Vogelgriep 09.11.2016

Hier staat alles over de Vogelgriep
José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor José » 16 nov 2016 08:47

Hoeveel ruimte heb je vóór- en naast de overdekte ren?

Timo76
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 mar 2016 19:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor Timo76 » 16 nov 2016 09:44

15m2, maar daar staan boompjes in, dus zeil spannen is praktisch niet haalbaar.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor Jan Sch » 16 nov 2016 09:56

Eigenaren van hobbyvogels worden dringend erop gewezen dat zij moeten voorkomen dat hun dieren in contact komen met wilde watervogels of vogelpoep. Dit kan bijvoorbeeld door de dieren in een volière te houden of in een ren onder te brengen. Een volière kan in mijn ogen ook een net zijn.

Als je ziet hoe massaal ganzen en eenden e.d. in het wild voorkomen; kun je het effect afvragen, maar we hebben onze verantwoording.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11794
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor jantien » 16 nov 2016 10:08

Eens met Jan.
De boel nog eens goed bestudeerd, ik liep wat achter maar er geldt nog steeds geen ophokplicht.
Wel wat Jan zegt dus is een net boven voldoende.
Nut ervan heb ik nog nooit gesnapt maar ok, beter dan de ophokplicht waarbij de bovenkant wel dicht moet zijn. Tenminste voorgaande jaren.
Dus zeil spannen hoeft echt niet.
Wel ook de inspanningsplicht om geen andere mensen behalve jij bij de dieren te laten komen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5621
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor tuff cookie » 16 nov 2016 11:52

Zeil spannen geen plicht. Dus alleen doen als je zelf een zeker gevoel wilt hebben.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor José » 16 nov 2016 12:54

Klopt, zeil spannen is geen plicht. Maar het lijkt mij dat je voor je eigen kippen toch de beste bescherming wilt. En als je dan toch gaat spannen lijkt mij de keuze tussen zeil en net snel gemaakt ivm uitwerpselen overvliegende dieren. Het gaat toch niet om minimaal te voldoen aan adviezen/verplichtingen, maar om je dieren zo goed mogelijk te beschermen. En als het straks wel 12 weken gaat duren worden kippen toch behoorlijk gefrustreerd als ze als legbatterijkippen opeen gepakt moeten zitten.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11794
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor jantien » 16 nov 2016 13:35

Het is maar hoe angstig je er voor bent.
Door de jaren heen ben ik er niet zo bang mee voor.
Trouwens, als je zeil zou spannen, zou je ook ook voor je je hok/ren inkomt je voeten moeten ontsmetten, schone kleding en zorgen dat er helemaal geen vogels in en uit kunnen.
Ook ervoor zorgen dat er bij een beetje wind de poepjes er niet in kunnen waaien van overvliegende vogels ;) Ondenkbaar allemaal voor de hobbyist.
En wat mij betreft allemaal gewauwel.

En de eenden maar lekker zwemmen in de sloot en lekker in het weiland liggen te soezen waar de kippen eigenlijk dienen te lopen.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor Jan Sch » 16 nov 2016 13:43

José schreef:Klopt, zeil spannen is geen plicht. Maar het lijkt mij dat je voor je eigen kippen toch de beste bescherming wilt. En als je dan toch gaat spannen lijkt mij de keuze tussen zeil en net snel gemaakt ivm uitwerpselen overvliegende dieren. Het gaat toch niet om minimaal te voldoen aan adviezen/verplichtingen, maar om je dieren zo goed mogelijk te beschermen. En als het straks wel 12 weken gaat duren worden kippen toch behoorlijk gefrustreerd als ze als legbatterijkippen opeen gepakt moeten zitten.

Zou me niet zo ongerust voelen. In 2003 was er de vogelpest; je kon aan waarvan de wind kwam zien waar de volgende besmetting terecht kwam. Weet van een sportfokker die tegen een besmet bedrijf woonde; zijn dieren niet ziek werden. Denk ook dat de manier waarop wij onze dieren houden; lang niet de besmettingskans hebben als de commerciele bedrijven, waar tienduizenden kippen op elkaar zitten. De volgende vraag is; wat hebben de pluimveehouders hier de laatste dertien jaar aan gedaan. Volgens mij niets, de ventilatoren zijn alleen groter geworden, dus de kans op besmetting is alleen groter. Ben enkele jaren geleden uitgenodigd door de gemeente om op een kippenbedrijf naar een luchtwas systeem op een kippenbedrijf te gaan kijken. Er stonden alleen grote ventilatoren, die de lucht kilometers weg verspreidt. Dus ambtenaren weten het ook niet.

daphne7b
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 mar 2016 12:54
Land: nederland
M/V: V

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor daphne7b » 17 nov 2016 20:11

Bijzonder om zoveel uiteenlopende meningen te lezen!
Onze kippen lopen in een ren met daaroverheen vogelgaas. Na de eerste berichten over vogelgriep volledig in de stress geschoten, groot oranje bouwzeil gehaald, ren gehalveerd en zeil erover gespannen. Wij zitten letterlijk 800 meter van een vrije uitloopstal dus paniek gegarandeerd..
Zondag veel regen gehad, zeil dus gaan doorhangen en gat in vogelnet gemaakt, shit maar valt te maken.
Vandaag met de storm gemerkt dat het zeil zo rukt aan de palen dat deze loswiebelen (nouja je snapt me wel). Net dus in de regen en storm zeil er maar afgehaald.
Ik vergeef het mijzelf nooit als ze nu ziek worden, het gevoel dat ik er niet alles aan gedaan heb...
en dan lees ik hier wat geruststellende berichtjes en fleur weer een beetje op! Waarvoor dank!

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Vogelgriep 09.11.2016

Berichtdoor dragon » 17 nov 2016 20:22

Inderdaad ook de reden waarom ik niet zo snel mijn 'voliere' zal gaan overkappen met een zeil.
Het gaat om een voliere van 6 bij 6 waar ze in los lopen, omgeven door schutting, heg en netten. Maar een zeil er over heen leggen wordt een hele onderneming. Zeil gaat doorhangen met al dat water wat naar beneden komt. en waaien en stormen gaat ook niet lekker werken . Dan moet je alles al heel strak maken en schuin af laten lopen. Bijna ondoenlijk voor zo'n oppervlak. Ben bang dat mijn hele constructie gaat instorten en mijn netten naar de knoppen gaan en dan ben ik verder van huis :(.

Ik laat het dan maar even zo. Als het echt nodig is, zal ik een stuk aan de overdekte ren bij bouwen, een tijdelijke constructie maken met klein vierkantjes gaas, zodat zelfs de mussen er niet bij kunnen. En dan iets verzinnen met golfplaatjes ofzo.

Als ik ooit een ander huis koop, met een grotere tuin..... dan weet ik wat ik ga doen :).

Ik vind het toch ook wel wat beangstigend als ik lees dat ze duizenden dode wilde vogels uit het water aan het vissen zijn... Ik woon daar nog wel een eindje vandaan, maar toch...


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten