Kip al zeker 4x broeds dit jaar

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
esther_pr
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jun 2021 21:10
Land: Nederland
M/V: V

Kip al zeker 4x broeds dit jaar

Berichtdoor esther_pr » 02 aug 2022 13:38

Hoi,

We hebben nu 1,5 jaar onze 3 kipjes en een daarvan is dit jaar al zeker 4x broeds geweest en de andere niet.
Gelukkig niet heel hardnekkige, maar niet handig als ze besluit met 30+ graden te gaan broeden. Juist bij hogere temperaturen gaan ze dat doen, maar echt goed kan het niet zijn.
Is het normaal dat alleen 1 kipje steeds broeds word, kunnen we daar op voorhand iets aan doen?
Als ik vanuit thuis werk dan jaag ik er haar af en toe af dat ze wat drinkt en eet maar als we naar het werk zijn zit ze de hele dag op het nest te hijgen.
We hebben geen haan dus het heeft absoluut geen zin dat ze dat doet :gutgut:

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip al zeker 4x broeds dit jaar

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 aug 2022 14:02

Ja, dat kan. Tis aangeboren.
Het wordt wel elk jaar dat ze ouder wordt ietsje minder. Maar dat gaat traag. Ik heb er ook eentje die het meermaals per jaar doet, de anderen zelden of nooit. M'n zus de hare zijn om de haverklap broeds.
Ik maak ze zo snel mogelijk broeds af als er geen eitjes zijn om uit te broeden.

Vooraf helpt het als je hok niet te donker en afgesloten is. En als ze op stok (of plank) slapen. Maar dat wil niet elke kip. In het legnest slapen werkt broedsheid alleszinds in de hand.
Als ze dat niet doen en plots wel, ben je ook gewaarschuwd dat er een broedsheid aankomt (binnen 1 of 2 dagen daarna zitten ze dan stevig) en kan je ze sneller broeds af maken. Dat gaat dan een stuk vlotter dan als je het pas later merkt.

esther_pr
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jun 2021 21:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip al zeker 4x broeds dit jaar

Berichtdoor esther_pr » 03 aug 2022 16:21

Pearlsofpassion schreef:Ja, dat kan. Tis aangeboren.
Het wordt wel elk jaar dat ze ouder wordt ietsje minder. Maar dat gaat traag. Ik heb er ook eentje die het meermaals per jaar doet, de anderen zelden of nooit. M'n zus de hare zijn om de haverklap broeds.
Ik maak ze zo snel mogelijk broeds af als er geen eitjes zijn om uit te broeden.

Vooraf helpt het als je hok niet te donker en afgesloten is. En als ze op stok (of plank) slapen. Maar dat wil niet elke kip. In het legnest slapen werkt broedsheid alleszinds in de hand.
Als ze dat niet doen en plots wel, ben je ook gewaarschuwd dat er een broedsheid aankomt (binnen 1 of 2 dagen daarna zitten ze dan stevig) en kan je ze sneller broeds af maken. Dat gaat dan een stuk vlotter dan als je het pas later merkt.


Bedankt voor je reactie!
Dan zijn we niet de enige waarbij 1 kipje dat heeft in ieder geval. Nu ze broeds is halen we de legnesten eruit als de andere hun eitje hebben gelegd en zodat ze wel op stok moet s avonds. Dus heel veel meer kunnen we er waarschijnlijk niet meer aan doen. Maar ook goed om dat te weten.
Ze is slim geweest vandaag en niet meer op de eitjes gaan zitten met dit warme weer.

Artep
Berichten: 3030
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: gelderland

Re: Kip al zeker 4x broeds dit jaar

Berichtdoor Artep » 03 aug 2022 16:25

Dan zijn we niet de enige waarbij 1 kipje dat heeft in ieder geval. Nu ze broeds is halen we de legnesten eruit als de andere hun eitje hebben gelegd en zodat ze wel op stok moet s avonds. Dus heel veel meer kunnen we er waarschijnlijk niet meer aan doen. Maar ook goed om dat te weten.
Ze is slim geweest vandaag en niet meer op de eitjes gaan zitten met dit warme weer.[/quote]



Prima even de legnesten uit het hok, maar dan ook alle eieren eruit halen. ; )
Hier ook kipjes die regelmatig broeds zijn.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip al zeker 4x broeds dit jaar

Berichtdoor Isabel » 03 aug 2022 16:48

Hier ook eentje die vaak en vooral lang broeds is... De laatste keer was het een week of 7... :roll:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten