Kippen exporteren

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Jerintho
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mar 2023 15:50
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kippen exporteren

Berichtdoor Jerintho » 20 mar 2023 08:45

Dank voor het uitgebreide antwoord.
Voor mij is het uitbroeden van eieren echt nog geen optie. Ik ben zo'n diervriendelijke (schijnheilige) muts, die het niet zou kunnen om de haantjes te slachten.
Weggeven is dan ook geen optie, want dan weet ik dat ze alsnog in de pan verdwijnen :roll:
En ik zeg niet voor niets schijnheilig, want ik weet heel goed dat er voor mijn 20 hennen ook 20 hanen sneuvelen.
Maar hypocriet als ik ben.... Deze hanen heb ik niet gezien en gekend.

Ik vind de verschillende rassen gewoon erg mooi.
Ik heb de dames uitgekozen om hun legprestaties, maar ook om het plaatje.
Wit, zwart, rood en gemarmerd :ilove:

Ik heb geen haan besteld, omdat ik vooralsnog niet wil gaan fokken. Ik heb de dames voor mijn plezier en voor de eieren.
Ik kan er altijd nog een haan bijzetten.
En waarom raszuiver...
Eigenlijk omdat ik het ongeorganiseerde zooitje aan kippen bij mijn vrienden vreselijk vind :gutgut:

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen exporteren

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 mar 2023 19:43

Tja, als je in die hypocrisie blijft hangen, moet je idd volwassen kippen nemen. :-D
Misschien toch in 2 groepen importeren? Om onder de 20 kippen te blijven?

Enne, als je er geen haan bijzet, helpt het wel niet dat je 'nieuw bloed' naar Hongarije brengt. Als ze gewoon in jouw tuin blijven en zich niet voortplanten, brengen ze niets bij aan de populatie. ;)

Je kiest natuurlijk zelf, maar een haan heeft wel meer nut dan enkel om kuikens van te krijgen. Het geeft ook een andere dynamiek in een groep kippen en het is een natuurlijker gegeven voor je kippen.
Het voegt ook zeker iets moois (qua uiterlijk) bij aan je groep en hij beschermt je hennen. Bovendien is het ook weer een leven gered.
Je doet ermee wat je wil he. ;)

Gebruikersavatar
Jerintho
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mar 2023 15:50
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kippen exporteren

Berichtdoor Jerintho » 20 mar 2023 20:00

Hahaha, ja, je snapt hem!
Ik vind mezelf al een muts en probeer niet zo belachelijk hypocriet te doen... :-D
Ik doe mijn best :lachrol:
Ik wil er tzt wel hanen bij zetten. Maar vooralsnog komen de dames met z'n allen in één hok. Dan kan ik er moeilijk 4 verschillende hanen bij zetten.
Ik vind de heren wel erg mooi en die wil ik op mijn gemakje gaan zoeken, zodat de dames een man krijgen waar hun ondersnaveltjes van op de grond zakken ;)
Dan wil ik ook de rassen weer uit elkaar halen en ja... Dan toch wel kuikentjes.
En dan kijk ik weer wel verder :ja:

Maar die ielige zielige Hongaarse kipjes wil ik niet!

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen exporteren

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 mar 2023 20:09

Nee, 4 hanen in 1 groep is geen goed idee. :mrnono: En als je kuikens wil is 1 haan voor 20 hennen ook geen goed idee. Maar zolang je geen kuikens wil, kan dat geen kwaad.

Enfin, ik zeg het maar he.. :-D
Ik ben fan van een haan in een groep, wil nooit meer zonder. Als het kon had ik er 2. Maar dat merk je wel zeker? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jerintho
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mar 2023 15:50
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kippen exporteren

Berichtdoor Jerintho » 20 mar 2023 20:16

Pearlofpassion,
wil je me vertellen waarom je zo'n grote fan bent van een haan tussen de kippen, buiten dat er dan kuikens kunnen komen? :gulzig:
Want misschien is het dan wel wijs om al naar één haan op zoek te gaan :mrgreen:

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Kippen exporteren

Berichtdoor Shanna Bartels » 20 mar 2023 21:33

Waar hun ondersnaveltjes van op de grond gaan hangen!! Heerlijke humor!

Mssch neem ik ook wel een haan id toekomst...moeten mijn buren het wel eerst goedkeuren... :roll:

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen exporteren

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 mar 2023 22:45

Jerintho schreef:Pearlofpassion,
wil je me vertellen waarom je zo'n grote fan bent van een haan tussen de kippen, buiten dat er dan kuikens kunnen komen? :gulzig:
Want misschien is het dan wel wijs om al naar één haan op zoek te gaan :mrgreen:


Omdat hij echt een heel andere groepsfeer geeft.
Hennen zonder haan vormen groepjes, gaan hun eigen weg en kibbelen meer. Een toom met haan loopt meer bij elkaar, in zijn buurt. Er kunnen nog steeds opstootjes zijn, maar de scherpe kantjes gaan er meer af.
Je voelt meteen dat er meer rust komt en dat het eigenlijk een meer natuurlijke groepsdynamiek is.

De haan zelf is ook een heel ander karakter dan de hennen. Ook dat is leuk. Hij is haantje te voorste, maar toch spaart hij (vaak, niet alle hanen doen het) het eten uit z'n bek voor z'n hennen. Hij is bezorgd, beschermd hen, en wil daar dan wel wat voor terug (treden :mrgreen:), als hij in een romantische bui is wordt dat vooraf gegaan door een dansje. Hij maakt de dames het hof. Sommige dames vinden dat maar niets, de meeste vinden hem dan wel indrukwekkend en voelen zich dan veiliger bij hem.
Ik heb net nog 2 nieuwe hennen in m'n groep geplaats, die hij natuurlijk meteen ging opvrijen, en die zochten hem duidelijk op voor steun. Dicht bij hem, bijna letterlijk onder zijn vleugels, konden ze erop vertrouwen dat de andere hennen hen niet zouden aanvallen. Dat was ook zo, zolang ze bij de haan liepen.
Hierdoor ging de introductie heel vlot. Ze werden letterlijk door de haan ingelijfd. Maar het gaat mij vooral over de manier waarop hij dat doet en dat natuurlijk gedrag dat je dan ziet.

Een vertrouwelijke, zorgzame haan is ook goud waard als je je hennen tam of vertrouwelijk wil maken. Als er dan wat lekkers te rapen valt, roept hij de hennen die van ver aan komen hollen en dan vallen ze zonder veel nadenken aan. Ookal vinden ze jou nog eng, als hij je OK vind, komen ze wel.
Ik had ooit een haan die bang van me was, en die steeds alarm sloeg en zelfs de kippen die mij al jaren vertrouwden, van me weghield. Die haan heb ik weg gedaan. Dan is er niets aan.
Maar een goede band met je haan zorgt voor hele leuke kipmomentjes.

Daarnaast is een haan gewoon heel mooi. Hij loopt trotser, heeft een mooier verenkleed.. Ik kan daar soms echt voor smelten.
Ik vind dat kraaien ook echt mooi. Het hoort bij de natuur en ik zou het geluid echt missen moest het er niet meer zijn. Behalve voor 5u 's nachts natuurlijk. :lol:

Zijn belangrijkste taak is natuurlijk de hennen beschermen. Hij waarschuwde bij geluid en er zijn verhalen zat van hanen die zichzelf opofferen om hun hennen te beschermen in een aanval van een roofvogel oid.
En idd, kuikens verwekken. In hoeverre ze er ook vader over spelen is heel wisselend jaar het schijnt. Mijn vorige haan beschermde de kuikens tegen de andere hennen zodra de kloek er genoeg van had, maar dat schijnt uitzonderlijk te zijn. Mijn huidige haan (zijn zoon) heeft nog niet de kans gekregen om vader te worden. Dat staat (als er eentje broeds wil worden) dit jaar op de planning.

Hoe dan ook heb ik wel geluk met mijn vorige haan en deze. Ze zijn gewoon super leuke dieren. 1 van mijn favoriete kippen. En ik zou hem echt niet willen missen. De kipjes zijn zoveel leuker dan vroeger.
Moet wel gezegd dat mijn eerste haan dus niet leuk was. Dat is dan een groter probleem dan als een hen niet leuk doet. Ik ben van mening dat je dan van je hart een steen moet maken en best kan veranderen. Hanen genoeg om uit te kiezen. Dus kies eentje die met geduld, liefde en zorg is grootgebracht, dan krijg je dat terug.

Dus ja, ik ben fan. Van alles eigenlijk.
Maar ik wil het je niet opdringen he, maar ja, het is wel zoiets van: je weet niet wat je mist zonder. :mrgreen: :puh2:

Gebruikersavatar
Jerintho
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mar 2023 15:50
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kippen exporteren

Berichtdoor Jerintho » 21 mar 2023 11:07

Oh, dank je wel voor de uitgebreide uitleg! :ilove:

Je hebt me overtuigd. :gulzig:
Ik ga op mijn gemakje op zoek naar een mooie heer van één van de vier rassen.

:duimop:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen exporteren

Berichtdoor tuff cookie » 21 mar 2023 15:28

Heel mooi verteld Pearl :-D

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen exporteren

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 mar 2023 22:42

Jerintho schreef:Oh, dank je wel voor de uitgebreide uitleg! :ilove:

Je hebt me overtuigd. :gulzig:
Ik ga op mijn gemakje op zoek naar een mooie heer van één van de vier rassen.

:duimop:


Fijn :-D

Zoek idd naar een goed opgevoedde tamme haan. Soms vind je ze zelfs handtam. Als je maar wat rondkijkt of vraagt. Hanen zijn er overal over.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 21 gasten