Info nodig over assendelver kip

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
gerwald
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 aug 2022 10:53
Land: nederland
M/V: M

Info nodig over assendelver kip

Berichtdoor gerwald » 18 aug 2022 21:07

Hoii allemaal, ik heb maandag 4 nieuwe kipen gekocht van een fokker ze zijn alleen erg bang en ik ben bang dat ze alleen maar in een klein hokje binen hebben gezeten wand ze zijn ook bang voor wilde vogels en zo. Hoe krijg ik ze wat minder bang voor mensen? En er legt nu nog maar een kip een ei en dat is een bruine en de andere drie witte leggen nog niks heeft dit te maken met dat de eene bruin is en de andere witte gewoon geen eieren leggen dat ze dat niet kunne?? Zoals je merkt heb ik echt totaal geen verstand er van en hebben we ze gewoon puur gekocht voor de lol en natuurlijk ook een beetje voor de eitjes maar ik zou graag wat maar info willen over dit ras wand er staat op Google bijna niks over
Ik ben benieuwd Groetjes!!

Shanna Bartels
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Info nodig over assendelver kip

Berichtdoor Shanna Bartels » 18 aug 2022 21:35

Ik zou ze gewoon aandacht geven in de vorm van praten, lekkers aanbieden van uit je hand en ze in het hok laten zodat ze zich veilig voelen. Deurtje wel open overdag zodat ze zelf naar buiten gaan wanneer ze durven. Dat kost tijd.
Alle kippen zijn volgens mij wel bang voor wilde vogels. Zolang ze een schuilplaats hebben is er geen probleem.

Kippen leggen pas eieren van gemiddeld 5 maanden oud. Misschien zijn de andere 2 witte nog jong? Kleur maakt niets uit daarin. Stress en warmte kan ook zorgen voor geen of minder eieren.

Verder weet ik niets van jouw ras kippen.
Misschien iemand anders wel.
succes!

Shanna Bartels
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Info nodig over assendelver kip

Berichtdoor Shanna Bartels » 18 aug 2022 21:41

Ohja je vindt wel info op google ook hoor. Maar je schrijft het als Assendelfter i.p.v. Assendelver :gutgut: :bril:

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Info nodig over assendelver kip

Berichtdoor Buitenbeestje » 18 aug 2022 21:57

Vreemd… als ik google op Assendelfter hoen vind ik meer dan genoeg informatie. Er staat o.a dat het een vrij schuw kippenras is. Ze hebben ook veel ruimte nodig. Ik hoop dat je daar wel op voorbereid bent?
En je hebt ze maandag aangeschaft? Dat is nog maar 3 dagen geleden. Ze moeten dan sowieso nog wennen aan hun nieuwe omgeving.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Info nodig over assendelver kip

Berichtdoor tuff cookie » 18 aug 2022 22:30

Je kippen zijn inderdaad een schuw ras. Door de nieuwe omgeving is de kans groot dat ze eerst van de leg af raken tot ze gewend zijn aan de de nieuwe situatie.

Artep
Berichten: 3030
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: gelderland

Re: Info nodig over assendelver kip

Berichtdoor Artep » 19 aug 2022 18:33

Assendelfter is inderdaad wat schuwer ras.
Dus het kan gebeuren wanneer je in het hok komt dat ze om je oren vliegen.
Ze zitten nu op een nieuwe plek, ze moeten nog aan hun nieuwe omgeving wennen.
Op een gegeven moment weten ze dat jij diegene bent die met voer komt, en dat kun je langzaam opbouwen om ook te proberen ze uit je hand te laten eten, maar doe niets overhaast.

Zijn het nog jonge kippen?
Je noemt ze "bruine", en "witte" de kleurslagen zijn dan: goudpel, en zilverpel bij de Assendelfter kippen.

Veel plezier met je nieuwe kippen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Info nodig over assendelver kip

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 aug 2022 19:57

Ik denk wel dat je er rekening moet mee houden dat de kans reëel is dat ze nooit uit je hand komen eten. Daar zijn ze gewoon het ras niet naar.
Kwestie van een realistische verwachting te hebben.

Artep
Berichten: 3030
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: gelderland

Re: Info nodig over assendelver kip

Berichtdoor Artep » 19 aug 2022 20:16

Pearlsofpassion schreef:Ik denk wel dat je er rekening moet mee houden dat de kans reëel is dat ze nooit uit je hand komen eten. Daar zijn ze gewoon het ras niet naar.
Kwestie van een realistische verwachting te hebben.


* Daar zit wel een kern van waarheid in.

(Mijn Friese hoenders ook een schuw ras, hebben toch het vertrouwen gekregen en pikken nu voer uit mijn hand.)

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Info nodig over assendelver kip

Berichtdoor Buitenbeestje » 24 aug 2022 19:27

Hoe gaat het nu met de Assendelfter hoenders? Zijn ze al een beetje gewend?

gerwald
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 aug 2022 10:53
Land: nederland
M/V: M

Re: Info nodig over assendelver kip

Berichtdoor gerwald » 25 aug 2022 06:53

Het gaat slecht ze zijn erg bang en er is een ontsnapt die ik niet meer kon vangen in de late avond wand ik zag hem nergens meer die heeft dus bijna anderhalve dag ergens in mijn tuin in een hoekje gezeten ze legen nu allemaal geen eieren meer en lopen alleen maar lawaai te maken ik weet niet goed wat ik er mee aan moet


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten