Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Trea » 20 aug 2018 05:25

Het gaat beter met de vleeskippen in Nederland dan 7 jaar geleden.
Zie:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/19/ho ... n-a1613545

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Europees burgerinitiatief tegen kooien

Berichtdoor danielb » 16 nov 2018 02:25

Edit Inge: afgesplist van dit onderwerp
Onderwerp: Europees burgerinitiatief tegen kooien

ik dacht dat volledig gesloten kooien niet meer mochten.
wel alleen tijdelijk zodat de hennen niet allemaal op dezelfde plaats gingen leggen.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Europees burgerinitiatief tegen kooien

Berichtdoor danielb » 16 nov 2018 02:28

ik vind die hennen er trouwens wel zeer gezond uit zien....

Gamma3
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2017 22:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: Europees burgerinitiatief tegen kooien

Berichtdoor Gamma3 » 23 nov 2018 09:52

Kooien zijn er zeker nog wel, maar dit zijn alleen nog verrijkte kooien.
Hennen zien er daar echt prima uit, de filmpjes die Animal Rights rondstrooit herken ik absoluut niet uit de praktijk..

klaasj
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 okt 2006 13:02
Land:
M/V: V

Re: Europees burgerinitiatief tegen kooien

Berichtdoor klaasj » 25 nov 2018 10:49

De scharrelkippen die met honderden of duizenden hennen in een schuur lopen ("scharrelen") moeten na iedere twee meter scharrelen weer de rangorde vaststellen met de onbekende kip die ze tegen komen en dit komt hun verenkleed niet ten goede. In een verrijkte kooi zitten vijf hennen die elkaar kennen en dus ook herkennen waardoor rangorde vaststellen niet voortdurend nodig is. Een ander voordeel van kooi ten opzichte van scharrelschuur is een verlaagde besmettingsgraad van allerlei kwalen. Werden er minder dan vijf hennen in de kooi geplaatst dan was er geen zichtbare verbetering van productie en gezondheid. In het geval van meer dan vijf dieren was er wel sprake van achteruitgang van productie en gezondheid. Het scharrelen als in de natuur of zo als vroeger op een boerenerf is niet financieel rendabel te krijgen. Dus het leuke plaatje op het doosje geeft de consument een goed gevoel over zijn keuze voor het scharrelei maar is in feite niet beter dan kiezen voor (verrijkte) kooi eieren. Ik weet dat er een hele massa mensen boos zal zijn of reageren op een pro kooi standpunt maar eigenlijk zou je dan gewoon moeten stoppen met ei eten en dat zal vies tegen vallen voor de meeste mensen want ei wordt in enorm veel voedingsproducten verwerkt.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Europees burgerinitiatief tegen kooien

Berichtdoor Jan Bollen » 25 nov 2018 11:10

Als hier de eieren duurder worden omdat de hennen niet meer in kooien mogen zitten dan zullen de eieren uit goedkopere landen ingevoerd worden. Daar zitten de hennen in nog veel slechtere omstandigheden dan hier.

klaasj
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 okt 2006 13:02
Land:
M/V: V

Re: Europees burgerinitiatief tegen kooien

Berichtdoor klaasj » 25 nov 2018 11:41

Het zou inderdaad een eerlijker plaatje opleveren als je een kooi kip en een scharrelkip na 6 maanden productie naast elkaar op de foto zet en dan zal zelfs een leek zien dat de kooi kip er stukken natuurlijker en gezonder uit ziet dan de scharrelkip puur vanwege het feit dat die eerste vrediger met zijn kooi genoten samen kan leven dan de scharrelkip die zijn enorme ruimte met duizenden moet delen. Geef je kippen echt veel ruimte dan zullen er zich groepjes vormen die elkaar min of meer met rust laten en meestal alleen tijdens het voeren bijeen komen en wel eens wat strubbelingen zullen hebben. Maar zulke oppervlaktes met lage hoeveelheden dieren zijn simpelweg niet te realiseren. Als ik vrije uitloop kippen zie die bij iedere weersomslag weer naar binnen rennen of door ziekte uitbraak binnen moeten blijven dan zie ik haast dezelfde haveloze verenpakjes als bij de scharrelkippen terwijl de kooi kip langer strak in de veren blijft. Na langere productie zullen ook de kooikippen minder fraai in de veren zitten omdat een jaar of enkele jaren achtereen iedere dag een ei leggen meer van de kip vraagt dan wanneer een kip een natuurlijker legproductie met veel lagere opbrengst heeft.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Europees burgerinitiatief tegen kooien

Berichtdoor lnge » 25 nov 2018 14:11

Dit gaat niet alleen over kippen. Maar ook over varkens, kalveren, konijnen en andere dieren in de vleesindustrie die in hele kleine ruimtes gehouden worden.

klaasj
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 okt 2006 13:02
Land:
M/V: V

Re: Europees burgerinitiatief tegen kooien

Berichtdoor klaasj » 25 nov 2018 15:01

Kleine ruimtes is een relatief begrip als je het hebt over bezettingsgraad, duizenden dieren op een groot oppervlak kan wel eens minder plezierig zijn dan met enkele op een klein oppervlak en dan verschilt het ook nog per diersoort. Ik vind verrijkte kooien ook niet ideaal maar wel een betere dan de meeste andere opties. Verder is het natuurlijk een ding waar mensen van mening over kunnen verschillen en ik heb niet de intentie hier een vuurtje aan te wakkeren. Maar goed bedoelde menselijke handelingen pakken soms niet zo diervriendelijk uit als ze bedoeld zijn of waren.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten