mensen aanwezig die met hout stoken/verwarmen????

In en om de tuin, in de natuur..
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

mensen aanwezig die met hout stoken/verwarmen????

Berichtdoor danielb » 29 dec 2020 20:28

omdat er hier misschien ook wel mensen zijn die zelf met hout verwarmen of deels verwarmen stel ik de vraag hier.
ik heb al wel eens op andere forums gekeken,maar zijn dikwijls oude topics en heb ook geen zin om nog eens naar een extra forum te gaan terwijl er hier hoogstwaarschijnlijk ook wel mensen zijn die met hout stoken/bijverwarmen.

je vind er op zich veel van terug opt net,maar toch....
alles word voor mij niet beantwoord.

bijvoorbeeld word er dikwijls gezegd om de dikte van gekloofd hout op 10 cm te houden.
opzich een leuke dikte,maar dikkere blokken vind ikzelf toch gemakkelijker hoor.
zeker als de stoof al goed aan is en je ook maar gewoon 1 dikke blok erbij moet gooien.
uiteraard moet dat lang genoeg gedroogd hebben.

en dan ook het stoken met amerikaanse vogelkers.
vind ik soms wel terug dat het goed is als brandhout,maar niet echt hoe lang het moet drogen.
waarschijnlijk even lang als hout van fruitbomen....

opzich heb ik nog wel meer vragen,maar houd het voorlopig bij deze....

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: mensen aanwezig die met hout stoken/verwarmen????

Berichtdoor Dr_Haantje » 30 dec 2020 09:10

Alles staat en valt met het type kachel.
De ene kachel stikt met blokken van 10 cm doorsnede, ongeacht of deze al of niet goed is opgewarmt, de andere kachel slikt met gemak 20cm blokken en brand deze in enkele uren weg.

Zelf heb ik diverse houtkachels gehad en ben uiteindelijk bij mijn huidige kachel blijven hangen.
Een houtkachel is net een auto, deze moet je eerst langzaam goed warm stoken voordat je vol gas kunt..
Wanneer deze goed heet is kun je kijken of deze grote stukken hout aan kan.

Maar heb je problemen met je houtkachel?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: mensen aanwezig die met hout stoken/verwarmen????

Berichtdoor danielb » 31 dec 2020 02:35

geen problemen hoor,maar ik vind het raar dat er bijna altijd word aangeraden om hout te kloven tot op maximum 10 cm diameter.
soms zelfs maar tot 7 a 8 cm.
dat zal wel sneller droog zijn,maar dikke blokken is toch veel gemakkelijker vind ik.
ipv 2 jaar drogen zal dat dan wel 3 jaar duren,maar dat is geen probleem vind ik.
eens de kachel goed aan is,dan vind ik het toch gemakkelijker om er dan daarna dikke blokken bij te gooien.
en dan moet je ook niet zo dikwijls iets bijgooien....

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: mensen aanwezig die met hout stoken/verwarmen????

Berichtdoor Dr_Haantje » 31 dec 2020 09:28

Het voordeel van dunnere blokken hout is dat je niet zo hard hoeft te werken en dat je schoorsteen in betere conditie blijft.
Een groot blok hout koelt ook sneller de kachel af wanneer het blok korter dan 3-5 jaar heeft gedroogd, waardoor je veel rookontwikkeling krijgt en creosoot aan de binnenkant van de pijp blijft plakken.
Met andere woorden, de schoorsteen moet vaker geveegd worden.
Dus, met een dik blok hout is het vaker de luchttoevoer regelen en opletten of het blok wel de juiste verbranding krijgt. Wanneer je je eigen rook uit de schoorsteen ruikt, dan ben je absoluut helemaal verkeerd bezig met stoken en weet je dat je een andere manier moet gaan proberen.

Het nadeel van dunnere blokken is dat je vaker moet bijvullen, maar daar staat wel tegenover dat de verbranding efficiënter is en dat je het maximale rendement uit je kachel kunt halen. Ook kun je dan de zuurstoftoevoer inperken, wat weer het voordeel heeft dat er minder zuurstof uit de huiskamer wordt getrokken en je geen klein raampje hoeft open te doen.

Veel mensen krijgen hoofdpijn of vallen na verloop van tijd in slaap voor de houtkachel, wat veelal te maken heeft met het wegtrekken van de zuurstof.
..overigens wel lekker om in slaap te vallen bij de houtkachel! :-)

Dus experimenteer een beetje met de dikte van de houtblokken, want advies geven is lastig wanneer ik niet weet wat voor kachel je hebt en wat voor schoorsteen. ..en de lengte van de schoorsteen.
Een kachel met een 150mm schoorsteenaansluiting heeft in de regel ook een grotere brandkamer dan een kachel met een 125mm aansluiting.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: mensen aanwezig die met hout stoken/verwarmen????

Berichtdoor danielb » 31 dec 2020 18:35

dan toch te maken met de verbranding en eventuele snellere vervuiling van de schoorsteen.

heb jij ook ervaring met stoken van amerikaanse vogelkers?


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten