Ivm Vogelgriep ...BELGIE

Hier staat alles over de Vogelgriep
Gebruikersavatar
BarnieAussieChickie
Berichten: 808
Lid geworden op: 08 sep 2014 18:28
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor BarnieAussieChickie » 22 nov 2014 12:48

Ook een goed idee, een soort volkstuin maken voor de kippen!!

lorre82
Berichten: 102
Lid geworden op: 18 nov 2014 07:53
Land: belgie
M/V: V

Re: Ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor lorre82 » 22 nov 2014 15:23

@ Peter, als je niet snapt dat dit voor te lachen was dan hebben wij beiden een andere vorm van humor. Zie me al staan centrum van een gemeente in mijn tuin iedere vogel af te schieten die durft over te vliegen. Denk dat het nog geen 4 vogels zou duren eer de flikken aan mijn deur staan. Vrees dat ik zelf niet genoeg kogels zou hebben voor het lang vol te houden.

peter34
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 mei 2014 20:45
Land: belgie
M/V: M

Re: Ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor peter34 » 22 nov 2014 16:28

ik wist dat da om te lachen was, maar ik heb er geweten die dat daadwerkelijk deden

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor Lieve » 22 nov 2014 16:47

Kikie schreef:Wij gaan vandaag netten kopen en electriciteitsbuizen (zag dit ooit bij kippenren van Lieve), zodat we de ren met net kunnen overspannen. Jammer genoeg zal het niet volledig gaan, er staat een sierappel in. Dat wordt nog puzzelen.

Wanneer het verplicht wordt doen we het ook weer op die manier.
Afbeelding

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor dragon » 22 nov 2014 18:04

Dat ziet er heel netjes uit zo...


Is zo'n net dan officieel geaccepteerd als voldoende bescherming? Komen daar nog mussen doorheen?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor Jan Bollen » 22 nov 2014 20:37

Dat is allemaal maar fantasie van enkele mensen die niet weten wat er moet gedaan worden. De kippen zouden geen contact mogen hebben met dieren van buiten maar de meeste kippenhokken zijn niet mussenproof. Gisteren zat er een roodborstje in mijn voorraadhok waar het voer en zo staat. Ik zou niet weten hoe het binnen geraakt is.

Sylph
Berichten: 992
Lid geworden op: 13 apr 2011 19:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord-Brabant

Re: Ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor Sylph » 22 nov 2014 20:59

Vandaag hebben we netten gekocht en toch maar niet opgehangen... De Nederlandse tijdelijke regeling verlangt 'ten minste het binnen een volière of gebouw brengen en daar houden van het gevogelte'.

Dus toch maar een tijdelijke ren aan de kippenstal gemaakt, met kippengaas langs ijzeren palen en als (schuin) dak: windgaas (hopelijk kan het een paar windvlagen doorstaan...). Kan in ieder geval geen poepje doorheen vallen. De mussen stonden aan de andere kant van het bouwsel te kijken, wie weet wat die weer verzinnen om toch binnen te komen.

On en off topic: woonde ik nu maar in Belgie.........


beatje
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 okt 2014 17:16
Land: belgie
M/V: V

Re: Ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor beatje » 22 nov 2014 22:17

Wij gaan morgen kijken of we iets kunnen maken.Nog even geen idee hoe.Ik heb nog wel rollen gaas en netten liggen.Bij mij lopen de kippen samen met de varkens in een stuk bosgrond.Dus niet simpel om af te spannen.Het enigste wat ik kan doen is een soort buitenren maken.
Ik heb 4 zijdehoenders en 3 grote legkippen,Hoe ruim moet ik de ren dan maken wil het comfortable zijn?Het nachthok is 2x4 daar zou ik het aanvast maken.

Die elektrischetijdsbuizen en netten zijn wel een goed idee

peter34
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 mei 2014 20:45
Land: belgie
M/V: M

Re: Ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor peter34 » 22 nov 2014 23:01

in duitsland vogelgriep ondekt bij wilde vogels

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Ivm Vogelgriep ...BELGIE

Berichtdoor Jan Bollen » 23 nov 2014 11:00

Volgens Natuurpunt is de kans dat vogelgriep van het type H5N8 door vogels op pluimvee wordt overgebracht, bijzonder klein.‘In het eerste Nederlandse geval is het zelfs uitgesloten, omdat het ging om kippen die binnen worden gehouden’, verduidelijkt Walter Roggeman van Natuurpunt. ‘Bovendien zijn er talloze pluimveetransporten waarvan het patroon moeilijk te achterhalen is, waardoor de kans dat een besmetting zich verspreidt zonder dat daar wilde vogels aan te pas komen, veel groter is.’

Uitgebreide monitoring van vogels

Natuurpunt wijst erop dat in België nog nooit hoog pathogene vogelgriep werd vastgesteld bij pluimvee of wilde vogels. Bovendien is ons land één van de weinige landen waar een zeer uitgebreide monitoring van vogels gebeurt, dankzij het netwerk van ‘ringers’ van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN).

Kans is heel klein

‘Sinds de grote crisis in 2005 worden jaarlijks ruim 3.000 vogels getest, waarvan nog geen enkele positief testte voor de voor de mens gevaarlijke variant’, aldus Roggeman. ‘Wel werden af en toe, minder dan tien per jaar, laag pathogene, ongevaarlijke varianten aangetroffen. De kans dat een besmette vogel een drekprop laat vallen en dat die prop toevallig door een kip of tamme eend wordt opgenomen, is dus heel klein, maar nooit gelijk aan nul.’

Onschuldig voor de mens

De H5N8-variant van het virus, dat in Nederland en Yorkshire werd aangetroffen, is volgens Roggeman een typisch pluimveevirus dat onschuldig is voor de mens. ‘Het werd begin 2014 voor het eerst aangetroffen op een pluimveekwekerij in Zuid-Korea en recent ook in Duitsland. In Rusland zijn tot nog toe geen gevallen gesignaleerd, wat opnieuw pleit tegen een verspreiding door wilde vogels. Rechtstreekse trekbewegingen tussen Korea en West-Europa zijn immers niet bekend.’

Natuurpunt merkt tot slot op dat het niet verwonderlijk is dat de meeste uitbraken zich voordoen in pluimveekwekerijen. ‘Ondanks de goede hygiënische omstandigheden, zeker in België, zijn concentraties van vaak tienduizenden kippen, die geselecteerd worden op vlees- of eiproductie en niet op natuurlijke weerstand tegen ziekten, een ideale voedingsbodem als een virus erin slaagt daar binnen te dringen.’


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten