Nieuwe kippen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
ditisanne
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 dec 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: V

Nieuwe kippen

Berichtdoor ditisanne » 03 dec 2021 16:59

Hallo allemaal,

Sinds eergisteren zijn we eigenaar van drie Wyandotte krielhennen. We wilden er eigenlijk twee maar volgens de verkoper geeft dat problemen en willen kippen liever in een groepje van 3. Dus hebben we Coco, Chanel en Celine mee naar huis genomen.

Nu lijkt het er op dat Coco en Chanel voortdurend bij elkaar zitten maar Celine niet zo door de dames geaccepteerd wordt. Sowieso zitten ze het liefst de hele dag in het nachthok, terwijl hun eten en drinken in de buitenren staat (wel overdekt). Celine heeft vanmiddag wel een paar uur in de buitenren gezeten en genoeg gegeten en gedronken, één van de andere twee (ik kan Coco en Chanel nog niet uit elkaar houden want die lijken erg op elkaar) kwam ook even naar beneden om wat graantjes te pikken en wat te drinken maar de derde zit erg angstig in het hok en komt nauwelijks naar buiten.

Toen het ging schemeren ging ook Celine naar binnen; ik merk dat ze graag bij de anderen wil zitten maar als ze tegen één van de anderen aankruipt wordt er al snel naar haar gepikt. Kan dat stress van de dames zijn, dat ze daarom zo pikkerig zijn?

En herkennen jullie het dat ze de eerste paar dagen alleen maar binnen willen zitten en niet echt nieuwsgierig zijn naar wat nog verder te ontdekken is?

Ze slapen nu in het leghok, maar ik had begrepen dat kippen dat sowieso vaak doen als het zo koud is? Ook is onze stok misschien wat te dun, die is ongeveer 2,5x2,5 dus daar maken we nog een bredere in.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kippen

Berichtdoor tuff cookie » 03 dec 2021 18:54

Ja, 3 kippen is inderdaad net een groepje, kippen zijn liever met een groepje. Het is niet zo dat 2 kippen niet kan. Dat Coco en Chanel veel samen zitten kan komen doordat ze van jongs al aan met elkaar zijn opgegroeid maar Celine niet. Daardoor wordt ze als vreemd ervaren. Maar na een tijdje wordt dat minder wel minder.
Voor de kipjes is alles anders dan ze gewend zijn maar met een aantal dagen gaan ze de situatie kennen en durven ze stilaan steeds meer.

ditisanne
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 dec 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kippen

Berichtdoor ditisanne » 03 dec 2021 22:21

Ah, dank voor je reactie! Vind het zo zielig voor die ene, maar misschien projecteer ik wel teveel menselijke eigenschappen op een kip :-)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kippen

Berichtdoor tuff cookie » 04 dec 2021 08:35

Het voelt zeker niet leuk als 1 kip niet geaccepteerd wordt. Toch maar geen extra aandacht aan dat ene kipje schenken want ze moet zich aanpassen aan de andere 2 kippen. Dat gaat het beste als je alle kippen gelijk behandeld. Op den duur gaat het steeds beter.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe kippen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 dec 2021 09:37

Ik wil wel nog even kwijt dat ik het onzin vind dat 2 kippen niet kan. Ik vind 3 net het onaangenaamste aantal. Wat ook geen probleem hoeft te zijn hoor, ze zullen idd wel beter vriendinnetjes worden. ;)

ditisanne
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 dec 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kippen

Berichtdoor ditisanne » 04 dec 2021 15:31

tuff cookie schreef:Het voelt zeker niet leuk als 1 kip niet geaccepteerd wordt. Toch maar geen extra aandacht aan dat ene kipje schenken want ze moet zich aanpassen aan de andere 2 kippen. Dat gaat het beste als je alle kippen gelijk behandeld. Op den duur gaat het steeds beter.


Thanks! Het lijkt vandaag al een stuk beter te gaan, we hebben rondom het hok (dat zelf al een klein buitenrennetje heeft) een grotere buitenren gemaakt en ze vandaag los laten lopen. Ze scharrelden de hele middag gezusterlijk met z'n drieën rond zonder gepik naar elkaar dus hopelijk komt het nu goed.

ditisanne
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 dec 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kippen

Berichtdoor ditisanne » 04 dec 2021 15:32

Pearlsofpassion schreef:Ik wil wel nog even kwijt dat ik het onzin vind dat 2 kippen niet kan. Ik vind 3 net het onaangenaamste aantal. Wat ook geen probleem hoeft te zijn hoor, ze zullen idd wel beter vriendinnetjes worden. ;)


Haha, ik vond het ook wel bijzonder. Als je er op googelt zie je het heel af en toe genoemd worden maar ik heb niet het gevoel dat ze met z'n tweeen ongelukkig zouden zijn.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kippen

Berichtdoor tuff cookie » 04 dec 2021 16:16

Gelukkig gaat het al snel beter.
Met 2 kippen kan heel goed. Als ze samen zijn opgegroeid dan is het helemaal prachtig.
Het enige nadeel is als er 1 kipje wegvalt dat je dan maar 1 kipje over hebt.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe kippen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 dec 2021 17:54

Das ook wel waar. Maar het is maar de vraag of je dat een probleem vind natuurlijk.


Fijn dat ze zo leuk scharrelen. Ruimte helpt ook altijd om kippen overeen te laten komen. En gelukkig te houden natuurlijk.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten