Slechtvalk in mijn tuin?

In en om de tuin, in de natuur..
Gebruikersavatar
wana
Berichten: 2080
Lid geworden op: 19 apr 2004 23:39
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Bergen op Zoom

Berichtdoor wana » 29 mei 2008 17:32

Afbeelding
Dit is een sperwer.


Een reactie:

Hoi Wana,
Ik zag je vraag die bij het kippenforum staat.
De vogel op de foto die om 11.49 uur geplaatst is door Dotje is geen slechtvalk let op zijn kop. De typische zwarte 'wangen' zijn er niet.
de twee vogels op de twee verschillende foto's lijken niet eens op elkaar.
2 totaal verschillende vogels.

Onderstaand berichtje schreef Dotje op het kippenforum.

Geplaatst: 29 Mei 2008 13:30 dotje
Een sperwer is groter, meer bruin, andere ogen. Het is echt een slechtvalk, dat is de vogel op de 2 foto's. Ik heb de vogel de mussen uit de lucht zien grijpen, deze was waarschijnlijk gaan zitten met de mus na die gevangen te hebben.
Ik heb ook al melding gedaan op het slechtvalken meldpunt

de sperwer is niet groter dan een slechtvalk.
De sperwervrouw is net zo groot als de slechtvalk man en zoals je weet zijn vijn slechtvalken en de meeste andere roofvogels het grootst.

Een sperwervrouw heeft een gewicht van 250 - 320 gr terwijl een slechtvalk vrouw 1000 - 1100 gram kan wegen.

Het meest voor de hand liggend is toch dat het een sperwer is omdat die in tuinen en op dicht op de grond jaagt.
Afbeelding

Dit is een slechtvalk.
http://www.werkgroepslechtvalk.nl/
Afbeelding
Foto van slechtvalk in ong de zelfde houding als de sperwer.
Afbeelding Dit is een sperwer, het heeft in zijn kop niet de grote zwarte wangen.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14497
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Berichtdoor lnge » 29 mei 2008 21:18

Hoewel ik er zwaar van overtuigd was met een slechtvalk te maken te hebben, ben ik toch gaan twijfelen. De grootte kan kloppen als het een jonge vogel was, want volgens mijn gids is de slechtvalk ter grootte van een kraai. Het kan haast geen sperwer zijn geweest want de vogel die ik zag had zwarte ogen. (ik heb de eerste afbeelding gewijzigd want ik had een verkeerde geplaatst). Ik ben verder gaan speuren en het zou ook een smelleken kunnen zijn.
Ook deze vangt zijn prooi in de lucht. Ik heb de vogel dat de vorige keren ook zien doen, dus niet laag op de grond zoals nu gedacht wordt. Ik denk dat vogel met de mus op de grond is gaan zitten na deze in de lucht gevangen te hebben. Ik woon trouwens aan de rand van een bollenveld en heb een tuin waarin een vogel zich niet gauw gevangen voelt omdat het vrij open is.
Verdorie, waarom kon ik nou geen foto maken.
Welk forum is dat waar jij op zit?
Dit is een smelleken:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
wana
Berichten: 2080
Lid geworden op: 19 apr 2004 23:39
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Bergen op Zoom

Berichtdoor wana » 29 mei 2008 22:43

http://slechtvalken.forumup.nl/index.ph ... 3adbeff480

Dotje klink de link maar eens aan, daar staat heel veel informatie over de slechtvalk.
Foto's en films.

Gebruikersavatar
ingrid
Berichten: 4040
Lid geworden op: 09 okt 2002 23:08
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Zeeland (Tholen)

Berichtdoor ingrid » 29 mei 2008 23:24

Een week of 6 geleden kwamen de buren in lichte paniek vertellen dat er een vogel tegen hun gevel/raam was aangevlogen....
Wij mee, want zij vinden alles doodeng...dus ook een volgens hun een hevig spartelende vogel....
Bij aankomst zagen manlief en ik meteen dat het flink foute boel was, we zagen nog net de laatste stuiptrekkingen van een prachtige kleine roofvogel.
Volgens mij een sperwer en na wat speurwerk in de boeken bleken we dat iid goed te hebben.
We konden het niet laten om toch een paar foto's te meken en ook heb ik het diertje van alle kanten goed bekeken, zo mooi af, zo zonde dat hij zich doodvloog tegen zo'n stomme huisgevel :(
Deze dieren vliegen dus iid echt rakelings bomen en struiken om een mus oid te pakken te krijgen.
Zelf heb ik het op zeer rustige momenten ook in de tuin mogen meemaken.




Afbeelding
Fel gele ogen, wow!!


Afbeelding

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14497
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Berichtdoor lnge » 30 mei 2008 10:39

Prachtig dier, zonde!

jack63
Niet actief lid
Berichten: 5595
Lid geworden op: 18 mei 2005 15:35
Land:
M/V: M
Locatie: maastricht

Berichtdoor jack63 » 30 mei 2008 11:02

het is ook mooi als je ziet hoe zo roofvogel een mus achterna zit ...

hier zit er ook wel eens een roofvogel op de schutting achter door in de tuin ......je ziet hem dan rond kijken ......ja de jonge eendjes liepen ook buiten .....tot nu toe als hij komt kijk hij alleen maar ......en laat alles gewoon metrus .....de kippen hoor je dan wel kakelen .....ja die dames toch :-)

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14497
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Berichtdoor lnge » 30 mei 2008 12:40

Zolang ik nog niet zeker weet wat ik in mijn tuin heb vind ik het toch een beetje eng, misschien moet ik over de konijnen toch maar een netje spannen.
Er zijn hier ook veel buizerds, soms recht boven ons huis, maar mijn man zegt dat die niet de tuin in durven. Ik hoop het :roll:

Aan de andere kant is het wel mooi allemaal. Tot 7 jaar geleden zagen wij zelden roofvogels, we hielden ons daar dus ook niet mee bezig. Maar toen wij hier kwamen wonen, toch wel aan de rand van de natuur vielen al dat soort dingen ineens op, vossen, roofvogels, vreemde insecten enz.

Gebruikersavatar
AnjaR
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 feb 2008 15:25
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Berichtdoor AnjaR » 30 mei 2008 15:18

dotje schreef:Aan de andere kant is het wel mooi allemaal. Tot 7 jaar geleden zagen wij zelden roofvogels, we hielden ons daar dus ook niet mee bezig. Maar toen wij hier kwamen wonen, toch wel aan de rand van de natuur vielen al dat soort dingen ineens op, vossen, roofvogels, vreemde insecten enz.


Hier (midden in de zeeuwse polder) ook veel roofvogels. Ik heb er niet veel verstand van, maar dat heb je ook niet nodig om er heerlijk van te kunnen genieten. Tegenover ons huis nestelt (volgens de kenners) een kiekendief. Prachtig om ze af en aan te zien vliegen en nog mooier als de jongen mee gaan vliegen.

Vossen schijnen er ook veel te zitten, maar die heb ik zelf nog niet gezien (gelukkig voor de kippen). Misschien omdat we hier twee honden rond hebben lopen.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14497
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Berichtdoor lnge » 30 mei 2008 18:19

Sinds wij honden hebben is hier ook geen vos meer in de tuin geweest.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 30 mei 2008 19:59

Ik heb ook eens even de visie van mijn opvang collega er over laten schijnen ;) , die weten heel erg veel van roofvogels. Zij denkt ook niet aan een slechtvalk, die eten geen mus (tenzij ze uitgehongerd zijn ofzo, maar dan is je tuin geen voor de hand liggende plek)

Smelleken komen hier nu niet voor, die zijn verhuisd naar het noorden.
Ze vangen ook geen mussen in de tuin, die jaagt in open veld.

Een boomvalk (lijkt op een slechtvalk) eet wel mus, maar heeft knalrode billen, dus dat moet opvallen. En jaagt normaal ook in open veld

Een sperwer is een typische tuin jager en is gek op mussen. Daarom is hij de meest voor de hand liggende keus :lol:

De 1ste 2 foto's die je geplaatst hebt zijn jonge slechtvalken, in jeugd kleed.

Laat ik wel eindigen met dat als het er 1 is, het heel bijzonder is!


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast