Advies kloek en kuikens

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Jeanine
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2022 10:46
Land: Nederland
M/V: V

Advies kloek en kuikens

Berichtdoor Jeanine » 25 okt 2022 11:58

Goedemorgen,

Advies gevraagd voor het volgende.
Situatie was 1 haan met 4 hennen scharrelend door de tuin.
1 hen van deze kolonie kreeg 7 weken geleden 13 kuikens.
We hebben haar apart gezet, binnen in de blokhut en sinds 2 weken buiten, kippenhok omheind met ren op stenen vanwege roofdieren (we wonen in het bos)

Moeder gaat de laatste week weer alleen aan de scharrel maar wel savonds naar haar hok met kuikens.
Gistermiddag kwam ze haar oude kolonie tegen en de hennen vliegen haar aan. Kloek op de vlucht, haan vind haar interessant!
2 dagen doet ze nu lelijk richting haar kuikens, rent ze achterna en pikt ze. Ze is ze duidelijk beu.
Gistermiddag haar 1e ei gelegd in haar oude hok.

Gisteravond zag ik haar dilemma, waar ga ik slapen? Ik heb haar oude hok geprobeerd maar werd ze aangevallen door de andere 3 hennen. Haan was al op stok.
Haar eruit gelaten en terug bij haar kuikens. Vanmorgen weer pikken en rennen achter haar kuikens aan, dus nu loopt ze in de tuin, alleen. Haar oude kolonie negeert haar. Zielig.

Wat kan ik vanavond het beste met haar doen? Ze moet naar binnen voor de roofdieren, en.... komt het nog goed met haar oude kolonie?

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Advies kloek en kuikens

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 okt 2022 17:49

Haar bij de oudere hennen laten zou ik doen.. Beetje pikken op stok kan geen kwaad. Anders de haan ertussen plaatsen. Dat gaat tijd nodig hebben maar normaal komt dat uiteindelijk wel goed.
De kuikens moeten nog wat ouder zijn om erbij te kunnen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten