abrikoos zaailing

In en om de tuin, in de natuur..
Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

abrikoos zaailing

Berichtdoor umbaba » 22 mar 2015 16:05

In september heb ik een paar abikozen pitjes laten kiemen.
Nu zijn er vier boompjes van 20 centimeter uitgegroeid.
Zou ik deze in de zomer al in de volle grond kunnen planten? Of hou ik ze beter nog een jaar in een pot? Hoe lang duurt het voor ik een paar flinke bomen heb?

Gebruikersavatar
Nance
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 apr 2015 07:25
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Prinsenbeek, bij Breda

Re: abrikoos zaailing

Berichtdoor Nance » 03 mei 2015 21:12

Abrikozen kan je het beste nog een jaartje in een grote pot houden. En dan tegen een zuidmuur aan. Dan hebben ze het meeste van de zon en de stralingswarmte van de muur.

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: abrikoos zaailing

Berichtdoor Dieter » 03 mei 2015 21:20

En de zomer is écht wel niet het geschikte seizoen om te planten.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: abrikoos zaailing

Berichtdoor Trea » 03 mei 2015 21:27

Leuk zo'n zaailing. Wij hebben hier allerlei zaailingen maar van de abrikoos nog nooit gezien. Heb je al gekeken of abrikozen van zaailingen lekker zijn om te eten? Ik dacht dat die meestal worden ge-ent, Met perzikken is dat in ieder geval zo.

Tip: Pot ingraven in de grond, dan heb je minder last van uitdrogen.

Gebruikersavatar
Nance
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 apr 2015 07:25
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Prinsenbeek, bij Breda

Re: abrikoos zaailing

Berichtdoor Nance » 03 mei 2015 22:02

Bij de abrikozen zijn er meer zaadvaste planten dan bij perziken. Ik heb zelf een Amsden (wit) en een Sanguine de Savoie (rood) staan. De rode is wel zaadvast, maar ik heb nog geen zaailingen gekregen.

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: abrikoos zaailing

Berichtdoor umbaba » 04 mei 2015 13:03

De abrikoos piten had ik eerst een paar maand in de koelkast tussen nat keukenpapier, ze zijn in de koelkast beginnen kiemen. Ik had er perzik pitten bij ook (fertile de septembre) maar die hebben niks gedaan.
Het waren abrikozen uit de winkel, dus de soort ken ik niet.

Toen ik klein was woonden we naast een verwilderde boomgaard. Daar stond een hoogstam abrikoos in die ik ongelooflijk mooi vond. Om de paar jaar was de oogst ook de moeite.
Wat ik wil is terug zo'n prachtige hoge boom als toen, hij moet niet elk jaar fruit geven, hij moet vooral mooi zijn.
Als ik het goed begrijp zou een zaailing op eigen wortel normaal een hoogstam moeten worden.

Wat ik wil weten is hoe ik hem zo snel mogelijk zo groot mogelijk kan krijgen.

Gebruikersavatar
Nance
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 apr 2015 07:25
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Prinsenbeek, bij Breda

Re: abrikoos zaailing

Berichtdoor Nance » 08 mei 2015 08:11

Een abrikoos zaailing zal op zichzelf geen hoogstam worden. Perziken, pruimen en abrikozen hebben namelijk meer een boom/struikvorm. Ze worden van zichzelf 4 meter hoog en 4 meter breed. Bij hoogstam is de stam al minimaal 2 meter. Vaak gebruiken ze hiervoor een onderstam van een andere steenvrucht. Je kan hem wel dmv snoeien op halfstam krijgen. Dat is 1m-1,5m. Snoei alléén als er blad aan zit! Dat is met alle steenvruchten zo. Ook geeft hij alleen fruit op het nieuwste hout van de zomer ervoor. 1 jarig hout dus.
Je kan dan ook het beste snoeien als het fruit eraf is (in de toekomst :D). Dan kun je zien welke takken teveel zijn en die tot op een oog of twee voorbij de oude tak afknippen. Knip tot ogen die aan de zijkant of onderkant van de tak zitten. Rughout groeit recht omhoog en dat wil je dus niet hebben.
Je krijgt dus een boom met een stam, gesteltakken (dit zijn de takken van een paar jaar oud en geven de boom zijn vorm), en dan 2-1 jarig hout waar de bloemen en de vruchten aan komen. Dit laatste hout kun je regelmatig vernieuwen door het na de dracht terug te snoeien. Na de dracht maakt de boom mooie nieuwe scheuten voor het volgende jaar namelijk.

Ik heb een kersenboom die ik nog niet aan het snoeien ben. Ik buig alleen regelmatig de takken uit met stokken en touwen. Die mag nog even groeien. De perziken snoei ik beiden via dit principe. Vorig jaar had ik 5 kilo witte perziken (geeft altijd minder opbrengst) en een babybadje + nogwat vol met bloedperziken. Dit jaar verwacht ik nog meer van mijn boom.

Kijk maar op www.facebook.com/denappelaar
In 2014 zie je de hoeveelheid perziken die ik had haha

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: abrikoos zaailing

Berichtdoor umbaba » 10 mei 2015 22:59

Bedankt voor de info, de abrikoosjes zijn nu 30 cm hoog, nog even wachten dus voor er wat aan komt.
Ik heb hier in de herfst ook zo'n bloedperzik geplant, hij heeft flink gebloeid deze lente. Hopelijk komt er al wat fruit aan dit jaar.

Gebruikersavatar
Nance
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 apr 2015 07:25
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Prinsenbeek, bij Breda

Re: abrikoos zaailing

Berichtdoor Nance » 11 mei 2015 08:12

Als ze in een pot staan kan je ze ook wel in grond zetten, maar dan kan je ze voorlopig niet verplanten.
Kon jij makkelijk aan de bloed perzik komen? Ik heb een paar jaar geleden stad en land afgezocht en uiteindelijk uit België laten komen. De boomkweker waar mijn andere bomen vandaan komen heeft er nu twee staan. Van mij vermeerderd.
Ik ben nu op zoek naar witbuik kersen.

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: abrikoos zaailing

Berichtdoor umbaba » 11 mei 2015 12:50



Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten