Jong haantje begint met treden, munt het op 1 hen. Stress.

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Anoukk
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 sep 2022 08:07
Land: Nederland
M/V: V

Jong haantje begint met treden, munt het op 1 hen. Stress.

Berichtdoor Anoukk » 02 sep 2022 11:38

Wij hebben sinds 6 weken voor het eerst kipjes. Het zijn 4 hennen en 1 haan, allen cochin. Ze waren allen 6-8 weken oud toen we ze kregen (de haan was 6 weken). Nu heb ik een vraag, en ik had al gezocht op het forum maar kan het antwoord niet echt vinden.

Ze groeien goed, zijn happy, en kunnen de hele dag vrij scharrelen over een terrein van 4000 m2. Sinds eergisteren zien we dat de haan 1 hen probeert te treden. Die hen probeert dan echt te vluchten, wil duidelijk niet, maar uiteindelijk lukt het de haan. Dit meerdere keren per dag, hoop kabaal en stress. De haan komt op mij niet agressief over, hooguit te enthousiast. Maar dat de hen niet wil boeit hem niet. De hen lijkt ook al wat te vermageren. Ze heeft wel nog een vol verendek. Ze komt gestresst over en is de hele dag op haar hoede voor de haan, probeert zich zo te positioneren dat er altijd 1 andere hen tussen is, en indien mogelijk schuilt ze achter ons (en klimt ze zelfs op ons). Als ze liggen te chillen (ik weet niet of alle rassen dat doen maar deze 5 liggen altijd met z'n 5en tegen elkaar aan/over elkaar heen) liggen ze meestal wel gewoon nog met zn 5en bij elkaar, maar dus wel met eentje ertussen.

Wat moeten we hiermee?
Ik probeerde vanochtend (het was gelijk weer raak) de haan even apart te houden (in het hok te laten terwijl de rest mocht scharrelen), maar daar waren 3 hennen niet blij mee. Haan er weer bij, en het lijkt op zich goed te gaan, maar ik wil graag het beste doen.
Is dit een normaal proces? Moeten we ingrijpen? De hen apart zetten? De haan apart zetten? 'Opvoeden'? Kan dat uberhaupt? Moet de haan dit alleen doen als de hen het wil, of is dit normaal? Alle input is welkom want we doen dit voor het eerst!

Ik weet niet of ik kan linken maar hier zie je een foto van het stel: https://www.instagram.com/p/CgeBwbho7Ka/

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Jong haantje begint met treden, munt het op 1 hen. Stress.

Berichtdoor jantien » 02 sep 2022 12:16

Is een volkomen normaal iets waar je helemaal niets mee /aan moet doen :duimop:

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Jong haantje begint met treden, munt het op 1 hen. Stress.

Berichtdoor Shanna Bartels » 02 sep 2022 12:51

Wat een leuk spyl Anouk! :ilove: Ook leuk om je instagram plaatjes te zien! succes, zo te lezen kun je er niets aan doen...toch leef ik wel mee met het arme kipje...voelt bjjna als seksueel geweld :cry:

Anoukk
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 sep 2022 08:07
Land: Nederland
M/V: V

Re: Jong haantje begint met treden, munt het op 1 hen. Stress.

Berichtdoor Anoukk » 02 sep 2022 14:39

Dank voor de reacties beiden! Dat is geruststellend. Ze moeten dit gewoon samen een beetje uitvogelen dus :)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Jong haantje begint met treden, munt het op 1 hen. Stress.

Berichtdoor jantien » 02 sep 2022 15:59

Dit is zoals kippen zijn :-D

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Jong haantje begint met treden, munt het op 1 hen. Stress.

Berichtdoor Kip La La » 02 sep 2022 16:01

Was hier ook, haantje nog onbenullig en de jonge hen bleef niet zitten.
Nu hebben ze het allebei geleerd gelukkig.

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Jong haantje begint met treden, munt het op 1 hen. Stress.

Berichtdoor Buitenbeestje » 02 sep 2022 16:13

Ze zijn nog aan het ‘puberen’… komt vast wel goed. :-D

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Jong haantje begint met treden, munt het op 1 hen. Stress.

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 sep 2022 19:57

Als de hen nog wat ouder wordt gaat ze er vast wel in mee.
Wel vreemd dat hij enkel haar dan wil. Ze is de gemakkelijkst te vangen of zo? Zijn de andere hennen dominanter of zelfzekerder of zo?

Hanen hebben wel vaak een voorkeur. Ik heb in het verleden wel eens de haan apart gezet met een hen die hij niet wilde. Om hem te 'dwingen' haar ook te nemen en z'n favoriet (een bejaard hennetje) rust te gunnen.
Na 2 weken probeerde hij dan toch die ene hen ook te treden (dat vond ik nog lang duren) en het ging daarna een paar weken wat beter maar het was geen langdurige oplossing. Uiteindelijk bleef hij bij zn voorkeur.
Bij mijn zus gaan de hennen nog steeds op de loop voor de haan. Allemaal dan.
Die heeft wel serieuze sporen, misschien dat dat er nog iets mee te maken heeft. Mijn hanen hebben nooit sporen (iets genetisch)...
Bij mij gaat er nu niemand op de loop. Ik heb er zelfs die zich soms echt aanbieden. Dat zie je niet vaak want het gaat super snel. De haan bedenkt zich geen moment.. :mrgreen:

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Jong haantje begint met treden, munt het op 1 hen. Stress.

Berichtdoor Shanna Bartels » 02 sep 2022 20:18

Wat zijn sporen?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Jong haantje begint met treden, munt het op 1 hen. Stress.

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 sep 2022 20:58

Hanen krijgen boven de enkels grote kromme soort van nagels. Ze groeien met ouder worden en zitten vol leven dus je kan ze niet afknippen of bot maken.. Kunnen behoorlijke wapens zijn.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marije41 en 8 gasten