PFAS

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11794
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: PFAS

Berichtdoor jantien » 22 apr 2024 15:50

Coletteke schreef:Hier ook uitslag binnen:
Pfos 2080%
PFOA 367%
PFNA 37%
Som van alle 4 1306%

Bio voer van Welkoop, scharrelen hele jaar vrij door de tuin. Drinken kraan- en vijverwater (vijver wordt bijgevuld vanuit regenton / dak)
Getest door normec

Elders in mijn woonplaats Culemborg wel iemand met schone eitjes dus ik had goede hoop... Maar helaas :?

Moet nog even schakelen wat dit nu voor onze eierconsumptue betekent. Het is echt 20x meer pfos, dat is wat anders dan 3x de toegestane waarde, dit is echt shocking veel....

Groet colette


Gebruikt je buur ook hetzelfde voer wat jij weet?

Gebruikersavatar
baklap
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2022 11:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: PFAS

Berichtdoor baklap » 22 apr 2024 16:26

Zit PFAS niet in het kippenvoer?
Dan zou de locatie niet zoveel meer uitmaken, alleen het voer.

Coletteke
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 aug 2014 18:12
Land: Gelderland
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Coletteke » 24 apr 2024 23:11

jantien schreef:
Gebruikt je buur ook hetzelfde voer wat jij weet?


t is iemand die ik niet ken aan andere kant van Culemborg. We hebben n actieve facebookgroep hier :)

Maar er was daar iemand met schone eitjes en hetzelfde voer als wij hebben. Dus het zal niet aan t voer liggen...

We denken er nu over om deze kipjes maar gewoon lekker te laten scharrelen want daar genieten we zo van. En dan n nieuw koppeltje kippen in een nieuw te bouwen ren, eerst grond afgraven en dan bio aarde storten ofzo??? En terwijl ik dit typ denk ik: hoe weet je of dat dan wèl schoon is...

En wat doen we nu met deze eitjes.... Weggooien? Voelt bijna als chemisch afval :roll:

Ben er nog steeds een beetje verdrietig over.
En alle mussen, merels, hommels, kikkers die in onze tuin wonen krijgen ook al die zooi binnen....

colette

Pearlsofpassion
Berichten: 4412
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 apr 2024 13:12

Ja kijk, daarom test ik niet.
Want volgende week koop je een bakje aarbeien waar misschien nog 10x zoveel op zit, maar je weet het gewoon niet..
Je krijgt het overal binnen. Tis gewoon hot momenteel, en.wordt er hier weer aandacht aan gegeven en de rest even vergeten. Binnen een paar jaar is het weer wat anders, maar je kan nog zo je best doen, dit soort stoffen vermijden lukt toch niet..
Maar ik begrijp heel goed als je eitjes je niet meer smaken.

Begrijp me niet verkeerd he, ik vind het vreselijk dat onze aarde zo vervuild wordt en ik hoop dat het tij in de landbouw snel mag keren. Want elke sproeibeurt is er 1 te veel.
Maar daar gebeurt het nog gewoon standaard... En zolang dat nog zo is, ga ik me echt geen zorgen maken over zelf geproduceerd voedsel. Daar zijn ook andere voordelen aan verbonden.

abyz12345
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2024 16:03
Land: Nederland
M/V: M

Re: PFAS

Berichtdoor abyz12345 » 25 apr 2024 18:51

Ik heb een website online gezet (https://pfasinkaart.nl/) waar particulieren die testen hun uitslag kunnen delen, in de hoop dat dat meer transparantie brengt en inzicht waar wel/niet boven de norm is.

Coletteke
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 aug 2014 18:12
Land: Gelderland
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Coletteke » 28 apr 2024 11:30

Wij hebben een paar keer ons hok bloedluis vrij gemaakt met dasty van de Wibra.

Ik vraag me af of daar pfos in heeft gezeten...?
Zijn er hier anderen met hoge waardes de Dasty hebben gebruikt..?

Was een tip van hier.... :?

Groet Colette

Ps rectificatie: itt tot wat ik hierboven beweer: degene die hier in t dorp ook biovoer van Welkoop gebruikt had wèl ook hogere waarden pfas. Maar niet zo extreem als wij... Zij mag 2,6 eitjes per week consumeren volgens het lab.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5616
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor tuff cookie » 28 apr 2024 20:16

Misschien is het beter om het voer te laten testen in plaats van de eieren.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten