Advies soort krielkip voor beginner

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Paul80
Land: Nederland
M/V: M

Advies soort krielkip voor beginner

Berichtdoor Paul80 » 11 mar 2022 16:29

Beste Forumleden,

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen bij het maken van een keuze. Wij wonen in Noord-Holland, dicht onder de duinrand. Wij zitten al enige tijd te denken aan het aanschaffen van een viertal krielkippen (hennetjes). We hebben een ruime tuin waar ze kunnen rondscharrelen. We zijn erg gecharmeerd van de Eglu Cube kippenhok met 3m ren. Diverse eigenaren gesproken en allen zijn erg enthousiast. Naast deze ren kunnen/zullen ze iedere dag ook even in de ruime tuin scharrelen.

We hebben jonge kinderen en we zijn dan ook op zoek naar krielkippen. Gelukkig zijn er niet zoveel soorten ……..
Wij zoeken krielkippen die kindvriendelijk zijn, een ei leggen, niet al te veel vliegen (tuin grenst aan een weg) en niet te snel broeds zijn. Via diverse sites kom ik de volgende interessante krielkippen rassen tegen: Sussex, Barnevelder, Welsumer, New Hampshire, Bielefelder en Amrock (je ziet, wij kunnen niet goed kiezen, haha :-D ). Ik weet dat Cochin en Wyandotte ook populair zijn, maar die worden wel snel broeds. Uiteraard heb ik het forum ook bekeken. Veel berichten waren wat ouder, vandaar toch een nieuw bericht met de vraag: wat zouden jullie adviseren en waarom?

Zouden jullie 4 van een soort nemen of 2 van 2 soorten bijvoorbeeld?

Dank voor jullie advies/hulp.

Pearlsofpassion
Land: Belgie
M/V: V

Re: Advies soort krielkip voor beginner

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 mar 2022 18:30

Al die rassen die je noemt lijken volgens mij nogal op elkaar. Barnevelder krielen zouden niet zo'n aangename kipjes zijn.
De rest wel.
De vraag is, wat vind je mooi?

Je kan gerust 2x2 nemen maar kijk eerst eens rond wat je kan vinden. Niet alle rassen zijn eenvoudig te vinden en probeer pluimveehandelaren te vermijden. Het beste is alle kipjes tegelijk op te halen en in het hok te stoppen. Al zal dat met 1 of 2 dagen tussen ook nog wel vlot gaan hoor.

3m ren, wat moeten we ons daarbij voorstellen?
Persoonlijk vind ik 10m2 toch wel een minimum, ook voor krielen. Ze moeten toch een beetje bewegingsruimte hebben.
Als ze de hele dag buiten in de tuin mogen scharrelen, kan het ook iets kleiners. Maar dan nog lijkt me 4 of 5m2 toch een minimum om een beetje aangenaam te zijn.

Buitenbeestje

Berichtdoor Buitenbeestje » 11 mar 2022 19:18

Zelf heb ik alleen ervaring met Barnevelders en we hebben ook een Amrock gehad (krielen dus). De Barnevelders zijn zelfstandige kippen en wat meer op zichzelf.
Onze Amrock was een rustige kip en graag bij je in de buurt. Kwam ook gezellig bij je op een lege tuinstoel liggen.

Paul80

Berichtdoor Paul80 » 11 mar 2022 20:17

Dank alvast voor de eerste reacties. Meer tips over de soorten krielkippen altijd welkom.

Ik vind het lastig om aan te geven wat wij mooi vinden. Lokale dierenwinkel had o.a. Cochin, Hollandse kriel, Antwerpse baardkriel, Wyandotte en geeft dat aan dat Cochin en Wyandotte het meest geschikt zijn. Maar die zal ook nooit aangeven dat een andere soort misschien meer geschikt is, want dat verkoopt hij niet. Als type kip vind ik beiden mooi om te zien, maar het snel broeds zijn lijkt mij lastig. Hoogendoorn heeft door het vervoersverbod momenteel geen mogelijkheid om de kippen te zien. En door de vele keuzes, proberen wij door jullie adviezen onder andere om de lijst wat korter te maken. Ik vind de Wyandotte en Cochin als soort trouwens wel mooi om te zien. Door de Barnevelder staat nu een licht streepje :-D

Overigens is het wel de bedoeling om bij een hobbyfokker uiteindelijk de krielkippen te halen. Als we uiteindelijk een keuze zouden hebben gemaakt, dan zal dat de volgende zoekopdracht worden (en wellicht vraag op het forum). Marktplaats is leuk, maar ik vind het verbazingwekkend hoeveel soorten daar soms door 1 aanbieder wordt aangeboden. Dat kan niet goed zijn in mijn optiek (en wat ik al op het forum gelezen heb).

Als we een geschikte soort weten (of misschien keuze tussen 2 soorten), dan zou ik ze alle vier tegelijk aanschaffen en in het hok plaatsen. De Eglu Cube staat op poten en heeft daaronder een ren die uitgebreid kan worden per meter. De breedte is rond de 1,50 m en de lengte dus 3 m. Dit zal dus rond de 4,5 m2 zijn. Gezien je tip Pearlsofpassion loont het dus om direct ook te kijken naar een losse afrastering om dit wat groter te maken. De tuin is overigens wel heel ruim dus ze zullen vaak vrij lopen. Meer tips zijn altijd welkom.

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 12 mar 2022 09:20

Ondanks dat de cochin en wyandotte wat vaker broeds worden hoeft dat geen enkel probleem te zijn.
Er zijn prima methoden om ze snel broedsaf te krijgen.
Vooral de wyandotte is een zeer geschikte beginners kriel ook omdat het sterke dieren zijn.
Uurtje (of 2) in de tuin laten lopen per dag gaat een probleem worden.
Als ze eenmaal in de tuin hebben mogen scharrelen zullen de dat de hele dag willen dus gaan ze ‘zeuren’ dat ze eruit willen (en terecht ;) )
Paar m2 ren om ze in te houden is kiponvriendelijk en daar zullen ze nooit de echte kippendingen in kunnen doen, zoals naar allerlei lekkers scharrelen etc etc.
Barnevelder krielen zou ik een dikke streep door zetten als je gezellige krielen wilt.
Op MP kun je prima Kipjes kopen, maar inderdaad liever niet bij iemand die tig rassen heeft zitten.
Er zitten genoeg hobbymensen op die wel eens wat Kipjes verkopen en die zullen je dan ook graag bijpraten over van alles, ook bij het eerste schriftelijke contact al. Dan weet je vaak al dat je goed zit.
Koop nooit Kipjes van iemand die de kipjes al in doos heeft gezet bij de deur en die je op kunt halen, dat is niet pluis.
Succes met uitzoeken, maar belangrijk is dus ook de ruimte :duimop:

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 mar 2022 11:54

Hangt er ook een beetje vanaf wat je gezellig vind.. Dat is nogal persoonsafhankelijk.
Sommige mensen vinden het licht brutale, heel enthousiaste karakter van een leghybride heel leuk. Dat ze de tuin op stelten zetten, voor leven zorgen en er overal als de kippen bij zijn.
Dan ben je beter af bij de legrassen die je zelf noemde.

Ik ben meer van de rustige kipjes, die gezellig bij je in de buurt rondhangen, beetje keuvelen, beetje kletsen...
Dan is Wyandotte of cochin beter geschikt.

Al moet ik toegeven dat ik ook ontzettend gecharmeerd raak van de levendige kleine echte krielen (Serama, Chabo, baardkrielen of Hollande kriel, oid). Die zijn de hele dag in de weer, trippelen en tokken, iets meer op zichzelf, maar vaak ook tam te krijgen en gewoon ontzettend leuk om naar hun enthousiaste bedrijvigheid te kijken. Die zijn ook nieuwsgierig, maar minder (vind ik) opdringerig dan de meeste legrassen.
Ik moet er ook aan toevoegen dat ik zelf weinig ervaring heb met legrassen en al zeker niet met de krielvormen, dus het is eerder aanvoelen. En de rasbeschrijvingen natuurlijk.
New Hampshire zouden ook vrij rustige kipjes zijn..

Isabel

Berichtdoor Isabel » 12 mar 2022 12:34

Misschien is het een idee om bij een vogelopvang of dierenambulance te informeren naar hennen die een plekje zoeken? Den Haag heeft er altijd veel zitten.
Op die manier doe ik het namelijk al jaren: heb altijd een gemengd groepje aan rassen, wel allen kriel. Maar allemaal zelf gevangen (als in gedumpt) of via de vogelopvang.

Het ras zegt al een boel, maar het karakter kan per hen verschillen.
Zo had ik een Chabo die het heerlijk vond om op mijn schoot in slaap te vallen... de Chabo die ik nu heb wil dat absoluut niet.
Serama's zijn ook leuke kippetjes en makkelijk tam te krijgen, al kunnen die weer wat slechter tegen strenge kou.

Verder is de ruimte die je nu voor de ren noemt inderdaad te klein. Bij mij lopen ze ook niet de hele dag in de tuin en heb mijn ren daarom wat "spannender" gemaakt met planken, takken en grote bloempotten. In een deel van de ren ligt een hoop bladeren waar ik iedere dag wat lekkers tussen gooi, zijn ze lekker bezig. :-D

Buitenbeestje

Berichtdoor Buitenbeestje » 12 mar 2022 12:49

Veel kinderboerderijen hebben ook leuke afstandskippen te koop voor een klein prijsje (meestal c.a 5 euro). Ik heb daar zelf ook een aantal krieltjes vandaan gehaald.

Paul80

Berichtdoor Paul80 » 12 mar 2022 14:38

Dank voor de reacties. Goed idee om buiten Marktplaats en hobbyfokkers, ook even bij de kinderboerderijen in de omgeving te kijken (direct leuk uitje met de kinderen). Overigens valt het mij op dat op Marktplaats soms aanbieders staan met verschillende locaties (plaatsen), maar als je dan naar de tekst kijkt, is die identiek aan een 'andere' advertentie. Dus als wij een keuze hebben gemaakt in het ras (en lokale dierenboerderijen worden het niet), dan komt ik wellicht toch nog even op de lijn.

Duidelijk verhaal over de ruimte en het loslaten in de tuin. We kopen direct wat afrastering (verplaatsbaar). Een zijde van de tuin is gelukkig al afgezet met een omheining drie dwarsliggers en met gaas. Dus we kunnen vrij eenvoudig een groot gebied afzetten.

Toch nog een keer terugkomend op mijn vraag (we hebben al een aantal soorten kunnen schrappen, dank). Hebben jullie nog adviezen in onze keuze tussen de kriel soorten Sussex, New Hampshire, Bielefelder en Amrock. Misschien ook rekening houdend met wat makkelijk en welke rassen lastiger verkrijgbaar zijn.
Wyandotte staan op de reservebank. :-D

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 12 mar 2022 17:32

Sussex is rustig wordt en wordt ook wel broeds, volgens mij iets minder dan Wyandotte en tamheid is iets minder dan de andere 3 rassen je noemt. Bij New Hampshire is heb ik de ervaring dat sommige kipjes wel broeds worden en andere niet, ze zijn levendig worden tam en leuk.
Amrock worden niet broeds, zijn levendig en kunnen tam worden. Bielevelders worden niet broeds, zijn rustig en kunnen tam worden.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar New Hampshire, maar je moet het ook treffen. Er kan onderling veel verschillen wat betreft gedrag in een ras.

Terug naar “Kippen Algemeen”