Muis of rat??

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Torinik
Land: belgie
M/V: M

Re: Muis of rat??

Berichtdoor Torinik » 07 jan 2022 09:24

Eline111 schreef:Nounou. Tuttut. Trigger-happy, 'noemt men dat in Nederland'. Maar veel succes met het vangen van de muid dan wel rat.

Ooh kijk, bambi komt ook wat zeggen. Zoooo lief. Spelling blijft moeilijk natuurlijk als je nooit volwassen wordt. Maar dat is in 2022 geen enkel probleem. Zelfs stotteraars als hosts van radioprogramma's is al stilaan de norm. Zo goed zijn we bezig met onze all-inclusive maatschappij. Niet dus, het is gewoon all-exclusive voor alles wat normaal en bekwaam is.

Ok, off-topic, maar het moet zo nu en dan ook eens gezegd worden voor we allemaal kierewiet gedraaid worden met die nonsens die ons als waarheid opgedrongen wordt.

On topic.
JooJoo schreef:Ik overweeg een professional in te schakelen want onze gemeente komt hiervoor ook niet echt in actie.

Tenminste, het zal toch nog een kleine rant worden.
Hier in de gemeente is er ondertussen wel al enkele jaren een rattenvanger. Nooit zoveel ratten geweten. Die man pakt het natuurlijk slim aan en zal wel zorgen dat hij zijn pensioen haalt op zo'n overbetaalde, luie non-job. Begrijp me niet verkeerd, hij verdelgt wel, maar op zo'n manier dat je maar enkele maanden ratten vrij bent en hij telkens opnieuw kan beginnen. Niet slecht georganiseerd, helemaal niet slecht georganiseerd, afhankelijk van waar je staat, natuurlijk.

Vroeger (toen iedereen een geweer had) zorgde ieder dat zijn eigen erf ongedierte vrij was, en dat merkte je. In de verste verte nooit één bespeurt, als ze er niet zijn kunnen ze ook niet kweken. In heel mijn jeugd nooit een rat gezien tot ik als jonge man eens meende te moeten uitgaan in een vuile stad. Jawel hoor, daar hadden ze ook een rattenvanger en zelfs een hele ongedierte bestrijdingsdienst. Nooit zoveel ongedierte op een hoop gezien, maar dat is een ander verhaal.

Als je wil dat iets goed gedaan wordt, moet je het gewoon zelf doen. Die professional inhuren komt in de buurt. Zo'n mensen willen natuurlijk een goede naam voor zichzelf opbouwen, maar anderzijds willen ze ook niet zonder werk vallen, het zal een dubbeltje op zijn kant zijn.

Als kippen het veld moeten ruimen is dat een zeer slechte zaak, maar die rant zal ik jullie allemaal maar besparen.

Kip La La
Moderator
Land: Nederland
M/V: V

Berichtdoor Kip La La » 07 jan 2022 09:37

Torinik schreef: Ok, off-topic, maar het moet zo nu en dan ook eens gezegd worden voor we allemaal kierewiet gedraaid worden met die nonsens die ons als waarheid opgedrongen wordt.

Prima om met elkaar van gedachten te verschillen en te wisselen.
Wel graag zonder dedain.
Daarvoor zijn andere sites als geenstijl meer geschikt of Frontnieuws ofzo, daar wordt niet gekeken op een sneer meer of minder.

JooJoo

Berichtdoor JooJoo » 07 jan 2022 12:32

tuff cookie schreef:Er is ook nog de mogelijkheid om de ren te beleggen met tegels

Klopt Cookie, maar daar wil ik niet voor kiezen. Ik geniet ervan als mijn kippetjes lekker scharrelen en met z’n drieën diepe kuilen graven op zoek naar pieren en ander lekkers. Wat het gaas betreft heb ik kippengaas gebruikt en daar komen ratten makkelijk doorheen. Dus dat rattendicht maken gaat niet echt lukken.
Ik heb vanochtend voor het eerst gezien dat het voer in de voerdoos is verdwenen. Ik vermoed dat de ratten honger hebben. Zal er vannacht de wildcamera eens op zetten…

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 07 jan 2022 13:31

Ja, dat begrijp ik. Voor de kipjes zijn tegels niet zo leuk. Hopelijk gaat het je lukken met de voerdozen.

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 jan 2022 15:20

Gaas in de grond kan ook. Er is echt gaas waar ze echt niet doorheen komen..
Maar dat ik vind ikzelf ook geen optie. Ik wilde het maar vermelden.
Is het zo'n probleem die ratten dat je de kippen ervoor zou wegdoen? :? Als ze bij de buren ook zitten en daar evt eten vinden, blijf je er toch nog mee zitten?

JooJoo

Berichtdoor JooJoo » 10 jan 2022 23:18

Pearlsofpassion schreef:Is het zo'n probleem die ratten dat je de kippen ervoor zou wegdoen? :? Als ze bij de buren ook zitten en daar evt eten vinden, blijf je er toch nog mee zitten?

Dat laatste klopt. Vandaag de gemeente op bezoek gehad. Die heeft wat tips gegeven om ratten te voorkomen en voor de bestrijding enkele voerdozen achter gelaten. Dat is alles wat ze er aan doen omdat dit geen gemeentelijke kwestie is. De grootste boosdoener voor de aanwezigheid van ratten zijn niet alleen de kippen maar wordt mede veroorzaakt door de noten die in grote aantallen onder de notenboom van de achterburen blijven liggen en daar zijn ratten dol op. Daarbij zijn er ook vijvers in de buurt en wordt er driftig met vogelvoer gestrooid zo zegt de gemeente. Het probleem zal hierdoor altijd blijven bestaan volgens de ongediertebestrijding. Dus dat is dweilen met de kraan open…
Zie hier mijn laatste filmpje van vannacht, ze worden steeds dikker: https://youtu.be/3hDU0DMd8uA

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 11 jan 2022 10:48

Ik vraag me af wat die rat eet op het filmpje.

danielb
Land: Belgie

Berichtdoor danielb » 11 jan 2022 12:41

ratten kunnen op alles overleven.
ze eten zelfs kippen uitwerpselen...

lnge
Moderator

Berichtdoor lnge » 11 jan 2022 13:39

Wij zijn hier eindelijk van de rattenplaag af.
Het heeft wel wat moeite gekost en geld. De kippen en konijnen zitten in een volledig ratdichte volière, waardoor ratten niet meer bij het (gemorste) voer kunnen. Hiervoor wel een kapitaal aan gaas uitgegeven.
De rattenvallen die door de bestrijder werden geplaatst hebben niet gewerkt. De luchtbuks van mijn man heeft wel talloze dode ratten opgeleverd.
Ratten schieten vergt een hoop geduld en tijd, maar het lukt wel.
Het vervelende is wel dat zodra er weer wat te eten valt je ze zo weer terug hebt. Dus de kippen gaan hier niet meer los. Ik heb hele kleintjes en vorig jaar is er een aangevallen door een rat. Gelukkig heeft ze het overleefd.

JooJoo

Berichtdoor JooJoo » 11 jan 2022 13:50

tuff cookie schreef:Ik vraag me af wat die rat eet op het filmpje.

Daar heb ik speciaal voor de camera een paar zonnepitten neergelegd.

Terug naar “Kippen Algemeen”