hoe bewaren jullie de eieren van jullie kippen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Simone
Berichten: 115
Lid geworden op: 13 jan 2005 18:28
Land:
M/V: V
Locatie: Numansdorp

hoe bewaren jullie de eieren van jullie kippen?

Berichtdoor Simone » 03 aug 2022 20:52

Ik ben benieuwd hoe jullie de eieren van jullie kippen bewaren. Ik heb een periode gehad dat we de datum er met potlood op schreven wanneer we het ei uit het hok hadden gehaald. Deze eieren deden we dan in een eierdoos.

Ook heb ik wel eens zo'n leuk rekjes gehad dat de eieren als het ware naar beneden rollen zodat het oudste ei altijd als eerste klaar ligt om gepakt te worden. Maar ik ging dan altijd alle eieren weer netjes recht neerzetten. Daar werd ik dus gek van.

Mijn man pakt meestal gewoon een ei. En als ik zeg je moet van linksboven naar rechtsonder pakken, begint hij de volgende dag gerust rechtsonder.... Dus uiteindelijk werkt die datum eigenlijk nog het beste bij ons, dan wordt er meestal wel op gelet. (let op! dan is het nog steeds van linksboven naar rechtsboven :gutgut: )

Hoe doen jullie dat?

Pearlsofpassion
Berichten: 4370
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: hoe bewaren jullie de eieren van jullie kippen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 aug 2022 22:08

Ook van links naar rechts. Eerst onderste (grootste rek) en dan het bovenste en als die vol zijn in een eierdoos. Als die ook vol raakt (samen 30 eieren, das een dikke week oud) zorgen we dat er wat eieren opgegeten worden. Desnoods door de katten of de kippen zelf, als we geen weg mee weten. Maar ik denk dat ik ze in het vervolg zou invriezen. Voor gebak en omelet in de winter.

Tip: eieren met de punt naar beneden bewaren. De meeste mensen leggen de punt naar boven maar het ei bewaart beter andersom. Iets met de plaats van de luchtkamer.
In de eierdozen in de winkel liggen ze ook met de punt naar beneden.

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: hoe bewaren jullie de eieren van jullie kippen?

Berichtdoor Buitenbeestje » 03 aug 2022 22:23

Onze eieren liggen in een glazen schaal. Met een potlood schrijf ik de datum erop. Dat met die punt naar beneden wist ik niet. We hebben maar 2 kippen die goed leggen, dus we kunnen de eieren best wel op tijd ‘wegwerken’. :eet:

Soms hebben we toch eieren over. Die geven we dan aan vrienden, buren, etc. Daar kunnen we altijd wel iemand blij mee maken…

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Re: hoe bewaren jullie de eieren van jullie kippen?

Berichtdoor Jeroen » 04 aug 2022 06:31

Ooit zelf een eierkastje gemaakt. Die hangt in de keuken. Werk daar ook van links naar rechts. Met potlood de datum zou ik een paar keer doen en dan weer verwaarlozen. Te veel moeite. Daarnaast, met een heel rek of een schaal vol de juiste datum er iedere keer uitzoeken lijkt me ook niet handig.

Pearlsofpassion
Berichten: 4370
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: hoe bewaren jullie de eieren van jullie kippen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 aug 2022 10:17

Maar een schaal is dan wel weer erg mooi... :-D :roll:

Artep
Berichten: 3031
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: gelderland

Re: hoe bewaren jullie de eieren van jullie kippen?

Berichtdoor Artep » 04 aug 2022 10:45

Houten eierrekje.
Ook van links naar rechts. :-D

En ik geef ook weleens eieren aan de buren.

Gebruikersavatar
BroX
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jan 2019 00:12
Land: Zweden
M/V: M

Re: hoe bewaren jullie de eieren van jullie kippen?

Berichtdoor BroX » 04 aug 2022 21:19

Eierdoos (soms dozen) en datum met potlood. Oudste eitjes eerst (vlnr), simpel.

Shanna Bartels
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: hoe bewaren jullie de eieren van jullie kippen?

Berichtdoor Shanna Bartels » 04 aug 2022 22:00

Sja ik heb maar 3 eieren per dag. Die gaan op of naar buren.

Bewaar ze in een leuk mandje. Maar nu id koelkast met die warmte.
Ps: is dat nodig?

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: hoe bewaren jullie de eieren van jullie kippen?

Berichtdoor Buitenbeestje » 05 aug 2022 09:48

Misschien nog een tip: de eierschalen kan je ook gebruiken in de tuin. De schalen spoel ik schoon en laat ze goed drogen. Daarna stamp ik ze helemaal fijn en strooi ze uit in de borders. Ze voegen calcium en andere mineralen toe aan de tuin (goed voor de plantjes). En de loslopende kippen eten ook nog eens de fijngestampte schalen op. Krijgen ze weer extra kalk binnen…

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Re: hoe bewaren jullie de eieren van jullie kippen?

Berichtdoor Jeroen » 05 aug 2022 10:05

Shanna Bartels schreef:Sja ik heb maar 3 eieren per dag. Die gaan op of naar buren.

Bewaar ze in een leuk mandje. Maar nu id koelkast met die warmte.
Ps: is dat nodig?

Ik bewaar eieren nooit in de ijskast. Is niet nodig hoor, ze liggen in de super ook niet in de koeling. Het voedingscentrum zegt dat er minder kans op bacteriegroei is. Maar er is wel eens onderzoek gedaan naar twee dozen eieren, één wel en één niet in de ijskast, na twee weken bleek er geen verschil te zijn. https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... -best.html Belangrijker is dat ze niet vochtig bewaard worden.
Zelf vind ik eieren uit de ijskast minder lekker, maar dat kan uiteraard suggestie zijn :P


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten