kipje plots dood, moet ze vervangen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
ATS86
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2022 13:55
Land: Nederland
M/V: V

kipje plots dood, moet ze vervangen?

Berichtdoor ATS86 » 26 mar 2023 21:55

Dag allen

wij hebben sinds afgelopen nazomer 4 hele lieve Wyandotte kriel hennen. Sinds 1 week oud waren ze bij ons, in de kamer opgegroeid en toen naar buiten in een tof hok met ren waar elke ochtend de deur van open gaat zodat ze lekker door de tuin kunnen scharrelen. Als ik een kip was zou ik bij ons willen wonen :-)

Helaas hebben we vanmiddag van 1 hen plots afscheid moeten nemen. Plofje lag daar zomaar op het gras, terwijl ze niet lang daarvoor nog fris en fruitig met haar zusjes aan het scharrelen was. We zagen het werkelijk niet aankomen. Geen raar gedrag, rare ontlasting, geen gegaap, geen raar eetgedrag, geen gesnotter, geen wond oid van een roofdier. Hebben nog een dierenarts naar Plofje laten kijken, maar die kon de oorzaak ook niet vinden. Alleen voelde ze aan het borstbeen een klein zakje vocht wat er normaliter niet hoort te zeggen. dit was niet opvallend groot, beetje pingpongbal formaat. Het was ook niet duidelijk of dit voor of na het overlijden is ontstaan (kan zijn dat ze er al 2 uurtjes lag, we kijken niet constant naar buiten)

We hopen dat de andere drie kipjes gezond blijven, we houden ze goed in de gaten en als ze ook maar beginnen te wankelen ouzo zoeken we de dierenarts uiteraard op.

Ondertussen zijn we wel benieuwd wat wijsheid is: met hoeveel kipjes in een groep zijn de dames het meest blij? Ze zitten nu met 3 krieltjes in een hok wat eigenlijk groot genoeg is voor 6 mega hoenders, dus voor huisvesting vragen we dit niet; ze moeten wel de ruimte hebben; maar we zijn dus vooral benieuwd hoe groot of klein een groepje kipjes kan zijn.

Zouden we al op zoek moeten naar een nieuw vriendinnetje? of pas als er (Hopelijk pas over een hele lange tijd) nog eentje overlijdt?
De kipjes komen van begin juni, zijn dus nog geen jaar oud.

Alvast bedankt

Elroy
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: kipje plots dood, moet ze vervangen?

Berichtdoor Elroy » 27 mar 2023 00:12

Allereerst erg sneu dat er eentje al zo jong is overleden. Iets moet er niet goed gezeten hebben in het lijfje. Misschien een hartaanval of een ander orgaanprobleem. Naar ook dat het zo onverwacht is. Maar zo te lezen had ze gelukkig geen zware lijdensweg want dan wordt er weinig meer gescharreld en zie je dat echt wel aan de hen.

Vervangen lijkt me niet direct nodig. Wij hebben zelf 3 dames en die hebben samen de grootste lol. En eentje toevoegen kan weer gedoe opleveren. Dan liever 2 toevoegen dat die in het begin elkaar nog hebben. Maar als deze 3 goed in balans zijn kun je het prima zo laten. Persoonlijk vind ik 3 wel het minimum. Maar daar zijn geen regels voor. Ruimte is het belangrijkst, dan kun je je toompje altijd nog uitbreiden.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kipje plots dood, moet ze vervangen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 mar 2023 09:18

Het ligt idd aan je eigen voorkeur.
Je kan er bijvoegen, maar dan minimum 2 per keer.
Zo ook in groepjes, een kip alleen kan niet, verder kan alles.
Je kan ook gewoon afwachten. Bijvoegen kan altijd nog als je het gevoel hebt dat dat leuker zou zijn, of je zelf zin hebt in extra kippen.

(Als je graag een beetje continu eitjes houdt, spreid je best in leeftijden omdat jonge kippen meer en langer seizoen leggen dan oudere, en kan je dus beter volgend jaar of binnen 2 jaar een aantal jonge hennen bij plaatsen. Maar ook dat is persoonlijk.)

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: kipje plots dood, moet ze vervangen?

Berichtdoor Buitenbeestje » 27 mar 2023 09:38

Wat jammer van je kipje, maar het kan weleens voorkomen dat er ongezien iets mis is.

Zelf probeer ik ook zoveel mogelijk de leeftijd van de hennetjes te spreiden vanwege de eitjes. Ik zou het voorlopig houden op 3 hennetjes, dat kan prima. Het beste is inderdaad om dan wat later 2 hennetjes tegelijk toe te voegen.
Een hen alleen erbij kan ook, maar is veel lastiger. Heb zelf wel een aantal keer een gevonden/gedumpte hen toegevoegd, maar je hebt dan veel geduld, ruimte en een extra kippenhok(je) nodig.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kipje plots dood, moet ze vervangen?

Berichtdoor tuff cookie » 27 mar 2023 10:38

Kippen zijn echte groepsdieren, met 3 kipjes heb je al een groepje, met 2 net niet alhoewel dat ook prima kan. Ik heb het gevoel dat kippen zich meer thuis voelen in een groter groepje maar dan moeten ze wel goed met elkaar kunnen opschieten.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: kipje plots dood, moet ze vervangen?

Berichtdoor jantien » 27 mar 2023 11:07

Altijd naar als zo’n kipje ineens overlijdt :puppydogeyes:
Maar je schreef dat DA een zakje gevuld met vocht vond onder bij het borstbeen. Wordt hiermee niet de krop bedoeld?
Want als het de krop is en het is gevuld met vocht dan is dat al niet goed…


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten