zonnebloempitten uit vogelvoer zaaien, kan dat?

In en om de tuin, in de natuur..
Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: zonnebloempitten uit vogelvoer zaaien, kan dat?

Berichtdoor Jan Sch » 30 mar 2013 21:20

con1954 schreef:Dus dat kun je dan met gemengd graan voor kippen misschien ook wel doen? :gulzig:

Gebruik af en toe gemengd graan om te kiemen. Een dag in water. Erna afspuiten, en in een bakje bewaren. Dit op de broedmachine.

frankip
Berichten: 2947
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: zonnebloempitten uit vogelvoer zaaien, kan dat?

Berichtdoor frankip » 30 mar 2013 22:03

Mijn kippen en fazanten krijgen 3 x per week gekiemd duivenvoer.kiemt heel snel. ook de zonnepitten. Dus ik denk dat je die ook goed kunt zaaien.

Gebruikersavatar
con1954
Berichten: 3686
Lid geworden op: 23 sep 2009 20:16
Land: nederland
M/V: V

Re: zonnebloempitten uit vogelvoer zaaien, kan dat?

Berichtdoor con1954 » 30 mar 2013 22:55

Jan Sch schreef:
con1954 schreef:Dus dat kun je dan met gemengd graan voor kippen misschien ook wel doen? :gulzig:

Gebruik af en toe gemengd graan om te kiemen. Een dag in water. Erna afspuiten, en in een bakje bewaren. Dit op de broedmachine.


En als het gekiemd is, doe je het dan in een bak met grond? En waarom moet je het afspuiten eigenlijk?

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: zonnebloempitten uit vogelvoer zaaien, kan dat?

Berichtdoor Lies » 30 mar 2013 23:29

frankip schreef:Mijn kippen en fazanten krijgen 3 x per week gekiemd duivenvoer.kiemt heel snel. ook de zonnepitten. Dus ik denk dat je die ook goed kunt zaaien.



:gulzig: Vorig jaar hebben de vogels hier zonnebloemen gezaaid :-D Doen ze ook eens iets terug ;)

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: zonnebloempitten uit vogelvoer zaaien, kan dat?

Berichtdoor Kuckeltje » 31 mar 2013 11:32

Afbeelding

Foto zonnebloem uit vogelvoer pitje

Zonnebloem pitten uit het voer horen genoeg kiemkracht te hebben om te kiemen en voor prachtige zonnebloemen te zorgen.

Zelf zaai ik ieder jaar meerdere rassen in diverse kleuren en maten met hiervoor gekocht zaad op de markt. Er zitten zo,n 30 pitten in een zakje en ze kosten hier maar €0.90 per zakje.
Ik vind het leuk om meerdere soorten in de tuin te hebben en daarom koop ik liever het zaad/pitten. Voorzaaien in het kasje in potjes en daarna uitpoten in de volle grond. Je kunt ze ook rechtstreeks in de volle grond leggen maar ja de muizen / wilde duiven enz lusten de pitjes ook graag

In ieder geval zijn zonnebloemen mooie bloemen om van te genieten.

Wij snijden ze hier ook voor in de vaas. Prachtig samen met lelies uit de tuin op het terras.

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: zonnebloempitten uit vogelvoer zaaien, kan dat?

Berichtdoor henkzeeland » 31 mar 2013 15:10

Als je niet zo heel veel zonnebloemen nodig hebt kun je vrij goedkoop zaden aanschaffen via www.zaadhandelvanderwal.nl
Die hebben een groot assortiment bloemen- en groentenzaden tegen scherpe prijzen.
Boven de 15 Euro worden geen verzendkosten gerekend.
Ik ben er al jaren een tevreden klant.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: zonnebloempitten uit vogelvoer zaaien, kan dat?

Berichtdoor Jan Sch » 31 mar 2013 18:45

con1954 schreef:
Jan Sch schreef:
con1954 schreef:Dus dat kun je dan met gemengd graan voor kippen misschien ook wel doen? :gulzig:

Gebruik af en toe gemengd graan om te kiemen. Een dag in water. Erna afspuiten, en in een bakje bewaren. Dit op de broedmachine.


En als het gekiemd is, doe je het dan in een bak met grond? En waarom moet je het afspuiten eigenlijk?

Je moet het zaad goed afspuiten; er komen allerlei schimmels op. Als het gekiemd is zie het worteltje komen; bewaar je ze dan koel kun je enkele dagen ermee gekiemd zaad voeren. Zitten veel extra vitamines in.

Gebruikersavatar
con1954
Berichten: 3686
Lid geworden op: 23 sep 2009 20:16
Land: nederland
M/V: V

Re: zonnebloempitten uit vogelvoer zaaien, kan dat?

Berichtdoor con1954 » 31 mar 2013 20:51

Ga ik zeker proberen, ze kunnen wel wat extra vitamine's gebruiken nu.
Bedankt voor de tip Jan. :duimop:

Gebruikersavatar
con1954
Berichten: 3686
Lid geworden op: 23 sep 2009 20:16
Land: nederland
M/V: V

Re: zonnebloempitten uit vogelvoer zaaien, kan dat?

Berichtdoor con1954 » 06 apr 2013 21:53

Heb het kippengraan gezaaid in een bak en deze staat in het raamkozijn.
Eerst wat plastic folie erover gedaan en na een paar dagen zag ik al wat opkomen.
Nu staat het groen al bijna 10 cm hoog na ruim 1 week. :-D

Het geweekte en afgespoelde graan dat ik in een bakje had gedaan is ook goed ontkiemd, alleen had ik het eerder aan de kippen moeten geven want het was al een beetje beschimmeld.


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 7 gasten