Welke kipjes kiezen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
LLoesje
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 aug 2022 11:36
Land: Belgie
M/V: V

Welke kipjes kiezen?

Berichtdoor LLoesje » 11 aug 2022 09:27

Dag iedereen,

We hebben momenteel nog maar 1 kipje (het lijkt een Mechelse koekoek, maar ik ben niet zeker en heb er ook momenteel geen foto van) en zouden graag haar terug wat gezelschap geven. Ze is nu ongeveer 2 jaar en is een hele lieve en tamme kip.
De eerste vraag is of we best 1 of 2 kipjes erbij kunnen zetten. Daarnaast lijkt het me wel fijn om voor leuk uitziende kipjes te kiezen.
Dit zijn de dingen om rekening mee te houden:
- eitjes leggen is leuk, maar hoeft geen dagelijkse frequentie te zijn
- niet vaak broeds
- liefst geen "hoogvliegers" omdat de kippenwei aansluit op de perfect onderhouden tuin van de buren :-D
- handtam te maken
- Kunnen krielkipjes of beter gewone?

Welke rassen zijn hiervoor geschikt en welke echt niet?

Heel erg bedankt voor jullie expertise :duimop:

Loki laning
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jun 2022 19:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke kipjes kiezen?

Berichtdoor Loki laning » 11 aug 2022 09:43

Hi ik snap de keuze stress. U kunt meerde hennen doen het ziet er leuk uit en een kip is een groeps dier. Ik zou sowieso 1 van het zelfde rassen doen aangezien kippen meestal naar hun eigen soort gaan of die heg er meeste op lijken maar u kunt ook een mix doen. Wyadottehen denk ik dat dan de beste keuze is voor een mix ( heb ze zelf niet) maar ik heb gehoord dat ze heel vriendelijk zijn en tam temaken zijn enige nadeel is dat ze hardnekkige broeders zijn :? Orpitons zou kunnen ik weer niet of ze veel vliegen het enige rassen waar ik van weet die dat niet doet is een zijdehoender maar die is dan best wel vaak en snel broeds ik hoop dat u er wat aan heeft.

Vriendelijke groet loki laning

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welke kipjes kiezen?

Berichtdoor jantien » 11 aug 2022 10:20

Bepaalde grote rassen zullen niet gauw over een hek vliegen, hoe hoog wordt het?
Kijk eens bij de grote brahma, erg tam en makke kip.
Orpingtons hebben vaak problemen met de krop is mijn ervaring.
Grote Wyandotte’s zijn ook geen echte vliegers, maar zijn nog wel eens broeds maar met een beetje moeite ook weer zo broedsaf te maken.

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Welke kipjes kiezen?

Berichtdoor Buitenbeestje » 11 aug 2022 10:31

Tja, de keuze is reuze natuurlijk…

Je kan er best wel een ander ras erbij zetten hoor, als je dat wilt tenminste. Het is wel zo dat kippen met hetzelfde karakter (rustig, of juist wat levendiger) elkaar wat meer opzoeken.
Wyandotte zou goed kunnen. Zowel kriel als groot. Het zijn rustige, sterke kippen en verkrijgbaar in veel kleurtjes.
Ze vliegen niet zo snel over een schutting heen. Met de broedsheid valt het ook wel mee vind ik. Maar ik heb alleen ervaring met de krielen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke kipjes kiezen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 aug 2022 11:49

Wyandotte en brahma zijn rustiger dan een dubbeldoelras (zoals je koekoek hen wss is).
Krielen vliegen iets vlotter. Maar bij jonge dieren kan je ze best 1 keer kortxieken zodat ze meteen leren dat ze er niet over kunnen. Daarna proberen ze dat dan doorgaans zelfs niet meer.

Gebruikersavatar
BroX
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jan 2019 00:12
Land: Zweden
M/V: M

Re: Welke kipjes kiezen?

Berichtdoor BroX » 11 aug 2022 17:20

Onze Wyandottes (groot, 2 hennen en 1 haan) zijn nog nooit over het 60-70 cm hekje van de 1600 m2 tuin gevlogen. Erg leuke beestjes, eten uit de hand, komen naar je toe, maar aanraken proberen ze te ontwijken. We hebben ook twee grote Orpington/Brahma hennen. Die vliegen al helemaal niet. Een opstapje van 20 cm vinden ze al te spannend (vooral om af te springen). Ze zijn erg relaxt, liever lui dan moe. De haan is er de hele dag druk mee om ze met het clubje rond te laten lopen.

De Wyandottes zijn in 3 jaar nooit broeds geweest. Een van de Orpington/Brahmas is hardnekkig broeds geweest (5 weken) en begint nu net weer voor de tweede keer deze zomer.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten