gedrag Rhode Island haan,

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
kuifzaagbek
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 mei 2017 08:58
Land: nederland
M/V: M

gedrag Rhode Island haan,

Berichtdoor kuifzaagbek » 05 okt 2022 12:05

goedemiddag,

ik overweeg een toom grote Rhode Island aan te schaffen. Ze komen los te lopen tussen de pony s( en dus de kinderen). Hoe zijn jullie ervaringen met het gedrag van deze hanen ten opzichte van kinderen?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: gedrag Rhode Island haan,

Berichtdoor jantien » 06 okt 2022 16:17

Ik heb een haan van dat ras gehad (werd bij mij gedumpt) en het was een lief beest, naar mensen en andere dieren en ook hanen.
Staat vast nog wel ergens bij mijn oudere foto’s.

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: gedrag Rhode Island haan,

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 okt 2022 20:19

Ik denk dat je bij elk ras geluk en pech kan hebben. Er zit uiteraard wel verschil op de rassen.
Dus het is goed dat je je informeert. Met die specifieke vraag kan ik je niet helpen, ik heb geen ervaring met het ras.

Maar ik zou het uitproberen. En je ziet al redelijk jong (wanneer ze zowiezo nog niet gevaarlijk zijn) of ze de neiging tot aanvallen hebben of heel lief zijn. Als die van jou dat heeft, doe je'm weg en haal een andere. Ik had zelf het geluk dat mijn 2e haan (brahma kriel) een ontzettend lief dier was. De eerste was angstig-agressief, niets mee aan te vangen. En kwam nochtans van een lieve hobbyfokker. Had gewoon pech. En bij de 2e geluk.

Anders 2 jonge aanschaffen en de liefste aanhouden? Ik weet het, beetje sneu voor die die dan weg moet, maar beter 1 een leven geven dan geen van beide. En als je'm niet uitprobeert, wat was het misschien zowiezo ook geen kans geweest.

Aggressieve hanen, al is het maar een beetje, want ik heb ook kleine kinderen, die blijven bij mij niet. Hanen genoeg die geen thuis vinden dus dan kies ik er zonder schuldgevoel de liefste uit. Tis ook om af en toe eens een nestje te kweken dus dat lieve karakter fok ik er zo dan ook nog eens in.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: gedrag Rhode Island haan,

Berichtdoor tuff cookie » 26 okt 2022 07:47

Zelf heb ik ook een Island red haan gehad, zat geen agressie in. Het enige wat ik wel merkte was dat hij geen ander kleurige kippen verdroeg dan Island red. Hij joeg ze weg. Kan zijn dat hij niets anders kende dan zijn eigen soort, niet mee opgegroeid.

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: gedrag Rhode Island haan,

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 okt 2022 11:59

Dat heb ik al vaker geweten bij hanen. Ze hebben een voorkeur voor dezelfde kleur als die ze mee opgegroeid zijn.. De rest vinden ze maar raar.
Inprenting denk ik. Vogels zijn ervoor gekend om serieus vast te houden aan wat ze hun eerste levensweken leren.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten