tuin omploegen

In en om de tuin, in de natuur..
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 1035
Lid geworden op: 04 nov 2002 21:43
Land:
M/V: V
Locatie: vriezenveen/wageningen

Berichtdoor bram » 26 feb 2006 15:59

Hier hebben mijn ouders het grasveld indertijd met zo'n freesje ondergewerkt, daar kun je handmatig echt niet tegenop en als je zorgt dat je er een hebt die het diep genoeg omwerkt hoef je je grasmat ook niet eerst dood te spuiten. Later nog even gladharken en plantjes erin maar. (Ojah, het is natuurlijk ook hét moment om direct een lading compost/verteerde stalmest door de grond te werken)

Gebruikersavatar
Evelien
Berichten: 352
Lid geworden op: 14 jun 2004 09:55
Land:
M/V: V
Locatie: Hoogvliet

Berichtdoor Evelien » 27 feb 2006 14:37

Heb je niet een aannemer of loonwerker met een (kleine) graafmachine in de buurt? Zo hebben wij het ook laten doen. Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het gras eerst doodgespoten werd. Daarna omgraven. Op sommige plekken werd niet omgegraven omdat daar bomen stonden die we niet wilden aantasten en tot onze verbazing kwam na verloop van tijd het gras daar gewoon weer op. Dus; als je je gras onderspit, komt het voor je het weet weer terug. T'is tuig.

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Berichtdoor cetinel » 01 mar 2006 15:27

zovele jaren terug toen we pas ons huisje gekocht hadden zaten we met hetzelfde probleem
doodspuiten wou ik niet want ik wou direct aan de slag met bloemetjes en plantjes...
dus omspitten maar!!! ( leuke job) manlief wou net beginnen toen onze (intussen overleden)buurman meewaren stond te kijken,wa gade gij doen??
gras moet weg...
en gij gaat da onderspitten???
en noste week staat da hier terug vol gras!!
ik zal wel diep spitten zullezegt mijn man nog
da bring niks op manneke zegt hij..
dus elk polleke gras opgewipt met de spade en weggevoerd op een hoop ..
die leek afgestorven...niet dus die kwam ook weer tot leven!!
dusse wegvoeren en vernietigen,of heeeel diep begraven!!

Gebruikersavatar
Aliene
Berichten: 850
Lid geworden op: 12 jul 2005 15:01
Land:
M/V: V

Berichtdoor Aliene » 01 mar 2006 15:52

Ik weet niet wat voor soort gras daar staat Mick, als het kweekgras is(met ondergrondse kruipende wortelstokken) en je wilt niet spuiten dan zul je het om moeten spitten en élk stukje wortel met de hand eruit moeten halen, want elk stukje groeit terug gras (don´t ask me, ik heb er hier genoeg van staan, Grrrrrr :evil: )
Als het kweekgras is, verzamelen en in de fik steken, of in een grote bak met water en brandnetelbladeren en in de zon zetten met deksel, zodat er door rotting een gier ontstaat wat je weer prima kunt gebruiken als voedsel voor je plantjes.

Als het graspolen zijn of gewoon gras kan je ook de bovenlaag (gras en wortels met aarde) eraf steken en dat omgekeerd, dus met het groen naar beneden, op elkaar opstapelen in lagen, ergens in een hoek.
Met de tijd is dan het gras dood en je hebt prima compost!
Om het proces te versnellen afdekken met zeil zodat er geen licht bij kan.
De wormen doen de rest..

Dan de rest van je weitje frezen zodat de bovenlaag weer glad is. Wil je er nieuwe plantjes in dan compost door de bovenlaag frezen, als je mos hebt in ieder geval kalk geven.
Wil je een wilde bloemenweitje dan geen compost toevoegen, want dit soort eenjarige, zelfuitzaaiende bloemen houden vaak van arme grond, soms zelf nog zand toevoegen aan de grond (en zorgen dat je kippen er niet bijkunnen ;) )


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast