Pestgedrag of pikorde?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Foppedehen
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:23
Land: Nederland
M/V: M

Pestgedrag of pikorde?

Berichtdoor Foppedehen » 23 jan 2023 09:59

Beste forum-collega's,

Wij hebben sinds augustus vorig jaar drie Cochinkriel-hennen. Ze zijn geboren in mei. De hennen hebben in de eerste maanden vrij veel last gehad van Coccidiose en andere darmproblemen, maar zijn inmiddels helemaal hersteld. Eén van de hennen, een grijze, heeft hier het meest en langst last van gehad en bleef ook achter in de groei, maar is inmiddels helemaal bij getrokken.

Ze hebben tot nu toe zusterlijk met elkaar geleefd als toompje, zonder onmin, maar sinds gisteren is er één hen steeds de grijze aan het pesten. Ik weet natuurlijk van het bestaan van de pikorde, maar dit is bijna obsessief. Elke keer als de grijze in de buurt komt wordt ze weggejaagd en gepikt. Dit terwijl ze juist onderdeel was van de toom en ze natuurlijk de neiging heeft om met de twee anderen door de tuin te scharrelen. Wij vinden het erg zielig, hoewel ik weet dat wij dit natuurlijk beoordelen met onze menselijke normen en waarden. ;-)

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Ze mogen dagelijks meerdere uren uit de ren en hebben in de tuin genoeg te doen, dus verveling kan het niet zijn. Voor zover ik kan beoordelen is de gepeste hen niet ziek. Wanneer wordt de pikorde gevormd? Is dat al als kuikens, of gebeurt dit later? Het kan zo zijn dat de grijze kip inmiddels zo is aangesterkt dat ze wellicht een bedreiging gaat vormen voor de pikorde? Het valt me op dat de pestende kip ineens een hele rode kam heeft en ook helemaal opgeblazen rondloopt als een haantje. Zou het iets te maken kunnen hebben met hormonale zaken? Het eerste ei komt er immers aan dit voorjaar..

Ik hoor graag jullie tips en trics? En ik hoor het natuurlijk ook graag als ik even geduld moet hebben en dit probleem zich vanzelf oplost..

Shanna Bartels
Berichten: 1466
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Pestgedrag of pikorde?

Berichtdoor Shanna Bartels » 23 jan 2023 11:56

Hoi foppe

Ik kan alleen maar uit eigen ervaring (van slechts een jaartje) spreken: mijn 2 tomen hadden al gauw een pikorde van jongs af aan. Deze is wel veranderd. Vond ik ook apart. Zelf heb ik het idee dat dit idd te maken heeft met groei (1 werd ineens de grootste en ging dus hoger op de ladder), maar misschien ook met broedsheid, met temperament én met tijd van starten met leggen (die het eerst legt heeft meestal rodere / grotere kam) en komt zo ook hoog op de ladder. Meerdere factoren dus...weet iemand anders of dit kan kloppen; dat de pikorde wijzigen kan?

Of het echt pestgedrag is...geen idee...ik denk dat het wel zal loslopen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Pestgedrag of pikorde?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 jan 2023 13:37

Sinds gisteren is natuurlijk wel erg kort. Als het over een aantal weken nog zo is, kan je kijken of er iets aan te doen is.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Pestgedrag of pikorde?

Berichtdoor tuff cookie » 23 jan 2023 18:47

Mijn ervaring is dat de zwakkere hennen meestal de klos zijn. Alleen zou dat al eerder gebeurt moeten zijn.

Foppedehen
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:23
Land: Nederland
M/V: M

Re: Pestgedrag of pikorde?

Berichtdoor Foppedehen » 23 jan 2023 18:52

Pearlsofpassion schreef:Sinds gisteren is natuurlijk wel erg kort. Als het over een aantal weken nog zo is, kan je kijken of er iets aan te doen is.


Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, maar was benieuwd naar andere ervaringen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Pestgedrag of pikorde?

Berichtdoor jantien » 25 jan 2023 11:40

Eigenlijk heb ik meestal het omgekeerde ervaren, grijze cochins hennen zijn meestal een stuk feller dan andere kleuren cochins :gutgut:
Het zou nu te maken kunnen hebben doordat de aanvalster binnenkort gaat leggen, maar ook door andere dingen en….eigenlijk is dit helemaal normaal gedrag, mits er natuurlijk geen bloed gaat vloeien.
Hoe groot is je ren als ze er niet uitmogen?
Als je het idee krijgt dat ze minder eten binnenkrijgt door het gedrag van die andere, plaats dan meerdere voederbakken.

Foppedehen
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:23
Land: Nederland
M/V: M

Re: Pestgedrag of pikorde?

Berichtdoor Foppedehen » 24 mar 2023 19:45

We zijn inmiddels een tijdje verder en heb ik nader kunnen observeren.

Het blijkt inderdaad dat de grijze hen de boosdoener is, dus de reageerder hierboven had gelijk. Die staat als tweede in de pikorde en heeft met regelmaat de derde in de pikorde te pakken.

Helaas vloeit er dus wel bloed, het is erg zielig om te zien. Vaak een wond rond de kam waar best veel bloed uit komt. Het gebeurt overigens niet voortdurend, maar ineens is er weer een dag dat het helemaal uit de hand loopt en de grijze hen blijft dan ook steeds de zwarte hen opzoeken. Vanavond werd de zwarte kip zelfs het nachthok uit gejaagd toen ze op stok wilde. Gelukkig gebeurde dit niet toen de bruine kip (nummer 1 in de pikorde) later ook binnen was. Het is heel naar gedrag dat ik toch wel betitel als niet normaal. De bruine kip deelt ook wel eens een corrigerende tik uit, maar die is nooit uit op verwondingen. De grijze lijkt echt uit te zijn op dood en verderf.

Onder normale omstandigheden reageert de grijze wel structureel met dreigende geluiden als er gegeten wordt en de zwarte wil ook eten. Ze gedraagt zich dan ook direct onderdanig. Maar dat zal er vast bij horen.

Ik behandel de wonden overigens met berkenteerolie, in de hoop dat als ze daarna weer pikt ze de vieze smaak in de mond krijgt, maar helaas heeft dat nog niet tot resultaten geleid.

Het is heel erg vervelend om te zien, de zwarte kip leidt er ook best onder. Ze is gestresst en bang. :cry: We hebben juist drie kippen genomen omdat dat ons werd geadviseerd (wilde er eigenlijk twee), maar daar hebben we nu wel een beetje spijt van.

De ren waar ze in zitten voldoet net aan de eisen (0,75 per krielkip), maar ze zitten overdag eigenlijk altijd in de tuin. De ellende begint soms wel als ik ze vlak voor de schemering in het hok doe, maar het gebeurt ook wel gewoon in de tuin dat de vlam in de pan slaat. Overigens meestal als de bruine kip een ei aan het leggen is. Ze wacht dus echt haar kans af.

Foppedehen
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:23
Land: Nederland
M/V: M

Re: Pestgedrag of pikorde?

Berichtdoor Foppedehen » 25 mar 2023 12:55

En nog als toevoeging; er is geen sprake van veren pikken, alleen vastgrijpen/pikken rond de kam. Dus antipikspray zal vermoedelijk ook niet helpen..

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Pestgedrag of pikorde?

Berichtdoor tuff cookie » 25 mar 2023 13:22

De ene kip is de andere niet, zal waarschijnlijk aan het temperament liggen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Pestgedrag of pikorde?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 mar 2023 08:57

Ik vind het toch ook heel onaangenaam klinken.
Je zou nog kunnen proberen de ren groter te maken. Je geeft aan dat het daar toch het meeste problemen geeft en het kan zijn dat frustraties daaromtrend ook buiten de ren afgereageerd worden. Bovendien, als dieren vaak in de clinch gaan (om welke reden dan ook) krijgen ze op den duur ook echt een hekel aan elkaar.

Dat het zo niet moet blijven ben ik toch met je eens. 1 van beide herplaatsen is ook een oplossing natuurlijk. Misschien nog de beste.
Het kan ook gewoon van nature niet klikken tussen 2 dieren.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten