kippen huisvesten in 2 hokken?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
nikkeia
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mei 2023 08:49
Land: Belgie
M/V: V

kippen huisvesten in 2 hokken?

Berichtdoor nikkeia » 01 jun 2023 15:29

We hebben momenteel 4 kippen. We zouden er graag een 6-tal bij willen. Daarvoor is het huidige hok te klein. We zijn wel erg blij met het hok, dus zouden er het liefst gewoon een tweede bij willen zetten.
Zullen de kippen zelf uit kunnen zoeken in welk hok ze gaan, of is dat vragen om problemen?
's Middags zouden ze allemaal los lopen op een erg groot terrein (+/-2ha). 's avonds gaan ze binnen in een ren waarin we beide hokken zouden plaatsen.

Bijkomende vraag: is handig om daar een haan bij te nemen? Buitengebied, dus geen issues met buren. Voor de rust onder de kippen leek het me misschien fijn, maar zou de haan dan alle kippen in een hok samen willen?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen huisvesten in 2 hokken?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 jun 2023 15:40

Ik denk dat de kans groot is dat ze zich zowiezo allemaal in 1 hok gaan proberen proppen. Maar ik zou ze wel beide laten staan, dus eentje bij plaatsen.

Ik vind een haan zowiezo een meerwaarde. En op zo'n terrein helemaal natuurlijk.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: kippen huisvesten in 2 hokken?

Berichtdoor jantien » 01 jun 2023 17:52

Gewoon een nieuw hok erbij zetten in de ren en dan zullen ze zelf een hok kiezen.
Hoogstwaarschijnlijk blijven je huidige kippen in het oude hok en zullen de nieuwe kippen het nieuwe lege hok gaan betrekken. Door de tijd heen zul je waarschijnlijk zien dat sommigen voor het andere hok gaan kiezen.
Ik heb nu nog 5 grote hokken staan in een vosproof ren van 100m2. Nog maar 5 kippen en die hebben uiteindelijk een ander hok uitgekozen om te gaan slapen, leggen doen ze in een ander hok.
Als je een haan kunt houden zou ik het zeker doen, niet perse voor de veiligheid want een vos of zometeen een wolf houdt een haan echt niet tegen.
Maar de interactie tussen een haan en hennen is en blijft wel erg leuk om te zien :duimop:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten