast bedankt voor de tips!

Elroy
Berichten: 217
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip komt aanlopen in onze tuin

Berichtdoor Elroy » 12 jul 2021 14:11

Hi Catharina,

Ik weet niet hoe je woont / hoe groot je tuin is en/of je al een hok hebt voor de nacht. Kippen hebben geen bijzondere wensen maar eerst even wat wel belangrijk is:

- Ruimte (liefst een hele tuin en anders een zo groot mogelijke ren met een plekje droog zand, wat schuilplekken en wat verhogingen/takken
- Een nachthok met legnesten welke in de schaduw staat met opening naar het oosten zou fijn zijn en die afsluitbaar is voor de nacht, zodat rovers er niet bij kunnen
- Gezelschap: het zijn groepsdieren (een groepje van 4 kippen bv is als beginner leuk)
- Iedere dag schoon water en legkorrels en wat groenvoer. Dat laatste vooral als ze geen gras of kruiden in de buurt hebben.
- Diatomeëenaarde waar je met water een papje van maakt en even alle randen van het hok mee inkwast tegen bloedluis.

Dan nu je specifieke vragen:

- Geen kuikens erbij maar een beetje dezelfde grootte en dan jonge of volwassen kippen
- Gewoon erbij zetten maar wel de ruimte geven, beetje achterna rennen en pikken hoort erbij maar na een paar dagen moet het goed gaan

Succes met de kippies!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kip komt aanlopen in onze tuin

Berichtdoor Kip La La » 12 jul 2021 14:14

Het klinkt alsof een hybride legkip jou gevonden heeft.
Er één van die bij doen pakt nmm het beste uit.

CatharinaH
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jul 2021 22:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip komt aanlopen in onze tuin

Berichtdoor CatharinaH » 12 jul 2021 22:19

Dank Elroy, voor alle informatie.

Mijn tuin is groot, maar ik wil ze niet los laten lopen. Op dit moment heb ik een geïmproviseerd stukje met gaas afgezet voor buiten en een stal voor binnen. Daar heeft de kip zelf een stukje gevonden om te slapen en haar eieren te leggen. Maar ik wil bij mijn boomgaard een stuk afzetten zodat de kip daar straks vrij kan rondlopen en een stuk van de stal een echt nachthok maken.

Van vrienden kan ik een Amrock krijgen. Zal dat goed gaan als ik nog ergens anders een paar kippen vandaan haal? Is het dan verstandig om ze allemaal tegelijk in het 'nieuwe hok' neer te zetten?

CatharinaH
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jul 2021 22:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip komt aanlopen in onze tuin

Berichtdoor CatharinaH » 12 jul 2021 22:21

@Kip La La: waarom maar eentje van hetzelfde soort erbij?

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip komt aanlopen in onze tuin

Berichtdoor Pearlsofpassion » 13 jul 2021 08:43

Mijn ervaring is ook dat dat de mooiste matches geeft.
Hoeft geen bruine te zijn hé. Je hebt ook witte, zwarte, met gekleurde hals of niet, blauwe, gestreepte enz... Allemaal hybride legkippen.

Als je er nog meer kippen bij wil zetten kan dat ook gerust wat anders zijn hoor. Een Amrock zal ook wel matchen. En nog wat andere legrassen.
Maar je blijft wel best in de echte legrassen. Sierrassen zijn van karakter vaak erg anders, waardoor dat niet zo mooi match. Al durft een allegaartje van 10 kippen ook wel goed gaan. Tis een beetje gokken. Bij mij ging dat nooit erg goed. De legkippen pikken de sierkippen meer dan leuk is.

Als je dus vraagt wat je er het beste bij haalt, om de beste match te geven, dan is dat nog een hybride. Als je wat anders wil, kan dat ook.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kip komt aanlopen in onze tuin

Berichtdoor Kip La La » 13 jul 2021 10:03

Mooi uitgelegd PoP.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip komt aanlopen in onze tuin

Berichtdoor jantien » 13 jul 2021 11:01

Bij mij loopt sier, leg en echt van alles door elkaar en dat gaat gewoon goed.
Wel heb ik de ruimte.
Als je die ook hebt is alles mogelijk, al verschillen de rassen of kruisingen nog zo van elkaar.
Legkippen zijn wel heeeel erg leuke kippen :-D

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip komt aanlopen in onze tuin

Berichtdoor Isabel » 17 jul 2021 14:29

En? Heeft ze inmiddels gezelschap gekregen? :-)

CatharinaH
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jul 2021 22:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip komt aanlopen in onze tuin

Berichtdoor CatharinaH » 20 jul 2021 16:44

Vrijdag komt de eerste kip erbij! We zijn nu nog druk bezig met het maken van een nachthok en een gedeelte van de tuin af te zetten met gaas. Ik vraag me alleen af of we beter 1 kip erbij kunnen doen en later de anderen, of beter meteen meerdere kippen tegelijk erbij doen zodat ze allemaal moeten wennen aan hun nieuwe omgeving. Iemand?


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 15 gasten