Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor jantien » 22 mar 2023 11:45

Pearlsofpassion schreef:Tja, ik wil nog eens voorop stellen dat je naar mijn mening beter eerst op safe speelt en er een haantje bij zet. Die Chabo vind ik geen slechte suggestie.
Hennen kan dan later altijd nog, meteen percé die eitjes willen vind ik onnodig risico nemen en je eigen belangen weer voor die van mandarijn plaatsen. Dat is mijn mening, sorry.

Maar als je een rustig ras zoekt dat toch eieren legt kan je naar de Australorp of new Hampshire kijken. Sussex idd ook.
Of gewoon, terug een Amrock. Kippen trekken vaak naar hun eigen ras...
De rustigste rassen zijn idd de brahma en Orpington, Cochin evt, die leggen ook wel hoor, maar minder enthousiast dan legrassen (ze houden het wel wat langer vol). De 2 eerste kan je ook in kriel nemen, cochin kriel zou ik afraden. Die zijn nog steeds vrij rustig maar duidelijk minder dan de brahma kriel en staan erom gekend al eens moeilijk te zijn in introducties.
Maar grote en kleine cochins hebben niet zoveel met elkaar te zien, de grote is enkel naar het beeld van de kleine gefokt.

Het probleem is dat je nu rustige kippen wil voor een grotere kans dat de introductie slaagt. Maar op lange termijn is Mandarijn veel levendiger dan een Brahma dus minder kans dat ze er echt aansluiting bij vind. Ik zie dat bij mijn Australorp ook. Het heeft 2 jaar geduurd voor ze haar draai wat vond tussen die rustigere kipjes. Ze waren met 2, maar 1 van beide overleed heel snel. Dus dat was zeker niet ideaal. Punt is, je wilt wel dat ze die aansluiting vind, om kip te leren zijn, anders heeft al die moeite ook minder zin voor haar, als ze toch nog alleen loopt later en de 2 andere kippen samen optrekken.


Ik ben niet met je eens POP, mijn ervaringen zijn door de jaren heen echt heel anders.
Waarom iemand met een haan opzadelen als dat niet de bedoeling is, daarbij een chabo haan erbij zetten die de boel moet gaan trekken wordt niks :gutgut:
Amrock gaat prima met brahma en eigenlijk met heel veel grote kippen en ook krielen.
Ook Amrock is een makkelijk dier (natuurlijk altijd uitzonderingen ;) ).
Legkippen zou ik er ook niet bijzetten, dat zijn echt pittige dieren maar wel heel erg leuk!
Maar krijgen zoals al gemeld altijd problemen met het legapparaat..

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor Buitenbeestje » 22 mar 2023 12:00

Ik zou er ook 2 hennetjes bij zetten (waarom niet gewoon Amrock?) maar zeker ook een haantje als dat mogelijk is.

Een haantje brengt rust en hij corrigeert het geruzie tussen de hennetjes. Ik ben het met PoP eens dat de dynamiek onderling ten positieve veranderd. En inderdaad is het gedrag van zo’n haantje ook erg leuk om naar te kijken. Het voegt zeker iets toe.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor jantien » 22 mar 2023 12:14

Helaas zijn niet alle hanen even goed in het ‘begeleiden’ van de dames.
Dus tref je zo’n haan en dat zijn er meer dan je denkt, dan zit je alsnog met dames die elkaar in de haren vliegen :mrgreen:
Maar ik ben ook gek op hanen hoor en vind het ook een aanwinst om te zien met de hennen. :ilove:
Maar om er nu een aan te schaffen om alle onrust weg te halen…..ik hoop dat je de goede treft :gulzig:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor Kip La La » 22 mar 2023 12:21

@peeren mandarijn: vanaf welke leeftijd is de kip bij je in huis gekomen?
Dat scheelt misschien in hoe snel die zich aan andere kippen/hennen kan aanpassen.
Ik blijf bij mijn advies haar te koppelen aan een klein haantje.
Ik heb hier ook een Seramahaan bij mijn grote witte kip gezet.
Aan het begin had hij moeite met haar omdat ze absoluut niet luisterde en letterlijk over alles & iedereen heen denderde om haar doel te bereiken en hij was nog wel wat jong.
Nu corrigeert hij haar als ze te brutaal doet.

peeren mandarijn
Berichten: 384
Lid geworden op: 16 sep 2020 15:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor peeren mandarijn » 22 mar 2023 12:39

Kip La La schreef:@peeren mandarijn: vanaf welke leeftijd is de kip bij je in huis gekomen?
.

Vanaf 2 daagjes oud :|

Wij gaan geen haan nemen, het spijt me verschrikkelijk maar buren van ons 100 'm verderop hebben net hun haan weg moeten doen op last van de wijkagent

Dus gaan we waarschijnlijk er 2 amrock hennen bij plaatsen, van dezelfde man als waar Mandarijn vandaan komt. Mocht dat niet werken om wat voor reden dan ook dan kan ik deze dames altijd weer terug brengen bij hem

Maar eerst moet er nog iets aan de schutting gedaan worden en een nieuwe ren gemaakt worden

Dat is ook prima want zo kan ik me goed voorbereiden, inlezen ed

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor Kip La La » 22 mar 2023 12:47

Fijn dat je een beslissing hebt kunnen nemen.
En fijn dat je ze terug kunt brengen als het niet klikt. :duimop:

peeren mandarijn
Berichten: 384
Lid geworden op: 16 sep 2020 15:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor peeren mandarijn » 22 mar 2023 13:33

Bedankt Kip lala
Maar het is al weer verandert
Het blijken amrock hennen uit de broedmachine te zijn

Dus nu verder zoeken

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor tuff cookie » 22 mar 2023 14:40

Mogen ze niet uit de broedmachine komen ?

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor Buitenbeestje » 22 mar 2023 14:56

peeren mandarijn schreef:Bedankt Kip lala
Maar het is al weer verandert
Het blijken amrock hennen uit de broedmachine te zijn

Dus nu verder zoeken

Wat is daar dan mis mee? Van mijn kippen komen er ook 2 uit de broedmachine. Zijn gewone kippen met normaal gedrag.

peeren mandarijn
Berichten: 384
Lid geworden op: 16 sep 2020 15:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor peeren mandarijn » 22 mar 2023 15:08

Ik zit met mijn geweten in de knoop
Ik vind het zielig dat deze kuikens hun moeder niet leren kennen
Tegelijker tijd vind ik dit hypocriet van mezelf, ik heb Mandarijn bij haar familie weggekaapt toen ze nog maar 2 daagjes oud was
Ik ben er nog niet over uit


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten