Kippen pikken houten schutting

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
RFrerejean
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 apr 2020 12:54
Land: Nederland
M/V: V

Kippen pikken houten schutting

Berichtdoor RFrerejean » 22 jan 2022 11:09

Hoi allemaal,

Mijn kippen zijn sinds ze niet meer vrij in de tuin mogen rondlopen door de vogelgriep begonnen aan het pikken tegen de schutting. Ze hebben echt al een enorme laag ontdaan van hout en je hoort heel vaak het getik van hun snavels tegen de schutting. Ik ben er vrij zeker van dat als dit zo door gaat er binnenkort een gat in de schutting zit en ze dus naar de buren kunnen lopen. Wat is dit voor gedrag? Ze hebben een nachthok, een afsluitbare ren van 3x1 en een extra ren van ongeveer 5x3. Er staan planten in de grote ren, in de kleine een soort trap, schommel en een spiegel. Dan kan het toch geen verveling zijn? Of wel?

Ik ben benieuwd of jullie weten wat er aan de hand kan zijn en hoe ik dit kan stoppen, want ik weet vrij zeker dat ze voor de lente door de schutting zijn.

Groetjes, Roanne

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen pikken houten schutting

Berichtdoor tuff cookie » 23 jan 2022 04:19

Eigenlijk zeg je het al zelf, ze mogen niet meer vrij door de tuin heen lopen. Daardoor zoeken ze een andere afleiding.
Iets dat bij mijn kippen goed werkt is 1 of 2 turven op de grond leggen, daar pikken ze in en is ook nog gezond voor ze. Niet iedereen vindt dit een goed idee want turf mag niet meer voor het milieu.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippen pikken houten schutting

Berichtdoor jantien » 23 jan 2022 08:56

Laat je kippen toch asjeblieft vrij rondlopen in de tuin, wat denk je dat het uitmaakt of je je kippen ophokt of niet? Bij ophokken worden ze in ieder geval doodongelukkig :(

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen pikken houten schutting

Berichtdoor tuff cookie » 23 jan 2022 09:31

Mee eens.

RFrerejean
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 apr 2020 12:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen pikken houten schutting

Berichtdoor RFrerejean » 23 jan 2022 09:54

Ik snap dat ze er niet gelukkig van worden, maar wij hebben hier elke dag een meeuwenkolonie die op het brood van de buren afkomt. Die laten regelmatig van alles in onze tuin vallen en in de afgeschermde ren zijn mijn kippen daar veilig voor.

Iets om te pikken is geen verkeerd idee. Turf wordt hem denk ik niet, maar ik zag laatst iets van een pikblok voorbij komen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen pikken houten schutting

Berichtdoor tuff cookie » 23 jan 2022 12:21

Een pikblok is denk iets voor duiven (mineralen) steenachtig. Heb ik vroeger wel eens geprobeerd maar daar hebben ze niet veel interesse in.
Misschien kun je op de plek voor de schutting, waar ze pikken een ruw houten schot zetten, speciaal om in te pikken. Dan komt blijft de schutting heel.

RFrerejean
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 apr 2020 12:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen pikken houten schutting

Berichtdoor RFrerejean » 23 jan 2022 12:34

Dat is inderdaad ook een goed idee, dankjewel. Ik heb trouwens op internet een soort pikblokken gevonden van geperst groenvoer met zaden. Geen idee hoe snel dat opgaat, maar aangezien ze dol zijn op gras ga ik dit ook eens proberen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen pikken houten schutting

Berichtdoor tuff cookie » 23 jan 2022 12:57

Ja, goed idee.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten