Gestopt met leggen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor tuff cookie » 22 feb 2024 11:17

Oh ja, legkorrels vinden ze inderdaad minder lekker, hier ook.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 feb 2024 14:28

Hier namen de kraaien de eieren mee. Ik vond niets terug.
Kauwen niet, die hun snavel is niet groot genoeg. Maar kraaien kunnen ze wel in hun snavel houden.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor moriarty » 04 mar 2024 11:54

Het blijft heel raar. We zijn 2 weken verder en nog steeds geen eitjes. De hele ren doorgeakkerd op zoek naar verstopplekken, niets gevonden, in het hok vinden we ook geen 'bewijzen' van opgegeten eieren en de kippen zijn lekker aan het scharrelen en staan ouderwets te bedelen als ik aan komen lopen met voer.

De oudste is bijna 7 jaar, de jongste zijn nu 2 of 3 jaar. Zal ze binnenkort toch weer eens op de hand nemen om te kijken of we ze niet te veel gevoerd hebben. In december en januari hebben ze (omdat 1 hen toen veel was afgevallen) wel iets meer dierlijke eiwitten en opfokvoer gekregen, dus misschien dat gezorgd heeft voor extra gewicht. Maar het eitjes leggen is tot 3-4 weken daarna gewoon doorgegaan en toen zijn er geen aanvullingen meer geweest.

Het blijft een raadsel, maar het zijn 6 hennen en geen eitje meer in de afgelopen 3-3,5 weken.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23017
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor Kip La La » 04 mar 2024 12:30

Als je de legkorrels maalt en van het meel een papje maakt met water heb je kans dat ze er beter van eten.
Dit gecombineerd met ze niet tegelijk ook graan aanbieden maar dat later doen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 mar 2024 12:47

Ik heb het ook ooit gehad.
Toen heb ik tot begin april moeten wachten op het eerste ei.

Als het nog maar 3 weken is, hebben ze wel de winter doorgelegd dan?

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor moriarty » 04 mar 2024 12:54

Pearlsofpassion schreef:Ik heb het ook ooit gehad.
Toen heb ik tot begin april moeten wachten op het eerste ei.

Als het nog maar 3 weken is, hebben ze wel de winter doorgelegd dan?

Ze zijn in oktober, november met de rui begonnen. Na de rui zijn hebben we iedere 2-3 dagen een eitje gevonden en 3 weken terug is dat ineens ook gestopt. We maken ons ook niet echt zorgen, maar het is wel afwijkend, dus vandaar dat we er wel op letten.

Kip La La schreef:Als je de legkorrels maalt en van het meel een papje maakt met water heb je kans dat ze er beter van eten.
Dit gecombineerd met ze niet tegelijk ook graan aanbieden maar dat later doen.

We hebben nu een mix, maar denk dat ik er nog een zakje met alleen korrels bij doe zodat de hoeveelheid graan gewoon minder wordt. Zal wel protest op leveren, maar er is ook voldoende groen in de ren om lekker in te scharrelen voor aanvullend voer.

frankip
Berichten: 2968
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor frankip » 04 mar 2024 14:38

Hier heeft mn brahma hen voor het eerst een ei gelegd. Voel me net een trotse vader .

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor moriarty » 04 mar 2024 15:55

frankip schreef:Hier heeft mn brahma hen voor het eerst een ei gelegd. Voel me net een trotse vader .

:ilove:

Dat is zo'n fijn gevoel. Toch een "dankjewel voor onderdak en zorg" :gutgut:
Geniet ervan!

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor moriarty » 13 mar 2024 16:02

Update: Ze zijn er weer ;)

4 dagen geleden hoorde ik ineens een kip het "ik heb een ei gelegd" geluid maken. Was al eerder voorgekomen zonder dat er iets was, maar deze keer lag er inderdaad een eitje van de kakelende kraaikop. 2 dagen later kwam ik ze voeren en was er een uilenbaard niet bij, en een voorzichtige blik in het hok leerde mij dat die in een legnest lag. En een uurtje later vonden we daar een dubbel dooier ei (wat een knots van een ei zeg) en vanmorgen lag er ook weer een eitje. Dus langzaam maar zeker komen ze weer op gang, maar het blijft bijzonder. We hebben in de afgelopen jaren gedurende de winter altijd een paar eitjes in de week gehad, maar blijkbaar dit jaar niet :)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Gestopt met leggen

Berichtdoor tuff cookie » 13 mar 2024 18:10

Fijn dat ze weer aan de leg raken. Mogelijk zijn ze ergens van geschrokken waardoor ze een legstop hadden maar soms weet je het gewoon niet.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kippietoktok en 3 gasten