betekenis kersenboom int latijn

In en om de tuin, in de natuur..
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

betekenis kersenboom int latijn

Berichtdoor danielb » 13 apr 2019 01:11

meeste kippenhouders/pluimveehouders zijn ook liefhebbers van bomen en dikwijls fruitbomen.
niet alleen eigen eieren,maar dus ook eigen fruit.
en zeg nu eerlijk...
een kersenboom die in bloei staat is toch mooi om te zien he ;)
en als je er van kunt eten ist nog beter.

ik was op zoek naar de bestuiving ivm kersenbomen en heb er veel uit geleerd.
maar kwam ook op een site terecht waar de latijnse naam voor kersenboom (is dus prunus avium) werd verklaard.
prunus is naar het schijnt de geslachtsnaam voor alle steenfruitsoorten.
de soortaanduiding avium komt van het woord avis (vogels)
avium zou naar het schijnt willen zeggen : van de vogels (verwijzing naar dat de vogels dit zeer graag eten)
als je het letterlijk vertaald via google,dan krijg je die uitleg niet,maar ik geloof best die uitleg dat op die site gegeven werd,want elk jaar verdwijnen hier de kersen....
ik heb daar geen probleem mee hoor.
heb dit jaar al wel 3 extra bomen gezet.
waaronder een biggareau napoleon.
goed voor de bevruchting van de andere kersenbomen en word redelijk goed met rust gelaten door de vogels omdat ze niet echt rood worden.
vroeger stond hier ook zo 1 en ik weet dat er zo overdanig kersen aankwamen dat we er als kind zelfs mee gooide naar elkaar :gutgut:
de buren hadden donkere kersen en die moesten steeds maatregelen nemen.
waren beide hoogstammen.

ikzelf heb nu 3 laagstammen staan en die zullen nooit zoveel vrucht kunnen dragen,maar heb 3 laagstammen staan die nu iets van een 6 a 7 jaar zijn en de kruin toch 4 meter hoog is.
heb ook daar uit geleerd dat een laagstam inderdaad een kleine stam heeft (halve meter) maaar toch een hele kruin KAN hebben.
ik heb in ieder geval dit jaar nog eens 3 van die bomen van dezelfde leverancier bijgezet waaronder dus ook een biggareau napoleon.

staan ook nog 2 wilde kersenbomen en 2 laagstammen in dwergvorm....

zou leuk zijn dat er naast dieren ook meer over planten werd gepost (of dat dit een extra onderdeel zou kunnen zijn/worden) om dit dit toch een levendig forum is.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: betekenis kersenboom int latijns

Berichtdoor lnge » 13 apr 2019 01:42

Ik heb/had 2 laagstammen (naam weet ik niet meer) waarvan we er eentje gekapt hebben. Beide bomen hebben het toch gepresteerd om heel hoog te worden. Zeker 10 meter. Die er nog staat is wel heel breed geworden.
Ook zijn er hier spontaan kersenbomen gaan groeien. Eentje is in een paar jaar tijd ook zeker al 4 meter. Verder hebben we er nog 2. Een staat er nu een jaar of 8 denk ik. Deze is ongeveer 5 meter hoog, dit is ook een laagstam. En we hebben vorig jaar nog een hoogstam geplaatst. Die ook al een meter of 5 is, maar tot nu toe niet echt geweldig uit wil lopen.

Apart bomen en plantenonderdeel, kunnen we natuurlijk proberen.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: betekenis kersenboom int latijns

Berichtdoor Deborah123 » 13 apr 2019 04:25

Ik ben geloof ik de tel kwijt, maar heb iig: een laagstam leikriek, een dwergkers met zoete en een dwergkers met zure kersen, een laagstam dubbele meikers, een hedelfinger, een familieboom met diverse rassen, een zuilkers Sylvia, een laagstam Donissens Gelbe Knorpelkirsche en een laagstam lei Van. Ook nog sierkersen: zandkers (bodembedekker) en een Prunus cistena (roodbladige sierkers). Ik vrees dat ik er nog 1 of 2 vergeten ben....

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: betekenis kersenboom int latijns

Berichtdoor danielb » 16 apr 2019 02:02

lnge schreef:Ik heb/had 2 laagstammen (naam weet ik niet meer) waarvan we er eentje gekapt hebben. Beide bomen hebben het toch gepresteerd om heel hoog te worden. Zeker 10 meter. Die er nog staat is wel heel breed geworden.
Ook zijn er hier spontaan kersenbomen gaan groeien. Eentje is in een paar jaar tijd ook zeker al 4 meter. Verder hebben we er nog 2. Een staat er nu een jaar of 8 denk ik. Deze is ongeveer 5 meter hoog, dit is ook een laagstam. En we hebben vorig jaar nog een hoogstam geplaatst. Die ook al een meter of 5 is, maar tot nu toe niet echt geweldig uit wil lopen.

Apart bomen en plantenonderdeel, kunnen we natuurlijk proberen.


10 meter hoog???
zeker dat het een laagstam is.
laagstam heeft maar een stam van ongeveer 50 cm hoor.
foto van???
moet toch een zeer mega kruin zijn tenopzichte van de stam dan....???
maar als dat zo is,dan kan ik nog wat verwachten de komende jaren....
spontaan opgroeiende kersen bomen kunnen inderdaad zeer snel groeien,maar echt dikke kersen zul je er niet van krijgen,maar mooi is het zowiezo...

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: betekenis kersenboom int latijns

Berichtdoor danielb » 16 apr 2019 02:26

Deborah123 schreef:Ik ben geloof ik de tel kwijt, maar heb iig: een laagstam leikriek, een dwergkers met zoete en een dwergkers met zure kersen, een laagstam dubbele meikers, een hedelfinger, een familieboom met diverse rassen, een zuilkers Sylvia, een laagstam Donissens Gelbe Knorpelkirsche en een laagstam lei Van. Ook nog sierkersen: zandkers (bodembedekker) en een Prunus cistena (roodbladige sierkers). Ik vrees dat ik er nog 1 of 2 vergeten ben....


ik weet spijtig genoeg van 4 bomen niet wat ze zijn....
1 totaal onbekend en 3 waarvan ik kaartje had,maar niet heb bijgehouden omdat ik dacht dat ik het wel zou onthouden of het niet nodig vond om het te onthouden :gutgut:
maar de 3 nieuwe weet ik het nu wel....
een hedelfinger (gekozen omdat die volgens de leverancier voor redelijk wat andere rassen voor bevruchting zorgt)
een regina (regina en hedelfinger zouden elkaar kunnen bevruchten volgens de leverancier waar ik ze vandaan heb,maar een andere site zegt dan weer van niet....)
denk dat ik al wel een regina had staan,maar ben er niet zeker van....
en waarschijnlijk ook 1 of zelfs 2 schneider spate knorpelkirsche
en dan nu ook een biggareau omdat die ook voor redelijk wat rassen voor bevruchting zorgt (althans volgens de leverancier waar ik ze vandaan heb) en ik zeker weet dat ik die nog niet had staan.
maar de 3 nieuwe bomen zullen dit jaar nog geen bloem geven.
zal tenvroegste volgend jaar zijn of de jaren daarna.
wat de wildgroei kersenbomen doen naar bevruchting toe heb ik totaal geen idee van....
en had vorig jaar ook nog een kersenboom aangekregen en schijnt ook een hedelginger te zijn en duidelijk een laagstam,maar in dwergvorm,want zeer weinig groei in te zien....(al wel bloem)
je hebt dus wel 2 soorten laagstammen.
laagstam van 50 cm en sterk groeiende kruin en laagstam van max 50cm in dwergvorm. (onderstam genaamd gisela)
maar heb dus in totaal 10 kersenbomen staan.
als ik dit jaar nog aan kordia kan komen,dan zet ik er zo ook nog 2 maar die waren de laatste keer snel uitverkocht....

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: betekenis kersenboom int latijn

Berichtdoor danielb » 19 apr 2019 20:58

ik dacht vandaag...
ik ga nog eens 1 of 2 bomen bijhalen.
maar alles was terug in aanbod en heb er 4 meegenomen :gutgut:
een grose schwarze knorpelkirsche,een kordia,een stella en ineens ook een sunburst.
de stella heeft al een plaats.
de 3 andere moet ik nog eens bekijken waar ik ze ga zetten. (heb uiteraard al wel een idee hoor)
zal nu wel genoeg zijn voorlopig.
alhoewel ik nog wel een extra regina wil bijplaatsen.... :gutgut:
maar dat kan volgend jaar ook nog.

binnenkort nog wat coniferen,want die wil ik dit jaar ook nog zetten.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: betekenis kersenboom int latijn

Berichtdoor Deborah123 » 19 apr 2019 21:33

Soms moet je een extra ras aanschaffen voor een goede bevruchting van de bomen die al in de tuin staan. :mrgreen:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: betekenis kersenboom int latijn

Berichtdoor danielb » 19 apr 2019 22:00

heb nu in totaal 12 kersenbomen staan. (3 moet ik nog planten :gutgut: )
en 2 wild opgeschoten kersenbomen die ook al bloem geven.
elk ras dat ik heb is in ieder geval bruikbaar voor de bevruchting van minstens 1 van de andere rassen.
de stella en sunburst zijn zelfs zelfbestuivend en ook bestuivend voor elk ras dat samenvalt in dezelfde bloei periode.
dit vanwege een bepaald s-allel waar beide rassen over beschikken.
defecte s-allel 4
word in de teelt aangegeven als 4' (dus met een accent erop)

de 7 nieuwe bomen zullen dit jaar nog geen bloem geven,maar vanaf volgend jaar zal dat al wel zijn omdat het laagstammen zijn.
dus vanaf volgend jaar verwacht ik wel meer kersen aan mijn reeds grotere kersenbomen.
meeste zullen wel voor de vogels gaan zijn denk :gutgut:

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: betekenis kersenboom int latijn

Berichtdoor lnge » 19 apr 2019 22:19

Hier mijn 'laagstam', zoals je ziet spruit hij op zo'n 60 cm hoogte. Wij hebben hem gewoon nooit gesnoeid. Ik heb wel toen hij jong was de twee uitlopers samen gebonden zodat die omhoog groeiden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: betekenis kersenboom int latijn

Berichtdoor danielb » 21 apr 2019 03:44

stevige stam zo te zien.
en regelmatig kersen van of gaan de vogels er ook meestal mee lopen....?


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten