Verzameltopic Mijn eerste kippen…

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Mijn eerste kippen…

Berichtdoor Kip La La » 13 jan 2022 20:09

Wat leuk om je verhaal te lezen TC.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippen…

Berichtdoor tuff cookie » 13 jan 2022 20:21

Dank je Kip la la.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Mijn eerste kippen…

Berichtdoor Kip La La » 13 jan 2022 21:15

Ik zal morgen ook wat neerpennen. :-D

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mijn eerste kippen…

Berichtdoor Pearlsofpassion » 13 jan 2022 21:15

Mijn ouders gingen kippen houden toen ik een jaar of 12 was. Maar al bij de onthaalmoeder hadden ze kippen en (gevaarlijke) hanen. Daar mocht ik niet bij. M'n grootvader had eenden (die we mochten voeren), fazanten en een enorme volière met parkieten, vinken, kwartels, duiven ed. Vanalles door elkaar. Die volière was net een reuzen-vogelkooi. Zo'n ouderwetse witte bolle met krulletjes. Prachtig. Jammer genoeg heb ik er geen foto van. We mochten er niet in, want hij was bang dat er vogels zouden ontsnappen, maar wel graantjes en sla erdoor gooien.
Overal in de tuin (met allerlei bloemen, was zijn hobby) stonden hier en daar halve blauwe tonnen ingegraven met daarin waterplanten en ook kroos (hij had ook nog 2 vijvers met vis, kikkers en planten en 2 eendenvijvers). Dagelijks mochten we dan een kopje kroos scheppen en bij de eenden in de vijver gooien. Waren ze gek van.
Ik besef eigenlijk nu pas hoeveel geluk we als kind hadden. :puh2:

Maar als ik 12 was kwamen er dus kippen bij me thuis. Ik heb nog geholpen bij de ren maken.. Palen in de grond, draad eraan. M'n pa maakte zelf de deur en het hok. Met een stok in openlucht om op te slapen maar aan 3 kanten uit de wind.. Enkel zuid was open. Op poten ook, zodat ze eronder konden. De ren was zo'n 40 of 50m2 schat ik. En daar kwamen dan 4 hybriden in. Op 1 of andere manier waren dat wel hybriden die minder snel uitgelegd waren, ze werden door de lokale boer gekweekt dus misschien toch niet helemaal zoals het moet.
Zo heb ik het altijd geweten. Steeds tussen de 6 en 2 hennen, afhankelijk van hoeveel er al gestorven waren, als er eentje overbleef kwamen er weer 4 of 5 jonge bij.

Toen ik thuis vertrok was ik 20 jaar en ging samenwonen met m'n vriend. Er was al een hokje en rennetje in de tuin van het huis waar we gingen wonen en ik denk dat er al kippen in zaten voor ik goed en wel verhuisd was.. 2 hybriden.
Na 1 jaar had ik een in de sneeuw achtergelaten kipje bij de buren (leegstaand huis) gered, dus had ik er 3. Gered kipje was type Wyandotte, kleur buff. Nogal broeds weet ik nog. :puh2:
Maar de 2 hybriden stopten met leggen na een jaar en dat was niet wat ik in gedachten had en toen kwamen de 2 eerste brahma krielen erbij. Waaronder dus Cari, die onlangs overleden is. 11 jaar oud dus de opmerkzame lezer weet nu dat ik 33 jaar ben. :gutgut:


Enkel van de laatste heb ik ergens nog foto's, maar op een externe harde schijf, dus niet eenvoudig aan te raken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippen…

Berichtdoor tuff cookie » 13 jan 2022 21:29

Leuk verhaal Pearl !
Inderdaad een mooie jeugd gehad :-D

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippen…

Berichtdoor Isabel » 14 jan 2022 05:34

Leuk om deze verhalen te lezen. Zal 't.z.t. ook mijn verhaal plaatsen. :ja:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippen…

Berichtdoor Isabel » 14 jan 2022 16:09

Door mijn toedoen kwamen er kippen bij ons thuis. Alleen ging ik op een gegeven moment de deur uit en bleef mijn moeder met de kippen zitten. :-D

Op mijn twaalfde had ik een verzorgpaard die bij een boerderij stond. En waar ze ook kippen hadden, maar er niet altijd goed mee om gingen. Zo ook met een jong hennetje waarvan de poot flink ontstoken was en zij er niets aan wilden doen. Ik heb het hennetje zonder te vragen meegenomen, onder mijn arm op de fiets naar huis en mijn moeder over weten te halen om haar te houden. Gelukkig was de buurvrouw dierenarts, dus dat kwam mooi uit. En al snel hadden we meerdere kippen waaronder ook Hendrik de haan. Die op een gegeven moment dood ging en we hadden begraven in de tuin. De ochtend na de begrafenis werden wij wakker van gekukel: we hadden Hendrik toch niet levend..? :shock:
Maar bleek een hen te zijn die de taak van Hendrik had overgenomen. :mrgreen:
Op het moment dat ik op kamers ging, had mijn moeder nog twee zusjes hen van beiden 16 jaar over. Ze zijn uiteindelijk 18 jaar geworden.

Één ding wist ik wel: zodra ik een huis met een tuin had, moesten er weer kippen komen. En die kwamen uiteindelijk in 2008. Ik had ze via MP bij een fokker vandaan. Leuke vrouw, maar de hennen waren binnen korte tijd dood... Kreeg nog wel twee nieuwe, maar de lol was bij mij op dat moment ver te zoeken. Kreeg ook bloedluis in het houten hok, dus het janken maakte het plaatje compleet. :-D

Gelukkig kwam het plezier weer terug en via het vogelasiel kreeg ik wat kippetjes er bij. Het houten hok ging plat en de kippen sliepen voortaan in de stenen schuur.
En vanaf dat moment kwam ik altijd of via het vogelasiel, de dierenbescherming of via via aan mijn dames.

Hieronder wat foto's.

Mijn allereerste eigen dames.
Afbeelding

Dorus en Toos. De Engelse vechthoen KLL. :slag:
Afbeelding

Joop, Jip en Janneke.
Afbeelding

Elvie de zijdehoen. Net bij de kapper vandaan.. :-D
Afbeelding

Kiek het kuiken die uiteindelijk een haan bleek te zijn. Vond het heerlijk om op schoot te slapen.
Afbeelding

Grote Kiek op zijn nieuwe plek.
Afbeelding

En niet te vergeten kleine Puck.
Afbeelding

Die ook mooi is opgedroogd. :ilove:
Afbeelding

En als afsluiter mevrouw Pien de plofkip. Hier 5 maanden oud. Is jammer genoeg maar 10 maanden oud geworden.
Mijn kippen zijn allemaal zachtaardig en lief, maar zo lief als zij... :ilove:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippen…

Berichtdoor tuff cookie » 14 jan 2022 17:32

Isabel, wat een mooi verhaal. En heel leuk om al die foto's van je kipjes te zien met tekst erbij !

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mijn eerste kippen…

Berichtdoor Pearlsofpassion » 14 jan 2022 19:37

Heel leuk om lezen.
Ik dacht dat jij er al veel meer gehad had, Isabel. :-)

Ik heb eens zitten tellen en sinds de eerste Brahma krielen, want dat is voor mij het begin van de echte hobby, heb ik 17 kippen (15 hennen en 2 hanen) gehad of nog steeds. Valt nog mee, gezien het feit dat ik er momenteel nog steeds 8 heb.
Hanen die niet gebleven zijn, heb ik niet mee geteld.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippen…

Berichtdoor Isabel » 14 jan 2022 20:37

Ik heb er ook veel meer gehad, dit was een kleine selectie. :-D
Dat is een minpunt van gedumpte kippen: je weet veelal de leeftijd en achtergrond niet. Sommigen heb ik jaren, de anderen gaan sneller dood...
Miep heeft een ringetje haar poot en wordt dit jaar 11. :-)


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten