Kippenhok bouwen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
chrissie
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2022 19:14
Land: Nederland
M/V: M

Kippenhok bouwen

Berichtdoor chrissie » 13 sep 2022 13:53

Dag allemaal,

Sinds kort heb ik via mijn familie de mogelijkheid gekregen om een aantal kippen te houden. Eerst was ik wel is sceptisch over het feit dat het veel werk is, en je eigenlijk beter een hond of kat kan halen. Maar nu heb ik toch de stap genomen met 2 legkippen. Elke keer eigen eieren is toch wel een plus punt!

Ik heb laatst ook een boek aangeschaft voor mijn eerste hok en wat extra tips:
Tips/Tricks

Nu was mijn vraag of iemand nog andere tips heeft voor het houden van kippen? Bepaald voer ect.

Hoor het graag! :duimop:

Pearlsofpassion
Berichten: 4394
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippenhok bouwen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 13 sep 2022 14:38

Nou, ik kan zeggen dat het een stuk minder werk is dan een kat, laat staan een hond. Zeker als je hen voldoende ruimte geeft in de ren.
Dat vind ik persoonlijk de belangrijkste. Minstens 10m2 en met wat struikjes ed Erin. Meer is altijd leuk, de hele tuin kan ook.
Korrel en meel kan je onbeperkt aanbieden, met graan moet je opletten. Bij korrel of meel is een handje per dag als extra voldoende.

Verder diatomeeenaarde tegen de bloedluizen, daar kan je hier heel veel info over vinden. Geen gewoon (hol) stro gebruiken.
Als je hen op stok leert slapen kan je daar een plank onder hangen en valt daar de meeste mest op en kan je die gemakkelijk opvegen of eraf scheppen. Hoeft zelfs geen strooisel op. En zo hoeft het strooisel in het hok maar heel zelden vervangen.

En verder hangt het er vanaf wat je wil van je kippen. Of je hen tam wil of niet, wat extra wil verwennen of niet.

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kippenhok bouwen

Berichtdoor Buitenbeestje » 13 sep 2022 15:55

Het is echt niet moeilijk om een aantal kippen te houden. Natuurlijk hebben alle huisdieren verzorging nodig maar dat is met kippen redelijk eenvoudig.
Op het forum zijn veel ideeën en tips te vinden dus lees het maar eens rustig door. Ik heb er zelf ook heel veel aan gehad. Veel plezier met je nieuwe huisdieren en geniet van hun leuke gedrag en de lekkere eitjes! :duimop:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evy Silkie en 25 gasten