Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor Kip La La » 23 mar 2023 17:06

Ja zullen we ophouden met elkaar te praten over wie er meer ervaring en gelijk heeft etc etc?
Dit komt voor niemand leuk over, ook niet voor de topicstarter.
Die kan dan straks ook haar zelf meegemaakte ervaring delen hier als het nodig is voor iemand anders.
Blijkbaar zijn er verschillende ervaringen en gaat het soms goed en loopt het soms fout.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor tuff cookie » 23 mar 2023 17:12

Pearl, ik wil helemaal niet zeggen dat ik het weet, alleen wat in mijn ogen mogelijk zou zijn. Er kan van alles gebeuren want iedere kip heeft een ander karakter. Buiten 't karakter spelen er natuurlijk wel omstandigheden mee zoals territorium en voernijd enzo.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor tuff cookie » 23 mar 2023 17:13

Sorry, Kip lala, zie net je mail pas.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor Kip La La » 23 mar 2023 17:15

:duimop:

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 mar 2023 17:23

jantien schreef:
Pearlsofpassion schreef:

Met inprenting bedoel ik trouwens dat dieren hun allereerste ervaringen opslaan en daar hun verdere leven op verder bouwen.
Gekend voorbeeld is dat ganzen de eerste die ze zien als hun moeder zien. Dat gaat nooit meer weg. Dat is geweten, wetenschappelijk vastgesteld, dat is geen mening of overtuiging.


Waar heb je deze bewering gelezen?
Ik heb een muskuseend gehad die ganzeneieren had uitgebroed.
Dus 1e wat ganzenkuiken zag was de muskuseend en 1e paar weken ook bijgezeten.
Mijn ganzen hadden natuurlijk ook in de gaten dat er kleine ganzen waren (geluidjes en zien) maar muskuseend en ganzen zaten apart. Toen ze vrij mochten weken de volwassen ganzen niet van de zijde van de kuikens en moedereend ook niet. Dit ging een tijdje zo door tot kuikens toch met de volwassen ganzen gingen lopen en niet meer met muskuseend.
Dus wetenschappelijk vastgelegd :denk: …het klopt niet…


Tijdens mijn universitaire studies. Vak Ethologie (gedragsbiologie).
Ik ga het verder niet blijven uitrekken.
Het is een heel gekend fenomeen, al decennia lang.
Ik wilde gewoon uitleggen wat ik met inprenting bedoelde. Als dat niet bestaat hebben de gedragsbiologen het bij het verkeerde eind....

Maar dat het ganzenkuiken eens wat ouder met de andere ganzen optrekt, spreekt dat toch niet tegen?
Laatst gewijzigd door Pearlsofpassion op 23 mar 2023 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 mar 2023 17:24

tuff cookie schreef:Pearl, ik wil helemaal niet zeggen dat ik het weet, alleen wat in mijn ogen mogelijk zou zijn. Er kan van alles gebeuren want iedere kip heeft een ander karakter. Buiten 't karakter spelen er natuurlijk wel omstandigheden mee zoals territorium en voernijd enzo.


Ja, dat zeg ik ook.
Er kan van alles gebeuren.

Ik hoop ook nog te horen hoe het met Mabdarijn loopt. Want ik heb echt niet het idee dat ik dat zeker weet hoor.
Ik hoop dat het zo vlot loopt als die eerder ervaring, Peer. Dat klinkt heerlijk. :duimop:
En het bewijst idd dat het kan. :-D

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor Kip La La » 23 mar 2023 17:52

Laat het ons vooral weten Peeren Mandarijn!

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor Buitenbeestje » 23 mar 2023 19:09

Ik volg dit topic ook met bovenmatige interesse. Zelf denk ik dat het instinct om weer gewoon ‘kip’ te zijn bij Mandarijn wel terug komt. Ze zal zichzelf waarschijnlijk herkennen in de nieuwe hennetjes en al snel meedoen met alledaagse ‘kipse’ dingen. Dat hoop ik althans… :gulzig:

Het is sowieso de moeite waard om te proberen: een kip alleen vind ik maar zielig. Fijn dat ze een nieuwe kans krijgt op een kip waardig bestaan! :ilove:

peeren mandarijn
Berichten: 384
Lid geworden op: 16 sep 2020 15:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor peeren mandarijn » 23 mar 2023 19:26

Kip La La schreef:Laat het ons vooral weten Peeren Mandarijn!


Ja wie weet komen jullie nooit meer van me af :crazyeyes: ;) en piep je wel anders :lol:

Nee even serieus, uiteraard hou ik jullie op de hoogte, ik ben erg dankbaar voor het meedenken
Ik heb jouw verhalen over je solo kipjes aandachtig gelezen :-)


Buitenbeentje, in mijn ogen is ze nooit alleen geweest. In haar kuikentijd was ze als ze wakker was steeds bij me. Als ik weg moest nam ik haar in een zakje van stof wat aan mijn nek hing mee
Daar sliep ze in en het hield haar warm
Bij het afrekenen bij de caissière in de supermarkt zei ik dan dat het mijn mobiel was die zo piepte
Alleen is ze vaak buiten wel alleen en dat vind ik ook zielig, ze verdient beter

Ik hoop heel erg dat het gaat zoals jullie zeggen. Dat haar instinct boven komt drijven :gutgut:
Ik vermoed van wel want het zandbadderen heeft ze zich zelf aangeleerd
( trots trots)

Jantien bedankt! Nu weet ik ongeveer wat ik kan verwachten en inschatten of het goed gaat of juist niet :-)
Zo te lezen weet Mandarijn zich al vaak als een echte kip te gedragen want mij pikt ze ook als ze denkt dat ik eten in mijn hand heb. Dat is de reden dat ze een straatverbod heeft op de bank, daar mag ze niet langer komen want zij neemt de hele bank over

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor jantien » 23 mar 2023 20:14

Graag gedaan peeren mandarijn en succes :duimop:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten