Diatomeeënaarde Jeeh of nee?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
ATS86
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2022 13:55
Land: Nederland
M/V: V

Diatomeeënaarde Jeeh of nee?

Berichtdoor ATS86 » 03 sep 2022 14:02

Ik smeer braaf wekelijks (soms om de week) het hok van binnen in met Diatomeeënaarde. Ook in de ren ligt een dun laagje van dat spul onder de beukensnippers.
Het stoft natuurlijk enorm, maar dat liever dan ooit bloedluizen.

Nu beweerde iemand dan niet alleen die parasieten dood gaan door diaromeeenaarde, maar je kippen ook op den duur.
Lijkt mij grote onzin, maar even dubbel check hier, voordat het straks blijkt dat ik m’n kippies langzaamaan vermoord…

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Diatomeeënaarde Jeeh of nee?

Berichtdoor Buitenbeestje » 03 sep 2022 14:16

Grote onzin, je kippen gaan er echt niet dood van.

Het is ook niet nodig het hok zo vaak in te smeren. De diatomeeenaarde is heel lang werkzaam. Ik denk 2x per jaar het hok behandelen/schilderen is voldoende. En na het schoonmaken van het nachthok altijd ervoor zorgen dat er genoeg poeder in de kieren achter blijft. Je hoeft de diatomeeenaarde ook niet steeds te vervangen, laat maar zoveel mogelijk liggen.

Vooral de zitstok goed insmeren is belangrijk.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Diatomeeënaarde Jeeh of nee?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 sep 2022 22:24

In de ren raad ik het wel niet aan. Het blijft wel fijn stof en dus schadelijk voor de luchtwegen. Het is de bedoeling dat het in de kieren en tegen de wanden hangt en idd op de stok, maar niet dat het de hele tijd stuift.
In een zandbad kan het evt, daar zitten ze maar even in. Maar in de ren de hele dag. Dat is idd niet zonder gevaar.
Bovendien heeft het als bodembedekking weinig tot geen werking.

En verder idd, beter een keer grondig alle hoekjes en kiertjes dan vaak maar niet grondig.
Ik heb het 1 keer grondig gedaan, jaren geleden, en ik vul af en toe wat aan bij de grote kieren en de stok. En een handje in de legnesten als er eentje gaat broeden.

speets
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 dec 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Diatomeeënaarde Jeeh of nee?

Berichtdoor speets » 04 sep 2022 19:33

Ik maak er met water een papje van en smeer dat in het hok.
Dan stuift het niet zo, want je wilt dat spul niet in je eigen longen/ogen en die van je kips krijgen.

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Diatomeeënaarde Jeeh of nee?

Berichtdoor Buitenbeestje » 04 sep 2022 19:40

Smeren met een diatom-papje is prima hoor. Het hoeft echter niet wekelijks herhaald te worden. Zorg er wel voor dat er genoeg poeder in de kieren en spleten ligt. En inderdaad alleen in het nachthok. In de ren is het niet nodig.

ATS86
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2022 13:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Diatomeeënaarde Jeeh of nee?

Berichtdoor ATS86 » 04 sep 2022 22:31

Dankjulliewel ☺️
Dit scheelt weer werk en kan ik met mijn emmer aarde nu denk ik wel een paar jaar vooruit

Elroy
Berichten: 217
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Diatomeeënaarde Jeeh of nee?

Berichtdoor Elroy » 04 sep 2022 23:54

Alles is al gezegd. Inderdaad nat smeren op de naden en kieren. Ik gebruik droog ook wel een theelepeltje en dat gooi ik in het hooi van het legnest. Daar zijn de kippen namelijk ook een prooi als ze daar een paar weken in liggen te broeden.

Maar echt het beste spul wat je kunt kopen tegen bloedluis. Ik heb mijn nieuwe hok gebouwd waarbij ik ieder paneel voordat ik ze op elkaar schroefde, even ingesmeerd met diatomeeënaarde. Ook de zijkanten van de stok. En sindsdien never nooit meer een bloedluis gezien.

Het mooie als je het met een kwastje nat opbrengt is dat het een mooie droge strook blijft zonder dat het gaat stuiven. En de werking blijft gegarandeerd, hoogstens opnieuw opbrengen als je het spul met schoonmaken op gegeven moment weggepoetst hebt.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten