Het forum heeft een flinke update gehad en is overgezet naar een snellere server.
We hebben ons best gedaan om alles soepel te laten verlopen maar als je toch nog puntjes tegenkomt laat het ons weten.

Verenpikken? Rangorde? Wat doen mijn cochins?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Anoukk
2
Land: Nederland
M/V: V

Verenpikken? Rangorde? Wat doen mijn cochins?

Bericht door Anoukk »

Tussen mijn 4 hennen en 1 haan (allemaal ongeveer 1.5 jaar oud) lijkt er wat onenigheid te zijn sinds enkele weken. 1 hen (grijs) kreeg een steeds kaler rugje. Eerst dacht ik rui, maar we hoorden bij het 'op stok gaan' gekibbel (ze slapen bij ons op een plank, allemaal naast elkaar, dat hebben ze zelf zo gekozen), en toen bleek dat het echt wel dan gebeurt en niet gewoon de rui is.
De grijze krijgt het meest op haar kop: Wordt door 1 hen (blond) maar ook de haan flink gepikt, ze maakt zich ook helemaal klein en piept heel sneu, erg zielig om te zien. Ze pikken haar op haar rug en op haar kop. Terwijl ze duidelijk probeert de rest niet in de weg te zitten. 1 andere hen (zwart) krijgt er sinds kort ook van langs. De grijze en de zwarte zijn vanaf het begin af aan al een beetje een team ten opzichte, en de 2 andere hennen zijn ook samen een team. Zodra iedereen eenmaal een vaste plek heeft liggen ze lekker tegen elkaar aan.

Overdag gaat alles in goede harmonie, ze scharrelen over 4000m2, zijn altijd samen, en nooit ruzie. Bij het eten zie je wel duidelijke rangorde (die grijze doet dan ook wat bangig uit angst voor de blonde).
Dat de blonde het niet op de grijze had wist ik, maar dat de haan ook meedoet verbaast me echt. En die grijze wordt steeds onzekerder, heel verdrietig vind ik dat.

Wat is dit voor gedrag? Wat moet ik ermee? Ik heb hertshoornspray besteld, zou dat moeten gaan helpen?
Pearlsofpassion
5
Land: Belgie

Re: Verenpikken? Rangorde? Wat doen mijn cochins?

Bericht door Pearlsofpassion »

Hier gebeurt het ook op stok.. ik ga wat meer ruimte op verschillende plaatsen geven in de hoop dat dat helpt.
Verder weet ik niet of je er veel aan kan doen. Het is wel geweten dat op stok gaan een kibbelmoment kan zijn bij kippen.

Dat de pikorde tijdens het eten duidelijk wordt en sommige kippen andere uit de weg gaan is wel heel normaal. Als ze dat niet doen, krijgen ze op de kop. Heel normaal kippengedrag.
Anoukk
2

Bericht door Anoukk »

Ja klopt, dat tijdens het eten vind ik ook niet erg. Ik voegde dat meer toe omdat ik ook weet dat ze onderaan de pikorde staat. Dus het lijkt zeker met pikorde samen te hangen maar ik hoop dat hier toch wel iets aan te doen is ofzo? Of dat het vanzelf weer tot rust komt (hoewel het wel al weken duurt en een 2e er dus ook van langs krijgt).

Ons kippenhok is zeer groot (het is een een tuinhuisje), en ze hebben daar ook meerdere plekjes om te zitten (zowel laag als hoog), maar zoeken blijkbaar toch elkaar op.
Pearlsofpassion
5

Ik weet het ook niet.
Her is bij mij altijd al zo geweest dat er wel iets gepikt wordt. Zeker sinds de australorp erbij zit. Maar slechts een paar kippen hebben er ook echt kale plekken van.
Isabel
15

Bericht door Isabel »

Kan je foto's plaatsen van de stokken? Hoe je ze hebt geplaatst?

Bij mij zitten de 7 dames in de schuur, ook redelijk groot.
Dat kibbelen doen ze ook nog iedere avond, maar niet veel.
Heb de stokken niet ver van elkaar geplaatst, maar wel op verschillende hoogtes. Misschien dat dat bij jou ook werkt: zitten ze bij elkaar, maar ook weer niet te dicht. :-)
Anoukk
2

Bericht door Anoukk »

Hoi Isabel, ja hier zijn wat foto's:

De gele pijl is waar ze nu zitten, de groene pijl is waar ze tot een paar weken geleden zaten. De verplaatsing is gepaard gegaan met het verenpikken (niet helemaal duidelijk wat er nou eerst kwam, wie de leiding nam bij het verplaatsen, etc., maar ze zijn in elk geval met zn allen verplaatst). Tijdens het verplaatsen was de grijze (gepeste) kip heel hardnekkig broeds, dus sliep zij in de 'gevangenis' op de grond (inmiddels opgeruimd dus niet afgebeeld). Maar het verenpikken was daarvoor al begonnen - ze had al een hele kale rug toen ze broeds werd.

Afbeelding

De andere hoek:
Afbeelding

En nog weer even naar rechts:
Afbeelding

Zoals je ziet hebben ze dus meerdere opties, en meerdere niveaus. Alle mandjes enzo zijn trouwens voor eitjes, ze hebben allemaal zo hun voorkeur waar ze leggen. En eentje legt momenteel ergens op het terrein en die eitjes kunnen we maar niet vinden, maar goed, dat is van later zorg haha! Maar ze slapen dus allemaal op die planken, en niet in de mandjes (ook niet in de mandjes op de planken).
tuff cookie
15
Land: nederland

Bericht door tuff cookie »

Ik weet wel dat broedse kippen ander gedrag hebben en daardoor gepikt worden door de niet broedse hennen.
Pearlsofpassion
5

En als je nu ook een trapje voorziet aan de andere zijde ? Naast je deurtje.
Misschien maakt dat nog verschil?
Anoukk
2

Bericht door Anoukk »

Geen idee waardoor, maar iedereen is weer happy! Het pesten is na 2 maanden opeens opgehouden, samen met het broeds-af worden van die grijze (gepeste). Dus misschien had het afgezonderd zitten even een goede break gegeven? En 1 van de pesters (niet de hoofd-pester maar een mee-pester) werd gelijk daarop broeds, dus ook dat gaf weer even een nieuwe dynamiek.

Of misschien komt het toch door de hersthoornspray die we 1x op de grijze hadden gesprayd.

Geen oorzaak gevonden, maar ben vooral blij dat ze weer in harmonie samenleven :)
tuff cookie
15
Land: nederland

Bericht door tuff cookie »

:duimop: :-D
Plaats reactie